Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia 2.0 TDI DSG – Útok na prémii

Jan Mička
Diskuze (634)
Pokud chcete Škodu Octavia s turbodieselem 2.0 TDI, převodovkou DSG a výbavou Elegance, připravte si minimálně 639.900 korun. Za méně ji totiž nepořídíte.

Naprostý vrchol – to je Škoda Octavia s naftovým dvoulitrem a dvouspojkovou převodovkou DSG. Letmé nahlédnutí do ceníku to jenom potvrzuje. Testovaná verze s vrcholným turbodieselem, automatickou převodovkou a výbavou Elegance stojí v základu 639.900 Kč, což z ní mimo kombi s pohonem všech kol dělá top model celé nabídky.

Automobil v této konfiguraci přerůstá základní cenu o více než 300.000 korun a to jsme dosud nenahlédli do seznamu příplatkové výbavy. Je to ale právě ona, která dokazuje, jak nebývale luxusní může Škoda Octavia být. Oceňujeme možnost dovybavení o vyhřívaná zadní sedadla, elektrickou zásuvku na 220V, nezávislé topení, automatický parkovací asistent nebo bixenonové světlomety. Jistě, stále se nejedná o prémiový segment, takováhle Škodovka se mu však nebezpečně přibližuje.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

A to nejen výbavou, ale předně vytříbeným výběrem materiálů, dílenským zpracováním a designovým ztvárněním interiéru, který díky své jednoduchosti posádku ničím neruší. O množství podélného a příčného prostoru, stejně jako o nadměrném objemu zavazadelníku, není rok po představení Octavie třeba hovořit. Přešlapy se ale najdou - například displej navigačního systému Columbus by mohl být umístěn o něco výše, tlačítka elektrického stahování oken občas mívají vlastní hlavu a páčky pro řazení pod volantem jsou zbytečně titěrné.

Motor – Silák s malým apetitem

Škoda Octavia je s vrcholným turbodieselem 2.0 TDI předurčena k pohodlnému a rychlému požírání dálničních kilometrů. Dvoulitrový čtyřválec má výkon 110 kW v rozmezí 3500 až 4000 otáček za minutu, vyznačuje se kultivovaností běhu a nízkými nároky na palivo. V rychlosti 130 km/h agregát točí 2500 min-1, k životu přitom potřebuje jen 5,7 l na 100 km. Maximální točivý moment 320 N.m nastupuje již v 1750 otáčkách, má však přirozený a nevtíravý průběh, jehož hladkost je dále umocněna výbornou souhrou se šestistupňovou převodovkou DSG.

Ta je také hlavním rozdílem oproti vznětové šestnáctistovce, která může být vybavena převodovkou DSG se sedmi stupni. Ta nemusí splňovat tak vysoké nároky na míru opotřebení, díky čemuž si vystačí s dvojicí suchých spojek. U testovaného agregátu je tomu ale právě naopak - spojky v olejové lázni si s točivým momentem 320 N.m poradí lépe.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

Šestistupňový automat vychází z původní koncepce z roku 2003. Za tu dobu však prošel několika evolucemi, které výsledný projev dotáhly takřka k dokonalosti. Vadila nám pouze logika řazení v manuálním režimu, kdy pohybem páky od sebe řadíte vyšší rychlostní stupně. K dispozici však máte i páčky pro řazení pod volantem, které umocňují sportovní pocit z řízení. Jak už ale bylo řečeno, větší rozměry by jim neškodily.

Požírač kilometrů

Testovaný turbodiesel v Octavii představuje ideální kombinaci jízdní dynamiky a nízkých provozních nákladů. Nejlepším teritoriem se ukázala dálnice, kde Škodovka hltá kilometry po desítkách bez ztráty důstojnosti. Pohodlná přední sedadla s vyhříváním zajišťují posádce velkou míru komfortu, ani po několika hodinách nepřetržité jízdy jsme nepocítili zvýšenou únavu.

Na dálnici se navíc hodí moderní elektronické systémy. Základem je aktivní radarový tempomat, který zachovává konstantní vzdálenost od vozu jedoucího před vámi nebo systém Lane Assistant, jenž umí auto udržet v jízdním pruhu. Řidič je samozřejmě stále brán jako nejvyšší autorita, elektronika však obstarává velké množství unavujících úkonů. Když se ke všemu přidá čistě hrající audiosouprava Canton a pohodlný podvozek, cítíte se v Octavii jako v prémiovém voze.

Podvozek se Škodovce povedl: jeho nastavení je tužší, zároveň z vás ale nevyklepe duši. Automobil se výrazněji nenaklání a zachovává neutrální postoj i v rychleji projetých zákrutách. Pokud se ale povrch pod koly změní v nekvalitní, záď kvůli vlečené nápravě lehce znervózní. Nejedná se však o nic nepříjemného - auto vám pouze říká, že je lepší povolit nohu z plynu a uzpůsobit rychlost aktuálním podmínkám.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

U Octavie si také můžete zvolit, jak by měla jízda probíhat. Na výběr máte z režimů Eco, Normal, Sport nebo Individual, každý přitom pozmění charakter řízení, převodovky a reakce pedálu plynu. Nejzajímavější je přitom mód Eco, ve kterém rychlostní skříň sama vyřazuje do neutrálu a nebrzdí tak setrvačnost automobilu pří jízdě z kopce. Stačí však letmý dotek brzdového pedálu a elektronika pochopí, že o „plachtění“ nestojíte. Lehce zbytečný nám v případě naftové verze připadal režim Sport. Převodovka totiž s řazením skutečně čeká až do červeného spektra otáček, kde už toho motor moc nepředvede.

