Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia: Jak facelift změnil jednotlivé generace?

Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
15 Fotogalerie
Diskuze (24)
Každá ze tří novodobých generací octavie prošla v průběhu životního cyklu zásadní modernizací. Rozhodli jsme se je připomenout.

Životní cyklus mainstreamových automobilů trvá zhruba šest až sedm let. Vedle průběžných inovací bývá vyplněn zásadnější modernizaci uprostřed tohoto cyklu. Právě takového faceliftu se letos dočkala i Škoda Octavia.

Při této příležitosti jsme se rozhodli připomenout modernizovaná provedení jejích předchůdců. Také první a druhá novodobá generace octavie se v průběhu života dočkaly důležitých změn.

Octavia I facelift (2000-2010)

První roky života první novodobé generace byly vyplněny postupným obohacováním nabídky. Rok po liftbacku dorazilo na trh kombi, v roce 1998 přišlo luxusní provedení Laurin & Klement s čirými předními světlomety a estetičtější palubní deskou, zatímco rok 1999 byl ve znamení příchodu pohonu všech kol a prodlouženého liftbacku primárně určeného pro členy vlády. Zásadní modernizace se pak první octavia dočkala na začátku nového milénia, asi čtyři roky po zahájení prodeje vozu.

Vnější vzhled inovované jedničkové octavie se ve srovnání s facelifty nastupujících generací zase tolik nezměnil. Poznávacím znamením byl přepracovaný nárazník nebo jiná grafika zadních svítilen. Auto dostalo též standardně dodávaná čirá světla nebo lehce upravenou masku chladiče. Vnitřek byl nově laděn do černa, zatímco přístrojový štít měl novou grafiku. Přední sedadla navíc byla upravena tak, aby cestující vzadu měli více prostoru pro kolena.

Výbavu rozšířily tehdy moderní prvky jako ESP, displej Maxi-DOT na přístrojové desce, dešťový senzor, xenonové světlomety nebo vestavěná navigace. Výbavu ale u liftbacku doplnil i zadní stěrač. Jednotlivé stupně výbavy se pak přejmenovaly ze stávajících verzí LX, GLX a SLX na Classic, Ambiente a Elegance.

Základním motorem se stala zážehová jednotka 1.4 16V (55 kW) a verzi Combi 4x4 nově poháněly agregáty 1.8 Turbo 20V (110 kW) a 1.9 TDI (74 kW), které nahradily dřívější 2.0 MPI (85 kW) a 1.9 TDI (66 kW). Zlepšila se i tuhost karoserie, a to díky vyztužení střechy novou vzpěrou nebo tužším B sloupkem.

Modernizovaná octavia nakonec vydržela ve výrobě až do roku 2010. Po nástupu druhé generace v roce 2004 se prodávala dál, přičemž sloužila jako levnější alternativa k novému modelu. Vůz nově nazvaný Octavia Tour postupně omezoval nabídku, ještě v roce 2009 se ale dočkal zajímavých úprav – nový volant nebo zrcátka z dvojkové fabie. Kvůli nastupující emisní normě Euro 5 ale první octavia nakonec musela přece jen skončit. Funkci levnějšího modelu později převzala Škoda Rapid, krátce ji ale zastávala i druhá generace octavie v předfaceliftované verzi.

Octavia II facelift (2009-2013)

Modernizované provedení druhé generace octavie bylo světu poprvé představeno v říjnu 2008, čtyři a půl roku po premiéře originální verze. Novinka byla na první pohled rozpoznatelná díky nové přídi. Vedle masky chladiče s 19 svisle uspořádanými lamelami, zasazené do nově tvarovaného chromovaného rámečku, změnil tvar i nárazník a hlavně světlomety. Ty byly dominantnější, díky protažení do boků karoserie, přičemž mohly být vybaveny xenonovými výbojkami a natáčecími moduly.

Uvnitř byly použity nové materiály, přístrojový štít nebo volant, na středovém panelu našly své místo nové hudební a navigační systémy. Přepracována byla i sedadla, a to nejen novým čalouněním, ale i hlavovými opěrkami, které lépe ochránily krční páteře cestujících na předních sedadlech v případě nárazu zezadu.

Novinkou v nabídce motorů pak byl benzinový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 90 kW a točivém momentu 200 N.m, který nahradil 1,6 FSI (85 kW) s přímým vstřikováním. Turbodiesely byly i nadále dodávány se vstřikováním systému čerpadlo-tryska, pouze vrcholná jednotka z Octavie RS měla modernější vstřikování common-rail. K definitivnímu přechodu na common-rail došlo až později. Už několik týdnů před příchodem faceliftu se pak verze s pohonem všech kol dočkala modernější mezinápravová spojka Haldex čtvrté generace.

Octavia III facelift (2017-)

Modernizované třetí generace octavie jsme se dočkali tento čtvrtek, kdy se facelift světu poprvé ukázal. Auto bude možné objednávat od příštího týdne, u prodejců se objeví v prvním pololetí roku 2017. Inovovaná octavia se totiž začne vyrábět až v únoru.

Stejně jako u druhé generace se v rámci faceliftu vzhled octavie výrazně proměnil. Jednolité světlomety nahradily rozdělené, díky nimž vůz připomíná minulou generaci Mercedesu třídy E v předfaceliftovém vydání. Za příplatek budou světla kompletně tvořena diodami. Lehce se proměnil i nárazník, zatímco vzadu najdeme jen jednoduché retuše.

Uvnitř došlo jen k jednoduchým změnám, hlavní novinkou je totiž nový multimediální systém. Všechny systémy infotainmentu – jmenovitě Swing a Bolero a navigační systémy Amundsen a Columbus – mají nově kapacitní displeje v tzv. skleněném designu, které reagují již na lehký dotyk. Columbus má velký displej s úhlopříčkou 9,2 palce, přičemž je vybaven WLAN-hotspotem a na přání i modulem pro SIM kartu umožňující LTE připojení k internetu.

K důležitým změnám došlo z hlediska výbavy. Octavia nově dostala vyhřívaný volant nebo sklopné stolky na zadní straně předních sedadel. V oblasti bezpečnostních asistentů jsou novinkami hlídání mrtvého úhlu, pomocník při couvání s přívěsem, Front Assist s predikcí chodců nebo vylepšený parkovací asistent.

Vstoupit do diskuze (24)