Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model 3 Performance
93
Fotogalerie

Český stát přispěje na více elektromobilů. Původní počet se může klidně zdvojnásobit

Ondřej Šámal

Dotace ve výši až 200 tisíc korun bez DPH poměrně výrazně zvýšila zájem o elektrická auta v Česku. Původně plánovaný počet podpořených aut se proto zvýší.

Bez dotace na pořízení, různých daňových slev a výhod jsou elektromobily stále jen těžko konkurenceschopné. Ostatně v sousedním Německu jejich letošní registrace po konci subvencí zatím meziročně klesly o pětinu. V Česku, kde stát naopak na lokálně bezemisní vozy ve větší míře přispívá poprvé, jejich prodeje rostou o desítky procent.

Do konce července totiž bylo zaregistrováno 4987 nových elektromobilů, loni touhle dobou to bylo 3458 aut. Meziroční nárůst tudíž dosahuje 44 procent. Podpora ve výši až 200.000 Kč bez DPH pro osobní vozy v podobě záruky za úvěr pro podnikatele, OSVČ a firmy je přitom poskytována teprve od poloviny března.

Český stát na tenhle účel původně vyčlenil 1,65 miliardy korun, což mělo vystačit až na 4055 elektrických vozů. V současné době už ale zájemci podle Hospodářských novin podali 3590 žádostí na 3862 vozidel. S 1859 žádostmi suverénně vede Tesla (především modely Y a 3). Na druhém místě se nachází Volvo s 398 žádostmi a dominantním zájmem o crossover EX30, domácí Škoda s modelem Enyaq (284 kusů) je až třetí. Velmi dobře na tom je Volkswagen (254 žádostí), BMW (183) a MG (176).

Vedle samotných elektroaut program podporuje také budování dobíjecích stanic, pro které bylo vyčleněno 300 milionů korun. A právě z této částky se „odlije“ elektromobilům. Plánovaného počtu nabíječek se totiž pomalu dosáhlo (aktuálně přes 1580 žádostí), aniž by se zmíněný rozpočet stačil celý vyčerpat.

Video placeholder
Modernizovaná Tesla Model 3 v Praze • Marek Bednář/Auto.cz

Mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Miluše Trefancová pro Hospodářské noviny potvrdila, že původně plánovaný počet 4055 podpořených elektrických aut nakonec nebude rozhodující. Stát prostřednictvím Národní rozvojové banky (NRB), která má vyřizování žádostí na starost, potvrdila, že zájemci se mohou hlásit i po překročení zmíněného čísla. Podpora totiž bude poskytována až do celkového vyčerpání částky 1,95 miliardy korun, která zahrnuje původních 1,65 miliardy a zmíněných 300 milionů pro dobíjecí stanice.

Potenciálně vyššímu počtu podpořených aut nahrává také fakt, že drtivá většina žádost směřuje do segmentu osobních aut, který je podpořen 200 tisíci bez DPH. Na užitková auta je připraveno o sto tisíc více. Pokud by dominantní zájem o osobáky pokračoval, zbude ve společném rozpočtu ještě dostatek peněz na několik dalších tisíc elektromobilů. Z původně odhadovaných 4055 vozů tak teoreticky může být klidně dvojnásobek.

Ti, kteří po elektrickém autě uvažovali a splňují podmínky (mj. také maximální cena 1,5 milionu bez DPH, staří do 6 měsíců a nájezd nanejvýš 6000 kilometrů), si lokálně bezemisní vůz pořídí nyní za výhodných podmínek. Trh se tudíž skokově nasytí, což po konci pobídky povede k jeho dramatickému propadu. Státní podpora tedy v delším časovém horizontu větší zájem o elektromobily velmi pravděpodobně nenastartuje.