Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda se pochlubila přípravou servisů na elektromobily, odvézt je lze prakticky kamkoliv

Ondřej Mára
Diskuze (55)

Servis elektromobilů je v mnohém odlišný, mladoboleslavská automobilka se však pochlubila, že její autorizovaní servisní partneři jsou na něj již důkladně připraveni.

Automobilka Škoda auto odstartovala svou éru elektromobility již v roce 2019, kdy představila modely Citigoe iV a Superb iV. Již tou dobou musela začít řešit přípravu servisů na elektrifikované a čistě elektrické vozy, ačkoliv u výše jmenovaných modelů se jednalo o původně spalovací vozy, dovybavené elektrickým systémem s nižšími parametry. Škoda Enyaq iV, postavená již na čistě elektrické platformě MEB, však vyžaduje v mnoha ohledech speciální přístup, který budou vyžadovat i další elektrické vozy značky.

Autorizovaní servisní partneři automobilky tak museli začít s investicemi, které se v souhrnné výši vyšplhaly až k částce zhruba 75 milionů korun. Díky tomu jsou však dnes všichni autorizovaní partneři značky schopni poradit si s plně elektrifikovanými vozy. Vedle investic do materiálu však bylo potřeba také ve velkém investovat také do personálu. Prodejního i servisního.

Video se připravuje ...

Školením v oblasti elektromobility mělo do současné chvíle projít přes 4600 účastníků, pro zákazníky je však nejdůležitější, že v autorizovaných servisech Škoda nyní pracuje 284 vysokonapěťových techniků a 38 vysokonapěťových expertů. Všechny autorizované servisy jsou tak schopné elektromobily přijmout, o což se stará technik. Navíc je v každém regionu alespoň jeden expertní servis (celkem 32 v Česku), ve kterém působí vysokonapěťový expert, který je schopen provádět i zásahy do vysokonapěťového systému vozu.

Úkolem vysokonapěťového technika je především uvést vozidlo do beznapěťového stavu, provést jeho kontrolu, diagnostikovat závady či výměnu baterie a především zajistit bezpečnost. Vysokonapěťový expert pak může provádět i specializovaný servis trakční baterie a specializované práce na vysokonapěťovém systému vozidla. Servisy jsou přitom schopné vzájemně komunikovat a v případě potřeby si zajišťují přepravu od technika na pracoviště experta, aniž by se zákazník musel o cokoliv starat.

S novou specializací na elektromobily pak souvisela i nutnost investovat do nového vybavení, které se dříve používalo jen v elektrotechnických oborech. Jen základní úroveň, obsahující například hydraulický stůl pro montáž baterie či vysokonapěťový modul s nástavci, vyšla servisy na cca 300.000 korun. Expertní úroveň, v rámci které jsou vysokonapěťové měřící adaptéry, izolované nářadí nebo speciální oblečení pro vysokonapěťového experta, ale vyšla už na cca 530.000 Kč.

Aby však automobilka zmírnila investiční náročnost spojenou se servisem elektromobilů, zřídila také vlastní půjčovnu dílenského vybavení, ve které nechybí ani balancér vysokonapěťových modulů, potřebný při větším zásahu do baterie (například výměny článků), nebo nová plnička klimatizací pro CO2. Elektrická Škoda Enyaq iV totiž používá jako médium do klimatizace právě CO2. Vybavení si přitom servisy mohou půjčit za drobný poplatek a automobilka jim ho může dopravit společně s dodávkou dílů.

Během servisu elektrických vozidel je přitom brán především maximální ohled na bezpečnost. V případě, že je do servisu odvezeno elektrické či elektrifikované vozidlo s podezřením na poškození baterie, nestabilní teplotou nebo únik plynů či kapalin, skončí na několik dnů v karanténě.  Tedy ve vyhrazeném a označeném bezpečném prostoru, kde je sledována jeho stabilita.

Elektromobil je následně uveden do beznapěťového stavu, náležitě označen a zajištěn. Informace o úkonech se přitom sdílí on-line do diagnostického protokolu. Specializovaní technici, kteří se následně věnují opravě vozu, pak mají možnost on-line konzultací s odborníky přímo v automobilce. Ti si navíc mohou zajistit i on-line přístup k diagnostice vozu či baterie, případně mohou na dálku provádět různé úkony se software, jako je například jeho přehrání či aktualizace.

Nástup elektromobility znamená pro dealerskou a servisní síť Škoda Auto velké změny,“ vysvětluje vedoucí rozvoje a strategie dealerské sítě českého zastoupení automobilky Škoda Auto Miroslav Holan. „Změna s příchodem elektromobility se samozřejmě týká i výbavy servisů, ale posun přichází rovněž v potřebě nových znalostí servisního personálu. V uplynulých letech jsme připravili přes 120 školení, z nichž téměř stovka souvisí se servisem. Stále pracujeme na zvyšování úrovně nabízených služeb, včetně zvyšování kvalifikace našich techniků. V tomto úsilí budeme samozřejmě pokračovat,“ dodává Holan.

Pro zajímavost pak můžeme dodat, že například rozebírání baterie je pro technika práce na celou směnu. Musí totiž zkontrolovat bezpečnost i těsnost vysokonapěťové baterie a následně odstranit 82 šroubů. Musí přitom postupovat v přesně daném pořadí a pouze za využití ručních nástrojů, aby nedošlo například k poškození závitů.

Video se připravuje ...

Jednotlivé bateriové moduly, jejichž hmotnost se pohybuje okolo 30 kilogramů, se zvedají pomocí tzv. žirafy, používané jinak například pro vyndání motoru z běžného spalováku. Baterii totiž k obalu drží i teplovodná pasta, která se musí odstranit a poté znovu nanést před opětovnou instalací modulu. Celá baterie modelu Enyaq iV je přitom složena z šesti bateriových modulů, několika modulů elektroniky a celkem váží okolo půl tuny. Její přeprava se pak považuje za přepravu nebezpečných látek a předmětů (dle dohody ADR), což vyžaduje vyškolený personál, speciálně označené vozidlo, a dodržování různých pokynů.

Ondřej Mára
Diskuze (55)

Doporučujeme

26. 3. 2023 20:10
Re: Abych to krátce shrnul...
Ano, a za emise svých aut jsou motoristé státem také dojeni horem dolem!
26. 3. 2023 20:09
Re: To je teda výhra.
Proč smradlavý? Benzín voní! :-) :yes:
26. 3. 2023 16:23
Re: To je teda výhra.
Tak benzinka je misto kam jezdim protoze musim. Samotne misto fakt pritazlive ani kulturni neni.

Mastne fleky a smrad u stojanu je skoro vzdy.

Nastarovany diesel a u jeho vyfuku kourici zvlastni lidi je takove doplneni koloritu.
26. 3. 2023 14:24
Re: Krok spravnym smerem
Nepotrebujes kristalivou kouli.

Staci znat dnesni stav techniky a plany automobilek.

Precti si vlakno vys o Honde.
Dozvis se tam nove veci. ;-)
26. 3. 2023 12:15
Re: To je teda výhra.
Ty jsi ale zlej, ani vyhonit se ho v klidu nenecháš...