Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tak už i Škoda testuje displej v čelní masce vozu. Má zvyšovat bezpečnost

Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Robotický rover IPA2X
Robotický rover IPA2X
22 Fotogalerie

Po vzoru jiných projektů se Škoda pustila do výzkumu displeje zabudovaného do čelní masky vozu. V prezentované podobě je jeho hlavní přínos ve zvýšení bezpečnosti na přechodech.

Společnost Škoda Auto se zapojila do projektu podporovaného programem Urban mobility Evropského inovačního a technologického institutu (EIT), jehož se účastní také řada univerzit. Mezi hlavní příspěvky české automobilky patří jednoduchý displej v čelní masce vozu - nebo, jak jej nazývá sama Škoda, nová signalizační maska.

Zabudování displeje nebo jiného zařízení do přídě vozu, kterým by mohl komunikovat s okolím, je čím dál častěji zkoumaný prvek. Jeho hlavním účelem je v první řadě zvýšit bezpečnost a předejít nedorozumění mezi řidiči, případně mezi řidičem a chodci. Minulý týden jsme přinesli článek o snažení jihokorejské automobilky Hyundai a nyní se s něčím podobným chlubí Škoda.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

V rámci výše zmíněného projektu specialisté ze Škoda Auto poskládali jednoduchý displej s hrubým rozlišením z LED pásků. Každou diodu je v nich možné ovládat zvlášť a tím vytvářet základní obrazce a animace. Přes diody je přeložena tenká difuzní vrstva a celek má ochranný kryt, aby zařízení vydrželo běžný silniční provoz a rozmary počasí. Řešení je prezentováno na modelu Enyaq iV, kde fakticky nahrazuje osvětlenou masku Crystal Face.

Přínos jednoduchého displeje v čelní masce vozu Škoda Auto popisuje na příkladu auta blížícího se k přechodu pro chodce. Vůz s patřičným předstihem dává chodcům vědět, že je zaznamenal. Po zastavení jim například pomocí zelených šipek ukáže, že mohou přecházet. Jakmile chodci přejdou a auto se potřebuje rozjet, dá signál ve smyslu „Stop, už na přechod nechoďte“. Dalším scénářem pak může být, že auto blížící se k přechodu nemůže z jakéhokoliv důvodu zastavit – pak musí dát jasně najevo „Pozor, nemohu brzdit, nevstupujte na přechod“.

Projekt v současnosti zkouší různé scénáře a možnosti, které podobná technologie umožňuje. Aktuálně umí auto zobrazit symboly zelené šipky, zeleného panáčka, výstražný trojúhelník a červený trojúhelník s křížkem. Repertoár by se ale časem měl pochopitelně rozšiřovat.

V rámci projektu EIT je řešení navržené společností Škoda Auto součástí širšího souboru inovací. Vyvinut byl rovněž robotický asistent IPA2X, který má pomáhat dětem, seniorům a lidem s hendikepem bezpečně přecházet přes silnici. Na jeho vývoji se podíleli například odborníci z Institutu informatiky, robotiky a kybernetiky při pražském ČVUT (CIIRC) či Technické univerzity v Mnichově.

Když robot zaregistruje, že se k přechodu blíží chodci, vjede do vozovky (je-li to bezpečné) a světelnou signalizací ukazuje chodcům, že mohou přecházet, zatímco automobilům nakazuje zastavit. Upozornění na dění na přechodu odesílá také na displej infotainmentu vozu, odkud zmizí, jakmile chodci přejdou a robot odjede zpět k chodníku. Při dalším vývoji se počítá s rozšířením schopností robota o vydávání zvukových signálů nebo rychlejší pohyb.

Komunikaci robota s automobilem testovali experti ze Škoda Auto a ČVUT loni na podzim ve třech evropských městech. V Miláně a Modeně se zkoušelo využití robota u škol, v Lublani se pak testování zaměřilo na seniory. Projekt prý kromě zvýšení bezpečnosti přináší také snížení hluku a znečištění prostředí, stejně jako snížení nákladů na administrativní zajištění hlídání přechodů lidmi.

Školáci v jiných městech by se robotických asistentů mohli dočkat poměrně brzy. Koordinátor projektu Andrea Bastoni z Technické univerzity v Mnichově uvedl: „V roce 2024 by měla skončit testovací fáze a roboti by se možná už v roce 2025 mohli objevit v ulicích.

Video placeholder
Škoda - displej v čelní masce vozu - Enyaq iV • Zdroj: Škoda Auto/YouTube