Škoda změnila pro Elroq vývoj prototypů. Do testování nasadila auta přímo z výrobní linky
Nový postup ve tvorbě zkušebních vozů byl pro automobilku finančně výhodnější, a navíc usnadnil práci při samotném testování.
Po prvních novinářských jízdách s maskovanými exempláři nového elektrického SUV Elroq pokračuje Škoda na klasické vlně upoutávek. Nyní nám poskytuje náhled do vývoje modelu, u kterého vcelku pozměnila tradiční proces výroby zkušebních vozů a jejich testování. U novinky, jež zapadne mezi Enyaq a ještě menší Epiq, se totiž značka snažila minimalizovat počet finančně náročných prototypů, které musí před startem sériové výroby připravit.
Jak nyní automobilka uvádí, nový elektromobil vznikal v podstatě bez tradičních prototypů. „První zkouškové vozy jsme stavěli ve spolupráci s dalšími odděleními přímo na výrobní lince,“ prozradil Milan Vostrý, projektový manažer přípravy prototypů. Testovacích vozů značka obvykle vyrobí i několik desítek a běžně vznikají právě ve specializované prototypové dílně.
„I když jsme finální lak dělali u nás na dílně, projely první kusy modelu Elroq, nebo jeho části, sériovou svařovnou, lakovnou i montážní linkou,“ popisuje Vostrý zvolený postup. Ve spolupráci s odděleními sériové výroby pak vzniklo ve dvou vlnách celkem šestnáct zkouškových vozů, na kterých se prováděly nutné testy. Tato auta už přitom měla mnohem blíže k sériovým vozům. „Nešlo o prototypy v pravém smyslu slova,“ dodává Vostrý.
Testy, které by různá oddělení normálně prováděla na takzvaných „mulách“ – tedy vozech, které sice mají techniku nového modelu, ale ne jeho vzhled – tak mohly být vykonány podrobněji na kusech mnohem blíže reflektujících konečný produkční vůz. Zkušební Elroqy prošly například některými zkouškami životnosti a samozřejmě i potřebnými crashtesty.
Nový způsob testování u Škody nakonec usnadnil práci i během akustických testů, jelikož lehce maskovaný Elroq byl pro tyto zkoušky vhodnější než normální silně kamuflovaná mula. „Jakékoli maskování naši práci komplikuje,“ upřesňuje Michal Němec, koordinátor testů akustiky. Během těchto zkoušek oddělení vyhodnocuje veškeré hluky auta, včetně těch aerodynamických. A právě ty mohou změnit jakékoliv odchylky od finálního povedení vozu.
Výsledky nového procesu testování a vývoje budeme moci posoudit po oficiální premiéře Elroqu letos na podzim. Stačí zopakovat, že novinka na platformě MEB bude technickým příbuzným většího Enyaqu. Půjde o první model Škody, který využije nový designový jazyk Modern solid včetně nové zahlazené masky nazývané jako Tech Deck Face, ukrývající senzory, radar a přední kameru. Nejsilnější verze modelu bude mít dvojici elektromotorů pro pohon všech kol a systémový výkon 220 kW (299 koní), přičemž na jedno nabití máme čekat dojezd až 560 km. Zavazadlový prostor poskytne objem 470 litrů.