Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda v roce 2012: Citigo 5dv., Rapid, Octavia III

Jiří Červenka
Diskuze (36)
Mladoboleslavské automobilce loni opět rostla absolutní čísla i tržní podíly; na třetí generaci Octavie si počkáme nejméně do konce roku.

V Mladé Boleslavi slaví další rekordní rok. Škoda Auto loni prodala celkem 879 200 aut, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 15,3 %. Není tajemstvím, že tahouny růstu byly zejména mimoevropské trhy jako Čína, Indie a Rusko.

Největší procentuální nárůst si česká značka skupiny Volkswagen připsala v Rusku, kde prodala o 62,5 % více aut než v roce 2010 – konkrétně 74 100. Oč méně dramaticky vypadá vzestup značky v Číně v procentech (+21,9), o to působivější je v absolutních číslech: 220 100 vozů řadí Škodu mezi významné hráče na čínském trhu. V Indii se meziroční růst zastavil těsně pod symbolickými padesáti procenty (+49,9 %, více než 30 000 prodaných vozů celkem).

Předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland očekává růst i v roce 2012, ačkoliv nepochybuje, že následující období bude pro (nejen) automobilový průmysl v Evropě obtížnější. „Zůstávám opatrným optimistou,“ řekl prof. Vahland redakci auto.cz na výroční večeři vedení Škoda Auto se zástupci tisku. O cílech na letošní rok nechce hovořit v konkrétních číslech, otevřeně však přiznává, že magická meta jednoho milionu ročně vyrobených vozů zatím není na pořadu dne. „Víte, že naším cílem je prodávat v roce 2018 jeden a půl milionu vozů. Když vydělíte rozdíl počtem let, zjistíte, že každým rokem potřebujeme růst o nějakých devadesát tisíc jednotek,“ nepřímo naznačil ambice pro rok 2012.

Česká automobilka expanduje a investuje do nových modelů, značek a kapacit. Hlavní závod v Mladé Boleslavi bude do poloviny roku 2012 podstatně rozšířen. Po ukončení stavebních prací se počítá s výrobou třetího modelu vedle současných bestsellerů Octavia a Fabia. Výrobní kapacita modelu Octavia v tomto závodě současně vzroste z 800 na 1200 vozů denně. V českém závodě společnosti ŠKODA ve Vrchlabí se budou od konce roku 2012 vyrábět přímo řazené převodovky DSG pro celý koncern, tedy pro značky ŠKODA, Volkswagen, SEAT a Audi. Profesor Vahland zdůrazňuje: „Hodláme naplnit náš slib uvést každých šest měsíců na trh nový model.“

Během večera zazněly i konkrétní termíny: Na jaře v Ženevě bude odhalena pětidveřová Škoda Citigo, evropskou variantu Rapidu poprvé uvidíme na konci září v Paříži. Na nejvýznamnější škodováckou novinku následujících dvanácti měsíců však budeme čekat ještě déle: Škoda Octavia III by měla být představena na přelomu roku, přestože její výroba se rozběhne už po letní celozávodní dovolené. Oficiální výstavní premiéru si pak neodbude dříve než na ženevském autosalonu 2013.

Vysvětlením mohou být utěšené prodejní výsledky stávající generace. Vždyť Octavia byla v roce 2011 nejprodávanější škodovkou. Prodalo se jich 372 900, jejich prodej tak meziročně vzrostl o 16,9 procenta. Nejvyšší nárůst prodeje automobilka zaznamenala u modelu Yeti, a to o 33,7 procenta na 70 300 vozů. Zvýšily se i prodeje Fabií o 16,5 procenta na 266 800 aut a Superbů o 18,1 procenta na 116 700 aut.

Škoda Auto za první tři čtvrtletí loňského roku meziročně zdvojnásobila zisk před zdaněním na 588 milionů eur (14,6 miliardy Kč). Provozní zisk společnosti v prvních třech čtvrtletích roku vzrostl o více než 83 procent na 575 milionů eur (14,3 miliardy Kč). Tržby automobilky meziročně vzrostly o pětinu na 7,6 miliardy eur (188,7 miliard Kč). Hospodářské výsledky za celý loňský rok firma teprve zveřejní.

Modelová expanze škodovky bude samozřejmě pokračovat i v následujících letech. Očekáván je Roomster druhé generace, tentokrát s poněkud konvenčnějším designem, a mimo záznam se stále otevřeněji hovoří o větším SUV s okřídleným šípem na kapotě.

Jiří Červenka
Diskuze (36)
12. 5. 2012 16:57
Sestup
Myslím,že nebude dlouho trvat,a Škoda a celý koncern VW obrátí svůj růst v sestup.Kvalita motorů TSi hovoří za vše. Taky produktivita práce je oproti ostatním konkurentům mizerná v celém koncernu VW. Jak jinak by bylo možné,že Hyundai+Kia vyrobí 6mil vozů a stačí jim na to 80 tisíc zaměstnanců a VW jich má na 8 mil aut skoro půl milionu. To se dlouhodobě nedá udržet. :-!
22. 2. 2012 21:02
Re: Vzor ostatnim firmam
Jestli se nepletu, tak český trh není třetí, ale až šestý.....Čína, Německo, Rusko, Indie a tuším i Velká Británie. Bylo to tady už uvedeno. A tomu českému šlape na paty polský, slovenský s nějakými 15 tis. auty naní ani v první patnáctce....

Nakonec Volvo taky nevyrábí většinu aut doma ve Švédsku. A i když ho kapitálově ovládají Čínané, je to prostě švédská značka (tradiční...) a rozhodující je, kde má centrálu, vývoj a to vše ostatní.
22. 2. 2012 20:59
Re: Vzor ostatnim firmam
Zase hloupý kecy zakomplexovance - žádnej znáček na kapotě VW nikde není, pouze Rapid v Indii je faceliftované Polo Sedan....ostatní modely se sice třeba v Indii jmenují jinak (např. Laura a Lauretta), ale třeba Yeti a Superb jsou i v Indii Yeti a Superb a všechno jsou to prakticky shodné modely s tím, co se dělá v Evropě. No a v Číně (asi jsi to nepostřehl - jedinec mdlého rozumu, který to tady předvádí svými "výstupy" skoro permanentně na to prostě nemá) se používá zcela jiné písmo a tudíž jediné, čím se liší Octavia a Rui Ming je ten název. Že je to škodovka (včetně znaku) ví každý, kdo se o auto aspoň trochu zajímá.

Avatar - Ada je zase tady
11. 1. 2012 00:21
Růst růstu...
Aneb jak pýcha obvykle předchází pád. Ani strom neroste do nebe. 8-s
Avatar - Ada je zase tady
11. 1. 2012 00:20
Re: Rapid
"...slybovali..." Vida, taky odborník... :no: