Skotsko zvažuje snížení rychlostních limitů. Prý kvůli bezpečnosti
Rychlostní limit pro osobní auta by měl klesnout o téměř 20 km/h, náklaďáky by zase mohly stejnou měrou zrychlit na totožných 80 km/h, a to na všech skotských dvouproudých silnicích.
Transport Scotland (TS), vládní organizace zabývající se dopravou ve Skotsku, přišla s návrhem na snížení rychlostních limitů na silnicích první třídy s jedním jízdním pruhem v každém směru. Namísto současné maximální povolené rychlosti 97 km/h (60 mph) by řidiči měli jezdit maximálně 80 km/h (50 mph).
Nejde ovšem o jedinou změnu. Klíčovou druhou součástí je, že by se zároveň na stejnou hodnotu zvýšil limit pro nákladní vozidla nad 7,5 tuny. V současnosti mají dovolenu rychlost 64 km/h (40 mph). Rozdíl v rychlostech pochopitelně vede k předjíždění, často nebezpečnému.
Toto opatření již bylo ověřeno v praxi na silnici A9. Martin Reid z Asociace silniční dopravy (Road Haulage Association) potvrdil, že během testovacího období došlo k výraznému snížení rizikového předjíždění, což vedlo k celkovému zlepšení bezpečnosti provozu. Reid je přesvědčen, že podobné výsledky lze očekávat i při plošném zavedení tohoto limitu na všech skotských silnicích první třídy s jedním jízdním pruhem v každém směru.

Také podle TS by změna mohla výrazně snížit počet nehod s následkem zranění nebo úmrtí, a to bez významného prodloužení doby jízdy. „Nesmíme nikdy zapomínat, že i jediné úmrtí na našich silnicích je o jedno víc, než by bylo žádoucí,“ apeluje skotská ministryně dopravy Fiona Hyslopová.
Návrh však má i odpůrce. Konzervativec Douglas Lumsden osočil vládu z ignorování lidí z venkovských oblastí. „Na rozdíl od středního pásu, sever a severovýchod nemá luxus dálnic spojujících regiony. Skotská vláda by měla upřednostnit rozšíření dvoukruhových silnic (…) místo zavádění směšných opatření, jako je toto, aby zamaskovala svá selhání,“ nebral si Lumsden servítky.
V současnosti probíhá veřejná konzultace k těmto návrhům, do níž je možné se zapojit skrz web Transport Scotland. Konečné rozhodnutí by mělo padnout v roce 2025. Skotsko tak může být inspirací i pro další evropské země v hledání rovnováhy mezi bezpečností silničního provozu a efektivitou dopravy.
Nezbývá než se zeptat – souhlasíte se změnami rychlostních limitů?