Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia 1,8 TSI - mini RS

Libor Zezulka
Kdo chtěl dravý benzinový motor v Octavii a nechtěl model RS, měl donedávna smůlu. Nyní však mohou sportovně založení řidiči zvolit nový přeplňovaný motor 1,8 TSI, který je prostě skvělý.

Jak začít test auta, ve kterém jezdí desetitisíce Čechů a Slováků, které získalo uznání odborníků i laiků nejen doma, ale i v zahraničí, a které jsme na Auto.cz testovali tolikrát, že o něm můžeme hovořit hodinu a stále budeme mít co říci? Škoda Octavia s pořadovým číslem dva (v novodobé historii) si za tři roky působení na evropských a nově i asijských trzích vydobyla silné postavení na hranici nižší střední a střední třídy a vysloužila si už nyní místo v síni slávy Škody Auto.

Octavia ovšem nedosáhla obrovského úspěchu na základě reklamní masáže, jejíž působení zanechalo klienta ve stavu následujícím lobotomii, Octavia si vydobyla místo v srdcích zákazníků svými dovednostmi, svou kvalitou. Ať si říká kdo chce co chce, ať jsem klidně označen za přisluhovače Škody Auto, s klidným svědomím říkám, že Octavia patří v rámci svého segmentu a dané cenové kategorie mezi elitu a snese ve většině oblastí srovnání s automobily nacházejícími se o třídu výše.

Naše předchozí testy ukázaly, že Škoda Octavia skutečně nemá mnoho očividných chyb, spíše než o zásadní prohřešky proti ergonomii, aerodynamice nebo komfortu jde o drobná klopýtnutí v oblasti odhlučnění motorů nebo naladění podvozku. Každopádně Octavia donedávna měla a možná stále částečně má jeden zásadní problém – omezenou nabídku pohonných jednotek. Klepete si prstem na čelo? Tak počítejte se mnou. Motorovou paletu Octavie v provedení liftback tvoří celkem osm jednotek.

skoda strednitrida octavia testy skoda strednitrida octavia testy
 

Oficiální nabídka na produktové stránce modelu vypadá sice daleko lákavěji, ale inzerovaných 17 položek vzniklo kombinací motorů s různými převodovkami a filtry pevných částic či případně nabídkou různých výkonových variant. Ve finále můžete vybírat mezi šesti benzinovými a dvěma naftovými motory. Co se mi na tom zdá málo? Myslím, a podle reakcí řidičů nejsem sám, že Škoda donedávna malinko šidila ty, kteří chtěli auto praktické a prostorné, ale zároveň rychlé - sportovní.

Několikrát jsem vyslechl lamentování řidičů nad nízkým výkonem a točivým momentem vznětové 1,9 TDI a vnitřně souhlasil s tím, že verze s maximálním výkonem 96 kW by Octavii velmi slušela. Avšak ještě větší problém nastal, pokud se potenciální kupec mladoboleslavského liftbacku či kombi, navíc sportovně založený, rozhodl pořídit auto s benzinovým motorem. Základní čtyřválec 1,4 MPI nepřipadal v úvahu, 1,6 MPI jakbysmet, 1,6 FSI neměla stále dost výkonu.

No a jsme u toho. Našemu řidiči sportovci zbyla jediná možnost. Jelikož nechtěl investovat do sportovní varianty RS s přeplňovaným čtyřválcem 2,0 TFSI, mimochodem jedním z nejlepších přeplňovaných dvoulitrů současnosti, musel sáhnout po atmosféricky plněném čtyřválci 2,0 FSI s maximálním výkonem 110 kW. Nic proti němu, ale sportovní svezení se ani ve vysokých otáčkách v oblasti maximálního výkonu jaksi nedostavilo. Řidič sportovec měl v zásadě smůlu.

No ale pak Škoda udělala významný krok a zařadila do nabídky nový motor s označením 1,8 TSI z konstrukční kanceláře Audi. Motor 1,8 TSI se krčí na webu Škodovky mezi jednotkami 2,0 FSI a 2,0 TDI a přestože vměstnaný mezi dva objemově silnější kolegy nevypadá nijak zvlášť zajímavě, je tomu právě naopak. Tenhle bere svým projevem dech.

