TEST Škoda Octavia 2.0 TDI DSG – Útok na prémii
Naprostý vrchol – to je Škoda Octavia s naftovým dvoulitrem a dvouspojkovou převodovkou DSG. Letmé nahlédnutí do ceníku to jenom potvrzuje. Testovaná verze s vrcholným turbodieselem, automatickou převodovkou a výbavou Elegance stojí v základu 639.900 Kč, což z ní mimo kombi s pohonem všech kol dělá top model celé nabídky.
Automobil v této konfiguraci přerůstá základní cenu o více než 300.000 korun a to jsme dosud nenahlédli do seznamu příplatkové výbavy. Je to ale právě ona, která dokazuje, jak nebývale luxusní může Škoda Octavia být. Oceňujeme možnost dovybavení o vyhřívaná zadní sedadla, elektrickou zásuvku na 220V, nezávislé topení, automatický parkovací asistent nebo bixenonové světlomety. Jistě, stále se nejedná o prémiový segment, takováhle Škodovka se mu však nebezpečně přibližuje.
skoda octavia testy nizsistredni
A to nejen výbavou, ale předně vytříbeným výběrem materiálů, dílenským zpracováním a designovým ztvárněním interiéru, který díky své jednoduchosti posádku ničím neruší. O množství podélného a příčného prostoru, stejně jako o nadměrném objemu zavazadelníku, není rok po představení Octavie třeba hovořit. Přešlapy se ale najdou - například displej navigačního systému Columbus by mohl být umístěn o něco výše, tlačítka elektrického stahování oken občas mívají vlastní hlavu a páčky pro řazení pod volantem jsou zbytečně titěrné.
Motor – Silák s malým apetitem
Škoda Octavia je s vrcholným turbodieselem 2.0 TDI předurčena k pohodlnému a rychlému požírání dálničních kilometrů. Dvoulitrový čtyřválec má výkon 110 kW v rozmezí 3500 až 4000 otáček za minutu, vyznačuje se kultivovaností běhu a nízkými nároky na palivo. V rychlosti 130 km/h agregát točí 2500 min-1, k životu přitom potřebuje jen 5,7 l na 100 km. Maximální točivý moment 320 N.m nastupuje již v 1750 otáčkách, má však přirozený a nevtíravý průběh, jehož hladkost je dále umocněna výbornou souhrou se šestistupňovou převodovkou DSG.
Ta je také hlavním rozdílem oproti vznětové šestnáctistovce, která může být vybavena převodovkou DSG se sedmi stupni. Ta nemusí splňovat tak vysoké nároky na míru opotřebení, díky čemuž si vystačí s dvojicí suchých spojek. U testovaného agregátu je tomu ale právě naopak - spojky v olejové lázni si s točivým momentem 320 N.m poradí lépe.
skoda octavia testy nizsistredni
Šestistupňový automat vychází z původní koncepce z roku 2003. Za tu dobu však prošel několika evolucemi, které výsledný projev dotáhly takřka k dokonalosti. Vadila nám pouze logika řazení v manuálním režimu, kdy pohybem páky od sebe řadíte vyšší rychlostní stupně. K dispozici však máte i páčky pro řazení pod volantem, které umocňují sportovní pocit z řízení. Jak už ale bylo řečeno, větší rozměry by jim neškodily.
Požírač kilometrů
Testovaný turbodiesel v Octavii představuje ideální kombinaci jízdní dynamiky a nízkých provozních nákladů. Nejlepším teritoriem se ukázala dálnice, kde Škodovka hltá kilometry po desítkách bez ztráty důstojnosti. Pohodlná přední sedadla s vyhříváním zajišťují posádce velkou míru komfortu, ani po několika hodinách nepřetržité jízdy jsme nepocítili zvýšenou únavu.
Na dálnici se navíc hodí moderní elektronické systémy. Základem je aktivní radarový tempomat, který zachovává konstantní vzdálenost od vozu jedoucího před vámi nebo systém Lane Assistant, jenž umí auto udržet v jízdním pruhu. Řidič je samozřejmě stále brán jako nejvyšší autorita, elektronika však obstarává velké množství unavujících úkonů. Když se ke všemu přidá čistě hrající audiosouprava Canton a pohodlný podvozek, cítíte se v Octavii jako v prémiovém voze.
Podvozek se Škodovce povedl: jeho nastavení je tužší, zároveň z vás ale nevyklepe duši. Automobil se výrazněji nenaklání a zachovává neutrální postoj i v rychleji projetých zákrutách. Pokud se ale povrch pod koly změní v nekvalitní, záď kvůli vlečené nápravě lehce znervózní. Nejedná se však o nic nepříjemného - auto vám pouze říká, že je lepší povolit nohu z plynu a uzpůsobit rychlost aktuálním podmínkám.
skoda octavia testy nizsistredni
U Octavie si také můžete zvolit, jak by měla jízda probíhat. Na výběr máte z režimů Eco, Normal, Sport nebo Individual, každý přitom pozmění charakter řízení, převodovky a reakce pedálu plynu. Nejzajímavější je přitom mód Eco, ve kterém rychlostní skříň sama vyřazuje do neutrálu a nebrzdí tak setrvačnost automobilu pří jízdě z kopce. Stačí však letmý dotek brzdového pedálu a elektronika pochopí, že o „plachtění“ nestojíte. Lehce zbytečný nám v případě naftové verze připadal režim Sport. Převodovka totiž s řazením skutečně čeká až do červeného spektra otáček, kde už toho motor moc nepředvede.
Závěr
Je jasné, že většina typických zákazníků Škodovky po takto vybavené Octavii nesáhne. Automobil s cenou atakující 900.000 korun minimálně jednou tolik překračuje ideální rozpočet na koupi nového vozu, testovaná Octavia je však adekvátně tomu lepší. Moderní technologie v rámci příplatkové výbavy totiž dokazují, že se může i české auto měřit s německou prémiovou konkurencí. Nezlobili bychom se však za lepší zadní nápravu a změnu uspořádání středové konzoly.
Nejlevnější verze modelu | 334.900 Kč (1.2 TSI / 63 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 639.900 Kč (2.0 TDI DSG / 110 kW Elegance) |
Testovaný vůz s výbavou | 864.600 Kč (2.0 TDI DSG / 110 kW Elegance) |
Plusy
- Velký vnitřní prostor
- Zpracování kabiny na úrovni prémie
- Silný a úsporný vznětový motor
- Prakticky neznatelný průběh řazení
- Podélný a příčný prostor v interiéru
- Možnost dovybavení o ryze luxusní prvky
Minusy
- Občasné cukání převodovky při rozjezdech
- Nízko umístěný displej navigace
- Kratší sedáky vzadu
- Vysoké ceny některých příplatků
Foto: Petr Homolka