Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 60 lety vyjela první Octavia Combi. Víte, jak velký měla kufr? A že nabízela lůžkovou úpravu?

Jan Zajíc
Diskuze (14)

V červenci roku 1961 se v Kvasinách rozběhla výroba první Škody Octavia Combi. Víte, že nabízela i lůžkovou úpravu?

V AZNP na praktičtější verzi tudoru Octavia, jehož produkce byla zahájena v roce 1959, pracovali ještě v 50. letech, už během září roku 1959 byl dokončen první prototyp v dvoubarevném provedení laku.

Hotové Combi se pak veřejnosti představilo 11. září 1960 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, do dubna 1961 však ještě probíhaly provozní zkoušky, homologace se uskutečnila v půlce května. Od července se pak rozběhla výroba.

Octavia Combi využívala stejně jako tudor páteřový rám podvozku s nezávislým zavěšením všech kol. S koncepcí ostatně souvisí název modelu: Octavia byla osmá v řadě takto stavěných modelů, proto základ jejího jména tvoří latinská číslovka octo, tedy osm, respektive octava – osmá. A z ní vzniklo ještě v antické éře ženské jméno Octāvia, které auto převzalo.

Dobovou ideologií zabarvený výklad ovšem hovořil o osmém mladoboleslavském modelu od zestátnění automobilky v říjnu 1945. Alternativní vysvětlení odkazuje právě na pozici ve vývojové řadě započaté již roku 1934 prvorepublikovým modelem Popular.

Octavia Combi byla s délkou 4065 milimetrů, šířkou 1600 mm a výškou 1430 mm poměrně kompaktním autem. Vybavena byla jedním párem dveří, který doplňovaly zadní dvoukřídlé dveře, vodorovně členěné.

Místo pro přespání

Dolní část v úrovni podlahy navázala na ložnou plochu kufru o objemu až 690 litrů (měřeno po strop). Po sklopení nedělených zadních sedadel vznikla plocha dlouhá 1495 mm a 1355 mm široká a po strop pak bylo – při cestování ve dvou – možné vyskládat až 1050 litrů zavazadel.

Zajímavý prvek představoval oddělený prostor pro rezervní kolo. Konstruktéři pro něj našli místo pod podlahou kufru, přístup byl zajištěn samostatným sklopným víkem nad nárazníkem.

Při modernizaci v roce 1969 tento prvek zmizel, nahradily ho horizontálně uložené sdružené svítilny obdélníkového tvaru ze Škody 100/110. K rezervě se pak dalo dostat sice jen po vyložení části zavazadel, zato se omezilo pronikání vlhkosti do „kapsy“ s rezervou.

S praktičností a variabilitou interiéru souvisí možnost lůžkové úpravy, kterou už od roku 1961 nabízely všechny kombíky bez příplatku. Pro vytvoření lůžka bylo potřeba posunout přední sedadla zcela vpřed a sklopit jejich opěradla. Tak pak navazovala na sedáky ve druhé řadě. Jako podhlavník posloužila vyjmutá zadní opěradla. V roce 1968 Octavia Combi dostala možnost sklápět opěradla zadních sedadel nejen vpřed, ale i vzad.

Zatímco standardní Octavia se vyráběla jen do roku 1964, kombík v Kvasinách vznikal až do roku 1971. Celkem bylo vyrobeno 50.244 exemplářů, poslední kus zůstal majetkem automobilky.

Zhruba dvě třetiny produkce verze kombi mířily do zahraničí, kromě států sousedících s Československem, především NDR a Maďarska, se stovky exemplářů prodaly například na britské ostrovy či do Norska, další desítky si našly cestu až do Austrálie nebo na Island.

Jméno Octavia Combi se na scénu vrátilo v roce 1998 s první generací aktuálně nejprodávanější modelové řady české automobilky. Ale to už je jiný příběh.

Jan Zajíc
Diskuze (14)

Doporučujeme

18. 6. 2021 23:22
Re: Je velmi zajímavé...
Ok, ...slábnoucí poptávka.....a já napsal "neohromující prodeje", řekl bych, že to má stejný význam.
18. 6. 2021 22:43
Re: Je velmi zajímavé...
Já si myslím, že ho zlikvidovala hlavně slábnoucí poptávka zákazníků. :-)
18. 6. 2021 22:41
Re: ten facelift zadních světel ze Š100 se fakt nepovedl
S poslení větou naprostý souhlas! :-)
18. 6. 2021 21:51
Re: Je velmi zajímavé...
To bylo víceméně rozhodnutí výrobců. I dnes by si 3dveřové kombi našlo nějakého kupce, jako tehdy, pokud by byla nižší cena o 20 - 30 tis. Kč, jak bylo zvykem, ve srovnání s 5dv. variantou. Neohromující prodeje (jen pro specifického zákazníka) a ekonomická nevýhodnost pro výrobce (snaha prodávat raději dražší model) postupně však tuto karosářskou variantu prakticky zlikvidovala.
18. 6. 2021 21:25
Re: Je velmi zajímavé...
Človek je tvor nespokojný. Chce stále viac a viac. V tej dobe bola maximálka 110 km/h dostačujúca, dnes je podaktorým málo aj 180.