Zázrak jménem TSI

Když Audi uvolnilo první informace o novém motoru, slibovalo velkou porci síly v nízkých otáčkách, hladký a tichý chod, minimální vibrace a nízkou spotřebu. Jelikož automobilka použila prvotřídní ingredience jako šestiotvorové vstřikovače pracující s tlakem 150 barů, vodou chlazené turbodmychadlo K03 od firmy Borg Warner, vyvažovací hřídele a variabilním časování sacích ventilů, nebylo pochyb o tom, že to bude motor s velkým M. Jenže výsledek předčil všechna očekávání.

Začneme základními parametry. Jednotka 1,8 TSI má zdvihový objem 1798 cm3, maximální výkon 118 kW podávaný od 5000 do 6200 ot./min. a točivý moment 250 Nm mezi 1500 a 4200 ot./min. Na první pohled možná žádná sláva, ale zkuste se na hodnoty podívat ještě jednou a tentokrát se více zaměřte na otáčky. Vidíte něco zajímavého? Tak třeba točivý moment. Maximum točivého momentu 250 Nm máte k dispozici v podstatě od volnoběhu, což znamená citelný nárůst síly od skutečně nejnižších otáček.

skoda strednitrida octavia testy skoda strednitrida octavia testy
 

S maximem točivého momentu samozřejmě můžete počítat v širokém rozpětí otáček, konkrétně 2700 otáček. To nejlepší má však teprve přijít. Křivka výkonu dosahuje svého vrcholu na hodnotě 118 kW a 5000 otáček, ale místo následného prudkého poklesu chvíli kopíruje osu X a teprve potom na 6200 otáčkách se začíná pomalu stáčet směrem dolů. Co to znamená v praxi? Motor možná přišel o klasickou špičku, ale dostal něco mnohem, mnohem působivějšího.

Jízda vypadá asi tak, že zařadíte rychlost, sešlápnete plynový pedál a skutečně si užíváte zátah motoru od nejnižších otáček. Je potřeba si chvíli zvykat na záludný spojkový pedál, ale dva, tři dny za volantem vše spraví. Přeplňovaný čtyřválec krásně táhne kolem 2500 otáček a síla narůstá postupně dál. Ručička otáčkoměru mine 3000 otáček a motor přidává na síle. Jste na 3500 otáčkách a začínáte cítit velkou sílu. Tomu však nepředchází žádné nakopnutí, škubnutí ani pískání turbodmychadla.

Srovnání 1,8T vs. 1,8 TSI
Parametry Octavia Tour 1.8T Octavia 1.8 TSI
Objem [cm3] 1781 1798
Výkon [kW/ot./min] 110/5700 118/5000 - 6200
Max. točivý moment [Nm/ot.] 210/1750-4600 250 Nm při 1500 - 4200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,5 8,1
Max. rychlost [km/h] 219 223
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná [l/100 km] 10,8/6,3/8,0 10,1/5,9/7,4
Vnější charakteristiky motoru graf graf

Přeplňovaný čtyřválec 1,8 TSI se v některých chvílích chová, jakoby ani neměl turbodmychadlo, jakoby pocházel ze staré atmosférické školy, ale přitom má sílu na úrovni základního šestiválce. Jdeme dál. Ručička otáčkoměru právě ukázala na číslovku 5000, což znamená dosažení maximálního výkonu. Motor fantasticky táhne, Octavia letí s větrem o závod a neposedná ručička se šplhá stále výš. Celých 1200 otáček si můžete vychutnávat maximální výkon, celých 1200 otáček si můžete hrát.

Co potom? Křivka výkonu začne pomalu klesat a rozjetá ručička pohodlně vystoupá na sedmitisícovku. Tak hladké dosažení vrcholu u turbomotoru nepamatuji. Prostě točíte a točíte a najednou zjistíte, že máte na otáčkoměru 7000, ale motor se tváří, že zvládne ještě víc. Ale to stále není všechno. Tenhle nový motor 1,8 TSI má i krásný hlas. Při startování o něm vůbec nevíte, v nízkých a středních otáčkách slyšíte tichounké ševelení a ve vysokých příjemný zvonivý zvuk.

Vibrace a neklid – zapomeňte, vysoká spotřeba – také nic. Pokud dáváte Octavii 1,8 TSI do těla, spolkne okolo 12 litrů paliva, při velmi sportovní jízdě může spotřeba dosáhnout až 15 litrů, ale stejně tak můžete jezdit za příjemných 8 litrů benzinu a nemusíte se přitom ani nijak extrémně omezovat. Jestliže občas přitáhnete autu opratě, bude spotřeba oscilovat mezi 9 a 10 litry paliva.

