ŠkoFIN radí s výběrem paliva: Je lepší benzin, nafta, LPG nebo CNG?

Prezentace klienta
V České republice se nejčastěji setkáváme s vozy s pohonem na benzin, naftu, LPG a stlačený zemní plyn (CNG). ŠkoFIN radí, kdy se které palivo vyplatí.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se v Česku loni zaregistrovalo 106.786 automobilů využívajících k pohonu benzinové motory, což představuje podíl 55,53 % procent z celkového počtu registrovaných vozů. S 80.128 exempláři se na druhém místě drží vozy spalující naftu (41,67 %) a čtveřici nejsilnějších dále doplňují automobily na LPG (1481 kusů, podíl 0,77 %) a CNG (1402 kusů, 0,73 %).

Nový vůz ale obvykle nevybíráme podle výsledků statistik, nýbrž na základě osobních preferencí. Kdekdo vám řekne, že zárukou nízké spotřeby jsou jednoznačně naftové motory, jenže to není úplně pravda. Dnešní zážehové agregáty s přeplňováním se totiž z dlouhodobého hlediska umějí naftovým verzím velmi přiblížit a v cenovém srovnání jednoznačně vítězí. Co ale další dva typy paliv? ŠkoFIN radí, jak vybrat ten nejlepší.

Příklad rozdílu ceny mezi zážehovým a naftovým automobilem si uvedeme na nejnovější Škodě Octavia. Mladoboleslavský bestseller pořídíte s turbomotorem 1.2 TSI o výkonu 81 kW za 383.900 Kč (v nabídce je i slabší 1.2 TSI/63 kW za 347.900 Kč) a stejně výkonný turbodiesel 1.6 TDI stojí minimálně 445.900 Kč (v nabídce je i slabší 1.6 TDI/66 kW za 405.900 Kč). Cenový rozdíl mezi oběma agregáty činí 62.000 Kč a po odečtení tabulkové spotřeby je turbodiesel s výsledkem 3,8 l na 100 km o 1,1 litru úspornější. Kdy je tedy výhodnější sáhnout po čtyřválci TSI, a kdy už se začne vyplácet TDI?

Počty jsou velmi jednoduché – s benzinovou octavií vás při průměrné ceně 32,85 Kč za litr naturalu (data CCS k 13. 6. 2015) vyjde ujetý kilometr na 1,61 Kč, se vznětovou (32,37 Kč/litr nafty) je to 1,23 Kč/km. Za současného stavu se tedy naftová Škoda Octavia začne vyplácet zhruba po ujetí 163 000 kilometrů, kdy se „vymaže“ cenový rozdíl mezi oběma agregáty.

Vzhledem k pohybům cen paliv však výsledek nelze považovat za univerzální – k 13. 6. 2014 například činil rozdíl ve prospěch nafty pouze 32 haléřů na litr, podle loňských cen by se tedy vznětová octavia vyplatila po delším proběhu.

Statistiky SDA jednoznačně hovoří o nadvládě benzinu a nafty, neopomínejme však ani automobily na LPG a CNG. Řada výrobců dnes dokáže poskytnout vozy s těmito alternativními pohony v sériovém provedení, díky čemuž odpadá nutnost pozdější přestavby a investování dalších tisíců korun.

Konečná cena za jeden kilometr jízdy dokáže zájemce o takto poháněný vůz zaslepit natolik, že zapomenou také na zjevná negativa, jako je například zákaz parkovat na některých parkovištích (pokud jejich majitelé nesplní přísná bezpečnostní kritéria), častější servisní prohlídky (zpravidla každý rok), menší síť čerpacích stanic (u CNG) či povinnost čekat na odborně vyškolenou obsluhu, která se postará o dotankování automobilu.

Automobilů přestavěných na LPG již přímo z výroby je celá řada, častěji ale dochází k přestavbám starších vozů s objemnějšími benzinovými motory (ceny se pohybují od 18 000 do 40 000 Kč, záleží hlavně na počtu válců). V současnosti nicméně roste obliba automobilů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), tedy stejný druh paliva, jaký běžně používáme v domácnostech. Speciální čerpací stanice (aktuálně jich je v Česku 87) naleznete v každém větším městě, jejich počet narůstá, a v některých případech jsou dokonce k dispozici mezi běžnými stojany na benzin a naftu.

Například koncern Volkswagen nabízí celou řadu modelů spalujících stlačený zemní plyn, pro zjednodušení však znova uvedeme Škodu Octavia, tentokrát s označením G-Tec. Vůz je takřka nerozeznatelný od běžné verze, pořídíte jej jako liftback i kombi, pod kapotou pracuje přeplňované zážehové TSI o výkonu 81 kW, a v základu stojí 441 900 Kč, tedy o čtyři tisícovky méně než stejně výkonný turbodiesel 1.6 TDI. Další výběr nabízí i značka Volkswagen a SEAT, kde lze vybírat mezi Golfem, up!em a Leonem.

Spotřeba se u vozů CNG uvádí v kilogramech, nebo m3. V případě Octavie G-Tec se bavíme o 5,3 kg na 100 km, je ale třeba si uvědomit cenu stlačeného zemního plynu, která se nezřídka pohybuje pod 25 korunami za kilogram. Pokud vezmeme v úvahu celorepublikovou průměrnou cenu 26,33 Kč za kg, vychází cena za jeden kilometr jízdy na 1,4 Kč, ve srovnání s 1.2 TSI/81 kW a 1.6 TDI/81 kW se tedy pohybuje někde mezi.

Výsledky nezávislých testů motoristických redakcí však uvádějí i daleko nižší výsledky – po dálnici se dá s Octavií G-Tec pohybovat i za 3,7 kg/km, tedy za necelou korunu na ujetý kilometr...

Podle čeho vybírat správný druh paliva?

Jak ukazují naše orientační propočty nákladů na jeden ujetý kilometr, nemusí být koupě vznětového motoru vždy automaticky nejlepší volbou. Pokud totiž s automobilem neujedete dostatečný počet kilometrů, nemusí se vám příplatek ve srovnání se stejně výkonným zážehovým agregátem před splacením leasingu či úvěru vrátit. U vozů nižší střední třídy lze turbodiesel doporučit v případě, že ročně ujedete alespoň 50.000 kilometrů.

Pohon na LPG má v Česku zavedenou tradici, spíše než u nových automobilů se ale jedná o zajímavou alternativu pro snížení spotřeby starších velkoobjemových motorů. Velká budoucnost v každém případě čeká vozy spalující CNG – náklady ve výši až jedné koruny na ujetý kilometr jsou totiž srovnatelné s elektromobily, počet plnicích stanic neustále roste, a ve srovnání s turbodiesely šetříte od první chvíle vlastnictví vozu. Od silniční daně jsou podle § 3 zákona o silniční dani osvobozeny vozy do 12 tun, jezdící na alternativní pohon (například elektrický, hybridní, na plyn LPG nebo CNG apod.)

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly