Škoda Rapid: Kdo bude typický zákazník?
Základní charakteristika vyplývající z průzkumu automobilky je jednoznačná: 80 % majitelů Škody Rapid budou soukromí zákazníci. To představuje zásadní rozdíl proti mnoha modelům nižší střední třídy – například Hyundai chce s i30 kombi naopak dosáhnout 50% podílu firemní klientely.
Očekávaný typický majitel rád nakupuje v hobby marketech. Tomu jde Škoda naproti velkým zavazadelníkem a praktickým vstupem – výklopná záď typu liftback je výraznou výhodou proti sedanům. Později by měla nabídku rozšířit ještě praktičtější karoserie kombi.
U nás Rapid dorazí k prvním majitelům krátce po výstavní premiéře v Paříži, v říjnu 2012. Většina ostatních trhů se dočká během prvního čtvrtletí roku 2013. Těžiště prodejů bude ležet v České republice a dále na východ – do zemí střední a východní Evropy zamíří celá polovina vyrobených Rapidu. Dalších 35 % se dostane do zemí západní Evropy, kde zákazníci na podobná auta také slyší stále víc.
Trojice výbav Active, Ambition a Elegance (jejichž přesné složení zatím neznáme) dosáhne očekávatelného rozdělení tržního podílu. Škoda plánuje prodávat nejčastěji střed – přes polovinu produkce. 25 % zákazníků se spokojí se základem, necelá čtvrtina bude vyžadovat výbavu Elegance.
Zaměření na soukromé majitele určuje také podíly motorizací. Jeden ze čtyř benzinových motorů (1,2 MPI/55 kW, 1,2 TSI/63 kW, 1,2 TSI/77 kW a 1,4 TSI/90 kW) zvolí 55 % budoucích majitelů. Zbytek připadne na turbodiesel 1,6 TDI ve verzích 66 a 77 kW. Odhadujeme, že většina dieselových Rapidů poputuje za naše západní, resp. jižní hranice.
Příplatková technika asi nebude racionálně uvažující kupce Rapidu příliš lákat. Škoda počítá jen s 15% podílem převodovek DSG a stejným podílem systému start-stop.