Někde tvrdá, jinde měkká

Octavii jsme dostali na test v nejvyšší výbavě Laurin & Klement (motor 1,8 TSI Škoda Auto nabízí nejníže s výbavou Ambiente za 584 900 Kč) zahrnující i 17palcová kola. Podvozek nicméně zůstal sériový, bez sportovních úprav. Odtud pramenil i jistý paradox, na který jsem narazil v průběhu prvních testovacích hodin. Zatímco v běžném provozu a zvláště na příčných nerovnostech se zdála Octavia na 17palcových kolech zbytečně tvrdá, v zatáčkách ve vysokých rychlostech jsem toužil po podvozku ještě tvrdším.

skoda strednitrida octavia testy skoda strednitrida octavia testy
 

Octavia tlumí nerovnosti velmi dobře, o tom žádná, ale v zatáčkách v rychlostech okolo 100 km/h a vyšších se auto mírně rozhoupalo, vyžadovalo hodně pozornosti a neustálé korekce směru volantem. Zadní část jakoby v některých chvílích nechtěla spolupracovat s řízenou přídí a tlačila se z vozovky ven, zkrátka jsem získal dojem, že motor chvílemi předbíhá podvozek. V Octavii RS jsem nic podobného nepociťoval.

K tradičním kladům škodovek patří přesné řazení s jasně vymezenými drahami a stupni naskládanými blízko sebe, chválím přesné a poměrně komunikativní řízení, docela se mi zamlouvaly i brzdy, i když stále trvá upozornění na sklon k vadnutí při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí. K interiéru snad není potřeba nic dodávat, špičkové zpracování a bohatá výbava verze Laurin & Klement dodávala autu na honosnosti. Více informací o zpracování interiéru naleznete v našich straších testech současné generace Octavie, jež se na Auto.cz počítají na desítky.

Ještě lepší auto za stejnou cenu

A závěrečné hodnocení? Octavia byla, je a ještě chvíli bude auto, kterého se mají konkurenti bát. S novým přeplňovaným čtyřválcem navíc dostala i novou, sportovní příchuť, jež byla doposud doménou speciálního modelu RS.

První cena vozu 424.900,-Kč (1,4, 59 kW, Classic)
První cena vozu s testovanou motorizací 584.900,-Kč (1,8 TSI, 118 kW, Ambiente)
Základní cena testovaného vozu 759.900,-Kč (1,8 TSI, 118 kW, Laurin & Klement)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 848.600,-Kč (1,8 TSI, 118 kW, Laurin & Klement)

Plusy

  • kvalitně zpracovaný interiér
  • velký zavazadlový prostor
  • velké množství odkládacích prostor
  • přesné řazení
  • silný a kultivovaný přeplňovaný benzinový motor
  • výborné jízdní vlastnosti

Minusy

  • brzdy se sklonem k vadnutí při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí
  • vyšší pořizovací cena
Libor Zezulka
Škoda Octavia 1,8 TSI
Cena základní sestavy 759 900 Kč
Výbava základní sestavy 17palcová kola Sputnik s pneumatikami 225/45 R17, tónovaná skla vnějších zpětných zrcátek, chromované vnitřní kliky dveří s osvětlením, chromový paket, interiér Royalty, kožený volant, malý kožený paket, prahové lišty vpředu a vzadu, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, asistent rozjezdu do kopce, audiozdířka v Jumbo boxu, bederní opěrka vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, deaktivace airbagu spolujezdce, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí, elektromechanický posilovač řízení, ESP včetně ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA a DSR, imobilizér, light assistant, Maxi-Dot, přední mlhové světlomety, rádio Audience s měničem na 6CD a MP3 přehrávačem, schránka na brýle, tempomat, automatická dvouzónová klimatizace Climatronic, síť pro upevnění zavazadel v zavazadlovém prostoru, vyhřívání předních sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, osvětlení nástupního prostoru. Kč
Cena testované sestavy 848 600 Kč
Výbava testované sestavy Alarm s hlídáním vnitřního prostoru (+ 5.000 Kč), elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním (+ 3.500 Kč), navigační systém NEXUS (+ 34.000 Kč), nezávislé přídavné topení a výsuvné ostřikovače světlometů (+ 23.000 Kč), příprava na GSM telefon s bluetooth (+ 6.200 Kč), parkovací senzor vpředu i vzadu (+ 17.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 5.9 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 560 / 1350
Rozměr pneu: 225/45 R17
Škoda Octavia 1,8 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano