Slovensko zavádí šrotovné, auta u sousedů zlevní o 1000 až 2000 eur
Slovenští motoristé budou moci za několik dní získat při koupi nového vozu slevu až 2000 eur (až 55.400,- Kč). Výše cenového zvýhodnění pro lidi i podnikatele bude záviset na ochotě prodejce slevit z ceny vozu. Na tyto příspěvky, označované jako šrotovné, by měla vláda vyčlenit asi 33 milionů eur (zhruba 915 milionů Kč).
Státní příspěvek na nákup nového vozu výměnou za likvidaci staršího vozidla zavede slovenské ministerstvo hospodářství v dodatku k výnosu o dotacích, který má začít platit v nejbližších dnech. Řekl to dnes předseda slovenské vlády Robert Fico.
"Ministr hospodářství definitivně dnes ve výnosu rozhodne," řekl Fico. Slevu 2000 eur by měl motorista získat v případě, že prodejce bude ochoten zlevnit prodávané osobní vozidlo o 500 eur. Zbylých 1500 eur pak doplatí kupujícímu stát.
V případě, že prodejce nesleví z ceny vozu, stát přispěje na koupi jen částkou 1000 eur. Prodejci už dříve nesouhlasili s finanční spoluúčastí na šrotovném.
Podle ministra hospodářství Ľubomíra Jahnátka se má šrotovné vztahovat na nákup osobních automobilů s cenou do 25.000 eur (asi 693.000,- Kč) s daní z přidané hodnoty. "Do této sumy by se měly dostat automobily, které se na Slovensku běžně vyrábějí," řekl minstr. Státní podpora nákupu nových aut by tak podle něj mohla podpořit výrobu hlavně v závodech firem PSA Peugeot Citroën a KIA Motors.
Příspěvek bude možné použít i při koupi vozidel střední třídy, vláda jím však nechtěla podpořit prodej dražších aut.
Příspěvek bude moci uplatnit motorista v případě, že dá autorizovanému zpracovateli k likvidaci auto starší deseti let, které bylo zaregistrované na policii do konce loňského roku. Auto koupí se slevou, proplacení šrotovného si následně vyžádá od státu prodejce.
Fico připustil, že pokud se schéma osvědčí, vláda by v něm mohla pokračovat i po vyčerpání určené sumy, tedy 33 milionů eur. Příspěvek by měl oživit trh s osobními automobily, jejichž odbyt začátkem roku výrazně klesl v důsledku hospodářské a finanční krize. Podpořit by měl také obnovu vozového parku na Slovensku. Šrotovné už zavedlo několik zemí Evropské unie.
Automobilový průmysl patří k odvětvím, které nejvíce zasáhla hospodářská krize. Tři slovenské automobilky již upravily režim výroby nebo snížily počet zaměstnanců. Na Slovensku se loni prodalo téměř 100.000 nových aut, výroba dosáhla téměř 600.000 kusů. Ekonomové očekávají, že krize letos nepříznivě ovlivní odbyt i výrobu.
Slovensko podpořilo prodej nových osobních aut už v minulosti. Bývalá vláda Vladimíra Mečiara ještě v roce 1995 odbourala dovozní clo a přirážku na nákup automobilů s obsahem motoru do 1500 kubických centimetrů. To mělo mít za následek zlevnění vozidel.