Škoda připomíná Octavii, která se před 10 lety rozjela na 368 km/h. Víte, jak skončila?
Přesně před lety, tedy 19. srpna roku 2011, Škoda Octavia na solných pláních Bonneville ve Spojených státech vytvořila rychlostní rekord pro vozy s produkčním přeplňovaným dvoulitrovým motorem.
Za touto akcí stálo britské zastoupení mladoboleslavské automobilky, které vyslání Octavie na bonnevillské pláně považovalo za důstojný způsob oslavy 10. výročí značky vRS (u nás se používá jen RS) na tamním trhu. Hlavním cílem přitom bylo pokoření hranice 200 mil za hodinu (321,9 km/h). Nakonec se tedy povedlo ještě víc.
Britové si pro akci vymysleli speciální auto. Na začátku byla ovšem naprosto standardní Octavia RS 2.0 TSI s červeným lakem, s níž se původně počítalo jako s autem, které bude zařazeno do flotily určené pro novinářské testy.
Vůz následně podstoupil několik úprav, ovšem jen takových, aby liftback splňoval příslušná pravidla "dozorující" instituce Southern California Timing Association pro kategorii G/PS.
Prototyp vznikal v technickém oddělení Škody UK v Milton Keynes ve spolupráci s úpravcem REVO Technik. Úpravy zahrnoval například instalaci nového vstřikování paliva, takového, které by motoru dodalo více paliva. Upraven byl také chladicí systém, který dostal 10litrový chladič.
Další novinkou byla převodovka z Octavie GreenLine. Měla totiž delší převody, takže umožňovala vyšší maximální rychlost. Vůz přišel o klasické brzdy, místo nich dostal vystřelující padák. Absence brzd měla pozitivní vliv na aerodynamiku a neodpruženou hmotnost.

Auto bylo také sníženo o 80 mm, což opět pomohlo aerodynamice, a přední část dostala nový pomocný rám s velkým mezichladičem stlačeného vzduchu. Pod kapotou samozřejmě zůstal přeplňovaný zážehový dvoulitr, avšak jeho elektronika a přeplňování byly významně přepracovány. Nové turbodmychadlo Garrett o průměru 65 mm dávalo maximální plnicí tlak 1,93 bar. K supersportovním parametrům pomáhalo také závodní palivo se 120 oktany.
Maximální výkon po úpravách dosahoval 454 kW (608 koní), točivý moment vrcholil hodnotou 450 N.m mezi 6000 a 7700 min-1.
Do akce na solných pláních, kde byla v rámci tradičního "závodu" Bonneville Speed Week připravena 9 mil dlouhá dráha s měřeným úsekem o délce jedné míle uprostřed, se upravená škodovka pustila v polovině srpna. A hned v pondělí 15. srpna tým hlásil první úspěch, Octavia zdolala metu v podobě překonání rychlosti 200 mil za hodinu.
Speciál dosáhl při šestém pondělním pokusu rychlosti 202,15 mph, tedy asi 325 km/h. Protože se hlavní cíl podařilo překonat velice rychle, tým si řekl, že se v příštích dnech pokusí zaútočit i na absolutní rekord mezi přeplňovanými produkčními dvoulitrovými automobily z roku 1998. Ten měl hodnotu 216 mil v hodině (348 km/h).
Povedlo se to ve čtvrtek 18. srpna, kdy Octavia RS dosáhla rychlosti 225,513 mil v hodině (362,93 km/h), v pátek pak po vyprahlém jezerním dnu jela ještě rychleji: 228,647 mil v hodině, což je 367,97 km/h.

Oficiální rekord dostal hodnotu průměru těchto dvou měřených jízd, tedy 365,45 km/h. Podle Škody Octavia drží rekord v kategorii G/PS dodnes.
Auto se po dobrodružství v Bonneville vrátilo do Velké Británie, kde bylo nedávno důkladně zrenovováno a zařazeno do sbírky Škoda UK Heritage Fleet, která zahrnuje důležité a zajímavé modely mladoboleslavské značky.