Škoda Octavia Ming Rui: Bestseller s čínskými ingrediencemi
Když velký trh žádá trochu jiné vozy, výrobce se musí přizpůsobit. Přizpůsobuje se i Škoda.
Její role na čínském trhu je poněkud jiná než jak ji známe z Evropy. V Číně vozy z Mladé Boleslavi (a pár let už i z Šanghaje) konkurují lepším evropským a japonským značkám a mají prestižnější postavení. Česká automobilka oslovuje majetnější klientelu, která vyžaduje moderní techniku, tradici a aktuální design.
Octavia Ming Rui
Ačkoliv Číňani jednoznačně preferují vozy s karoserií sedan, Octavia na místním trhu uspěla. V minulém roce se v Číně prodalo 104.800 Octavií, což z tohoto liftbacku dělá nejprodávanější model značky.
Škoda Octavii v Číně prodává s přívlastkem Ming Rui od roku 2007. V dubnu roku 2010 se místní trh dočkal modernizovaného provedení. I to však má svá specifika.
Diody dozadu
Stejně jako v případě čínského Superbu dostala i modernizovaná Octavia koncová světla sestavená převážně ze světelných diod. Modernější koncovou svítilnu, která pro evropské Octavie zatím není dostupná ani za příplatek, prezentuje Škoda jako multifunkční prvek, který zvyšuje bezpečnost. Důvodem proč se diody dostaly nejprve do čínských verzí je údajně nízká cena komponenty na místním trhu a snaha oslovit náročné čínské zákazníky moderně vyhlížejícím prvkem. Kdy přesně se diod dočkáme v Evropě nechce nikdo říci, a tak je dost dobře možné, že diody dostane až třetí generace Octavie.
Bez antény, za to s chromem
Dalším specifikem čínské Octavie je absence střešní antény. Ta je integrována do zadního skla, podobně jako u mnoha dražších vozů.
Číňané si potrpí na okázalý luxus, a proto v nabídce nesmí chybět bohatě vybavené vozy s draze vyhlížejícími dvoutónovými interiéry s dřevěnými dekory. Maska chladiče má vertikálně orientované chromované lamely, chromovaný dekor je i na klikách, dveřních lištách a na zádi, která nese nejen označení modelu a motorizace, ale i honosný název v čínštině.
Octavia je dodávána převážně v tmavých metalických odstínech, k dispozici je ale i stříbrná a zlatá metalíza.
Výbavový standard je relativně vysoký. Všechny vozy mají rádio s CD a MP3 přehrávačem, klimatizaci, nebo kola z lehkých slitin. Octavie dostávají v Číně původní menší vnější zpětná zrcátka, která po faceliftu v Evropě nahradila zrcátka vyšší a objemnější s lepším zorným úhlem, ale méně líbivým designem.
Tiptronic, kam to jen jde
Pohled do přehledu technických dat připomíná evropskou nabídku jen vzdáleně. Základní čtyřválec je jednodušší verzí motoru 1,6 FSI, zde ovšem bez přímého vstřikování paliva. Nad ním našel své místo z Octavií Tour známý dvoulitr, zde s výkonem 88 kW. Oba atmosférické motory jsou dodávány s pětistupňovou převodovkou, jako alternativa je nabízena šestistupňová automatická převodovka Tiptronic.
Přímovstřikové 1,4 TSI dává v Číně 96 kW v 5000 min-1, resp. točivý moment 220 Nm mezi 1750 a 3500 min-1. Na rozdíl od Evropy je tento motor dodáván s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. Alternativou je i v Číně sedmistupňová převodovka DSG.
Mírně odlišné parametry má taky vrcholná motorizace 1,8 TSI (118 kW, 250 Nm), která je v Číně nabízena pouze se sedmistupňovým DSG.
Novinkami pro rok 2011 jsou verze 1,2 TSI a 2,0 TSI (RS). Turbodiesely v Číně nekoupíte.
Automat dostává 60 % Octavií prodaných v Číně.
Modernizovaná Škoda Octavia v Číně (duben 2011) | ||||
Motor | 1,6 16V | 2,0 MPI | 1,4 TSI | 1,8 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1984 | 1390 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 77/5000 | 88/5000 | 96/5000 | 118/4500-6200 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 155/3800 | 180/3750 | 220/1750-3500 | 250/1500-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 192 | 200 | 213 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12 | 11,2 | 10 | 7,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,2 | 7,8 | 6,5 | 7,1 |