Závěr

Je jasné, že většina typických zákazníků Škodovky po takto vybavené Octavii nesáhne. Automobil s cenou atakující 900.000 korun minimálně jednou tolik překračuje ideální rozpočet na koupi nového vozu, testovaná Octavia je však adekvátně tomu lepší. Moderní technologie v rámci příplatkové výbavy totiž dokazují, že se může i české auto měřit s německou prémiovou konkurencí. Nezlobili bychom se však za lepší zadní nápravu a změnu uspořádání středové konzoly.

Nejlevnější verze modelu334.900 Kč (1.2 TSI / 63 kW Active)
Základ s testovaným motorem639.900 Kč (2.0 TDI DSG / 110 kW Elegance)
Testovaný vůz s výbavou864.600 Kč (2.0 TDI DSG / 110 kW Elegance)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Zpracování kabiny na úrovni prémie
  • Silný a úsporný vznětový motor
  • Prakticky neznatelný průběh řazení
  • Podélný a příčný prostor v interiéru
  • Možnost dovybavení o ryze luxusní prvky

Minusy

  • Občasné cukání převodovky při rozjezdech
  • Nízko umístěný displej navigace
  • Kratší sedáky vzadu
  • Vysoké ceny některých příplatků

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (634)
Škoda Octavia 2.0 TDI DSG
Cena základní sestavy 639 900 Kč
Výbava základní sestavy Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací čidla vzadu, tempomat, elektrické stahování bočních oken, autorádio s CD a zdířkou pro karty SD, zatmavená zadní okna, centrální zamykání KESSY, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá 16” kola, multifunkční volant a další. Kč
Cena testované sestavy 864 600 Kč
Výbava testované sestavy Litá 17" kola, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, Parking Assistant (parkovací čidla vpředu a vzadu) a barevný Maxi DOT (+15.000,-), Traveller Assistant: rozpoznání dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Lane Assistant, navigační systém Columbus, barevný Maxi DOT, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzorem vlhkosti, dešťové čidlo a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+65.800,-), Automatic Parking Assistant (+14.000,-), bixenonové světlomety s diodovým denním svícením a natáčením do zatáček (+24.500,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (+30.000), Sound System Canton (+12.900,-), nezávislé přídavné topení s dálkovým ovladačem (+24.500,-), panoramatické střešní okno (+ 32.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4.1 / 4.5
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1350 / 625
Rozměr pneu: 225/45 R 17
Škoda Octavia 2.0 TDI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Autoví Maniak
15. 2. 2014 17:47
O tom ako sa mi veľmi veľmi páči!!
Takže na začiatok bi som povedal že Škoda Octavia 3 generácie je fakt dobré auto má výborné jazdné vlastnosti nieje ani drahá,, a fakt túto Octaviu 3-generácie spravili fakt dobre!No a Škoda Octavia 3-gnerácie RS no tak to je už fakt iná liga to už je kus dobrého športového auta!!!
24. 1. 2014 13:26
Dotaz na redakci -zásuvka na 220V
Nebylo by špatné se poohlédnout kolem (např. google) a zjisti, že napětí 220V se již nějaký rok nepoužívá >:D Používá se 1f 230V (původně 220V) a 3f 400V (původně 380 V). Je dobré si něco přečíst než sem pak dávat nesmysly. :-)
21. 1. 2014 21:27
premie?
Proc teda ve vetsine testu ctu, ze ji chybi odhlucneni, podvozek je tvrdy, interier plastovy atd? Nejake zlepseni se konat nemelo, jelikoz tu byl rozhovor se zodpovednym clovekem, ktery tvrdil, ze rapida predelali, ale octavka je ok. Osobne mi na ni, krome vyse uvedeneho, vadi evidentne chybejici chromovy ramecek kolem navigace (je tam na nej pripravena spara) a "kozena" textura madla dveri, ktera z niceho nic prechazi do hrubeho plasu, coz vypada divne. Jinak ta vytahana kuze se mi prave docela libi. Samozrejme ne takhle nerovnomerne, ale driv bylo bezne, ze bocnice mely kuzi napnutou a prostredek sedaku a operadla byl povoleny [odkaz]
21. 1. 2014 20:27
Re: Kdo na to má?
Podélný rozměr "užovky" má svůj význam. Auto se tak dobře obtáčí kolem stromů. Naposled sice ne s hráči NBA, ale Jindřichova Hradce. I pro Hlinku to byla poslední jízda. Nevím, nevím, ale to auto má velký podíl smrtelných nehod. Nebylo by dobré, kdyby redakce zjistila podíl smrtelných nehod alespoň u běžných aut? Tipl bych vítězství Superbu těsně před OC.
21. 1. 2014 19:03
Max 400k
Za 400 000 by to byl jistě prodejní trhák..za tyhle peníze teda ne. I kdybych na to měl tak si radši nechám Mondeo.