Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda si patentovala nový materiál pro interiéry, sází na přírodní suroviny

Ondřej Mára Ondřej Mára 27. 9. 2021 • 08:12
23
15
Zobrazit náhledy (23)
Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (147 kW) Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine

Jako výchozí surovina nového materiálu slouží nadrobno rozkrájená cukrová řepa, tím však vývoj nekončí.

Oddělení Technického vývoje společnosti Škoda, společně s Technickou univerzitou v Liberci, vyvinulo nový udržitelný a ekologický materiál, který už byl společností Škoda Auto přihlášen k patentování pro použití v interiéru automobilů. Základní surovinou je přitom nadrobno rozkrájená cukrová řepa.

Její plátky se pak pomocí speciální metody barví a v interiéru se z nich vytváří charakteristický design. Automobilka tento materiál odebírá přímo z obce Dubrovice, ležící nedaleko závodu v Mladé Boleslavi, čímž odpadá dlouhá přeprava a minimalizuje se uhlíková stopa.

Dalším udržitelným materiálem, se kterým automobilka pracuje, je travina z rodu ozdobnice. Její vlákna je totiž možné příslušným způsobem zpracovat a použít například pro obložení dveří. Zbytkové organické materiály z výroby pak lze snadno a ekologicky dál zpracovávat bez použití dalších materiálů.

Test na rozříznuté Octavii

Nové suroviny, vhodné na vytváření interiérů, přitom technici z univerzity v Liberci a technického oddělení Škoda testují na speciálně upravené Octavii. Ta přišla o bočnice i část podlahy, díky čemuž nabízí konstruktérům ničím nerušený pohled do interiéru.  Na tomto demonstračním voze se pak zkouší, jak jsou materiály příjemné na dotyk, zda mají dobrý tvar a zda jsou vhodné pro použití v sériové výrobě.

Na fotografiích v galerii je demonstrační vůz vybaven obložením dveří a sloupků vyrobeným z tkaniny na bázi traviny ozdobnice, zatímco na dveřních panelech a přístrojové desce byly použity plátky cukrové řepy.

Škoda ovšem s udržitelnými materiály experimentuje déle. Například u modelu Enyaq iV jsou sedadla designové varianty Lodge tvořena ze 30 procent  přírodní vlnou s certifikací Woolmark Company, zatímco zbylých 70 procent tvoří polyester získaný z recyklovaných PET lahví. Výsledkem je pak příjemný materiál, který navíc zajišťuje klimatickou pohodu při sezení.

Související články

Témata
28. 9. 2021 20:58
Re: Zase ty ekologické blaboly
Asi tak.
Eco materiály - cena hore a predaje potom dole ;-)
28. 9. 2021 20:56
Vývoj?
A plátky sa farbia ;-)
Vidím, že autor len opajcoval PR článok!
Nebude to tak, že sa vyextrahuje cukornatá zložka a získaná vláknina sa potom modifikuje?!
28. 9. 2021 20:52
A ešte treba ísť na jarmok...
a požičať si mašinku na výrobu cukrovej vaty, tú zlisovať a hurá! - máme zvukovo izolačný materiál :-)
28. 9. 2021 20:24
Re: Zase ty ekologické blaboly
Predava, ale nikto nekupuje. Takze vlastne nepredava.
28. 9. 2021 15:51
Re: Zase ty ekologické blaboly
V Číne sa už nepredáva?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud