Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Rapid Sport: Řídili jsme jediný existující exemplář!

Jiří Baborský
Diskuze (196)
Snad to nevyzní jako rouhání, ale po 10 letech ve Světě motorů testování aut přece jenom malinko zevšední. Přesto se najdou dny, kdy se člověk do práce těší jako malý kluk. Třeba když vám Škoda jako jedinému novináři na světě půjčí koncept Rapid.

Sedím v parádních anatomických sedačkách, držím tlustý věnec koženého volantu, pod odvětrávanou kapotou syčí sání jak vzteklá kobra a děsivý chrapot výfuků ve mně vyvolává vzpomínky na svezení s Mikkem Hirvonenem ve speciálu WRC. Nedá mi to, musím vystoupit a ujistit se, že skutečně sedím ve voze Škoda Rapid, které má za rozumné peníze vozit rodiny na chalupu.

Studie Rapid Sport vznikla pro letošní ročník tuningové megashow u rakouského jezera Wörthersee, kde zářila na stánku české automobilky. Designéři se na ní vyřádili a popustili uzdu své fantazii bez ohledu na reálné výrobní možnosti a náklady.

Z automobilových konceptů sálá zvláštní tajemná atmosféra. Zpravidla existují v jediném exempláři, staví se ručně, stojí obrovský pytel peněz a na autosalonech bývají zamčené, držené mimo dosah zvědavých obdivovatelů. Když si odbudou svých pár dnů slávy, putují do muzea, depozitáře nebo v nejhorším případě na šrotiště – i takový bývá osud automobilových studií. Vyšperkovaný rapid prý svou štaci ale ještě neskončil a automobilka se s ním pravděpodobně ještě párkrát pochlubí.

Mezitím ale může dojít k nejrůznějším výjimečným událostem. Díky jedné takové právě sedíme jako první a jediná redakce za volantem Rapidu Sport a nemůžeme se ho nabažit. Jak málo stačí, aby se z tuctového konzumního zboží stal klenot. Škoda že tenké stránky časopisu k vám nedokážou stoprocentně přenést ty tučné tvary – karoserie leží o šest centimetrů blíž asfaltu a na každé straně se o stejnou porci rozkročila, což zvýraznilo základní architekturu liftbacku s masivní vysokou zádí.

Kolem celého vozu se vlní linka karbonových lízátek, prahů a nástavců. Je to opravdu poctivý karbon, žádná atrapa. Vrcholem celého čísla je ostře řezaný difuzor na zádi, ze kterého vykukují dva hranaté výfuky. Tohle se vážně povedlo. A ten zvuk! Do provozu model Sport tak jako tak nemůže, takže nic nebrání tomu, aby naše uši dostaly pořádně za uši. Všechny tři tlumiče zachytávající decibely motoru mají padáka a od válců vedou k zádi jen prázdné trubky. To je rachot! K dokonalé závodní atmosféře chybí už jen vykuchaný interiér s ochrannou klecí a vícebodovými pásy. Uvnitř se totiž rapid změnil jen decentně a zachoval si značnou část civilní tváře. Tedy mluvíme-li o přední části kokpitu. Patřičná anatomická křesla dodal specialista Recaro, rozlehlé černé plasty oživila červená lišta v odstínu karoserie – tedy její poloviny. Jinak tu máme poměrně známé prostředí včetně přístrojů i voliče sedmistupňové dvouspojky DSG.

Vzadu už se čarovalo víc. Po sériové třímístné lavici ani stopy, spolujízda je určena jen dvěma šťastlivcům. Zadní sportovní sedačky jsou do vozu zakomponovány naprosto precizně, jako by sem zavítaly z katalogu originálního příslušenství. Ale bohužel. Nic z toho, co na obrázcích vidíte, si momentálně pro rapid nepořídíte. Ani kufr vyložený zrcadlovými plochami, ani ultimativní sportovní podvozek se stavitelnými tlumiči postavený na míru studie. Krásná devatenáctipalcová kola s obutím 225/35 ZR 19 hodně připomínají ta, která získá nová Octavia RS. Na Rapidu Sport se prezentují hned ve dvou provedeních. Na levé, rudé straně najdeme ráfky v celkem konvenční kombinaci černé barvy a leštěných čelních ploch. Pravou, šedou polovinu vozu zase rozjasňují kola červená. V podstatě před námi stojí dva rapidy v jednom. Jeden hezčí než druhý. Žádný z laků karoserie není metalický, ničemu to ale nevadí. Výsledný efekt nemá chybu. Silná vrstva bezbarvého laku dodává dojem hloubky, ani v případě

podélných pruhů nejde o polepy, ale ručně nastříkané motivy.

Zlaté české ručičky mají ostatně stoprocentní podíl na stavbě veškerých škodováckých konceptů včetně tohoto. Na každý speciální díl se musí udělat zvláštní forma, manuálně se frézovala i struktura koncových svítilen. Není divu, že teoretická cena takového vozu – nepočítejte s tím, že by vám ho snad Škodovka někdy prodala – šplhá do výšin luxusních supersportovních aut. Přesnou částkou se ale žádná automobilka nikdy nepochlubí.

Možná lepší nevědět, s jak drahým rapidem se právě řítím do vracečky lemované stromy. Není to dobrý pocit, že se počet náhradních dílů skladem rovná nule. Naštěstí je dnes okruh Motorlandu v Bělé pod Bezdězem jenom náš a není kam spěchat. O to intenzivněji si můžeme vychutnávat jedinečný okamžik, že tohle auto ještě nikdo před námi neřídil.

Protože jde primárně o prezentaci umu designérů, stojí použitá technika trochu v pozadí. Nečekejte ohromující výkonové parametry, šestiválec ze superbu ani střeva Octavie RS. Přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI dává standardních 90 kW, nějaký vliv má nanejvýš sportovní vzduchový filtr a zmíněný vykuchaný výfuk. To ale neznamená, že by byl rapid lenochodem. Má solidní odpich, a hlavně si nás okamžitě získal jistotou podvozku. O jízdě na limitu nemůže být řeč – na dovádění není studie zdaleka připravená. Fantastická stabilita a agilita jsou ale cítit okamžitě po rozjezdu.

Pánové z Boleslavi, kápněte božskou, nechystáte vy přece jen rychlou verzi Rapid RS? Vždyť tohle je příslib jako řemen. Odpovídají tradičně oklikou: „V této extrémní podobě určitě ne, ale v principu každý koncept slouží k ověření některých prvků pro sériovou výrobu.“ Takže opět nevíme nic, ale jiskřička naděje na zajímavou výplň mezi Fabií RS a Octavií RS tím nezhasla.

Foto: David Rajdl

Jiří Baborský
Diskuze (196)
2. 7. 2013 15:01
Re: RRRAPID
Ty v tech guvnech nejak plaves >:D nebo si do nejakeho slapnul, ze ho sem porad tahas?
2. 7. 2013 14:56
Re: RRRAPID
A jednim z nich je jossalito >:-[]
2. 7. 2013 14:55
Re: RRRAPID
Tech co se bavi diskusi(nejen) s GTI je mnohem vic ;-)
29. 6. 2013 08:14
RAPID Sport
LOL! >:D >:D :-!
Avatar - Invert
29. 6. 2013 06:59
Re: Jak dlouho trvalo, než
Přesně, pak nevím, kdo tady co řeší, jak je to slabý. I kdyby by tam přestěhovali HTP, tak co, stejně je to jen na koukání, ne na ježdění :-)