TEST Smart EQ ForTwo kupé – Kde je tady nejbližší nabíjecí stanice?
Stávající třetí generace nejmenšího Smartu nabízí kromě dvou zážehových tříválců také čistě elektrickou variantu. Kolik ujede na jedno nabití a jak u ní topení ovlivňuje dojezd?
Design, interiér
Smart ForTwo se od roku 2014 vyrábí ve třetím vydání, které je blízkým příbuzným stávajícího Renaultu Twingo. S francouzským vozem údajně sdílí 70 procent součástek. Na rozdíl od většího Smartu ForFour, který je v podstatě dvojče Twinga, což dokazuje i společná výrobní linka ve Slovinsku, naopak ForTwo se vyrábí ve Smartville ve Francii. ForTwo je od obou větších aut technicky odlišný použitím originálního prostorového rámu Tridion, který měla už první generace modelu. Právě ten stojí za vysokou úrovní pasivní bezpečností vzhledem k miniaturním rozměrům.
K pohonu drobného auta, které jak už název napovídá, je jen pro dva, zvolil výrobce dva zážehové motory, a sice atmosférický litrový tříválec a dále přeplňovaný motor 0,9 litru. Alternativu k nim představuje testovaná elektrická verze EQ. I v tom má tento vůz tradici, neboť elektrický pohon nabízí ForTwo už od první generace.
Pro dva místa dost
Navzdory miniaturním rozměrům s délkou 2695 mm při šířce 1663 mm a výšce 1555 mm nabízí ForTwo dvěma pasažérům vcelku prostornou kabinu. Vše působí lehkým dojmem. Třeba dveře jsou na dnešní poměry nezvykle lehké a jejich šířka usnadňuje nastupování. To však ve výsledku zase tak pohodlné není, neboť sendvičová podlaha má za následek poněkud vyšší pozici ukotvení sedadel. Ta jsou zároveň na podlaze usazena vcelku nízko, což vytváří zvláštní pozici sezení. Takový mix mezi crossoverem a nízkým sedanem.
Sedadla se svými integrovanými opěrkami hlavy také připomínají některá sportovní auta, bohužel nastavit výškově je nelze. Samotné rozměry sedadel jsou plně dostačující, zejména za předpokladu provozu vozu po městě. Že je ForTwo nezvykle krátkým autem, zjistíte v okamžiku, kdy se ohlédnete za sebe. Auto končí takřka hned za sedadly. Dokud se ale za sebe nepodíváte, nebudete mít pocit, že sedíte v tak kraťoučkém vozidle.
Nejlevnější Smart ForTwo s motorem 1.0 vyjde na 293.000 korun. Elektrická verze je ale s částkou 568.900 korun podstatně dražší. Ale jen za předpokladu, že máte auto ve výbavě Standard. My jsme však měli zapůjčenou vyšší verzi Passion za 604.239 korun. K tomu si přidejte příplatkové položky a jsme na konečných 663.740 korunách za testovaný kousek.
Dát tolik peněz za dvoumístné mini autíčko, to už chce velkou dávku nadšení. Smart je sice mini automobil, ovšem za úroveň jeho dílenského zpracování by se nemusel stydět ani o mnoho větší vůz. Však je také tato značka součástí Mercedesu, což asi mluví za vše. V kabině Smartu tak máte pocit, že je vyrobená jakoby z jednoho kusu. Z každého detailu na vás čiší kvalita a solidnost, stejně jako neotřelé tvary a řada vtipných řešení.
Minimalistické pojetí je tak patrné třeba z řešení přístrojového štítu. V domečku přímo před řidičem se nachází pouze analogový rychloměr doplněný o multifunkční displej zobrazující provozní data. Pro jízdu v elektrickém Smartu je ale skoro důležitější samostatný dvojitý ukazatel trčící z palubní desky vlevo za volantem. Horní ukazuje aktuální výkon elektromotoru, spodní menší v procentech stav nabití baterie.
Motor, jízdní vlastnosti
Plány kontra skutečnost
Smart ForTwo EQ disponuje lithium-iontovým akumulátorem s kapacitou 17,6 kWh, který se skládá z 96 článků. V kombinaci se synchronním třífázovým bezkartáčovým elektromotorem s výkonem 60 kW umožňuje vozu normovaný dojezd 154 až 160 km.
Jenže norma je věc jedna a skutečná čísla druhá. Reálný dojezd je zde totiž dost ovlivněn využíváním komfortní výbavy, například topení. To je u tohoto vozu řešeno postaru, tedy s elektrickým ohřevem vody. My jsme auto testovali v mrazivém lednu, což velmi ovlivnilo skutečný dojezd vozu. Jakmile topení zapnete, dojde k jeho skokovému snížení na polovinu. Z normovaných až 160 km za předpokladu, že máte zcela nabitou baterii, je tak rázem 70-80 km. Abychom vůbec někam dojeli, raději jsme topení využívali velmi úsporně a snažili se přitopit si vyhřívanými sedadly. Ty kupodivu dojezd téměř nezkracují. Pravdou ale je, že to s topným účinkem dvakrát nepřehánějí.
Obecně u všech elektromobilů využívání topení zkracuje dojezd. Jenže ve skutečnosti záleží na řešení topení. U nejmodernějších elektromobilů se u něj využívá principu tepelného čerpadla, které je velmi úsporné. V případě elektrických aut zkracuje dojezd řádově v procentech, což je mnohem příznivější.
Rychlonabíječka chybí, ale…
Kolik tedy elektrický Smart ForTwo v praxi ujede víme, ale teď jak rychle se jeho lithium–iontový akumulátor nabije. To záleží na tom, jak výkonnou palubní nabíječku zvolíte. Standardní nabízí 4,6 kW. Pokud ale připlatíte tak jako v našem případě 22.464 korun, zvýší se výkon nabíječky na 22 kW.
V praxi to znamená výrazné zkrácení doby nabíjení. Dle údajů výrobce při použití wallboxu z méně než 3,5 hodiny na asi 40 minut při nabíjení na 80 procent kapacity. Z domácí zásuvky to méně výkonné nabíječce zabere méně než šest hodin.
V praxi pokud máte k dispozici třífázovou elektrickou zásuvku (380 voltů střídavých), kterou má téměř každý dům se zahradou (třeba elektrická cirkulační pila je napájená z ní), baterku nabijete za méně než 1,5 hodiny. Rozdíly při nabíjení z běžné jednofázové zásuvky 230 voltů panují v závislosti na jističi. Jak udávají zkušení uživatelé Smartu, pokud má jistič 16 amper, bude nabíjení trvat 5,5 hodiny. Pokud ale jen 10 amper, prodlouží se doba nabíjení o přibližně 3 hodiny.
A jak Smart jezdí? Výrobce udává spotřebu elektrické energie 13,5 až 18,6 kWh podle typu nabíječky. Nám palubní počítač ukázal 17,9 kWh na 100 km.
Smart ForTwo vyniká manévrovatelností. Je to dílem malých rozměrů s velkým rejdem. Vychýlení předních kol tady totiž neomezují stejnoběžné klouby hnacích hřídelů jako u běžných aut s poháněnou přední nápravou. Výrobce udává poloměr otáčení od obrubníku k obrubníku 6,95 metru.
Elektromotor vozu poskytuje velmi dobrou dynamiku v městských rychlostech i při těch o něco vyšších. Maximální rychlost 130 km/h vůz předurčuje do města či na silnice v jeho okolí. Dálniční provoz už představuje trochu problém.
Závěr
Elektrický Smart znamená velmi zajímavý počin pro ty, kteří chtějí stylový vůz, jezdí jen ve dvou a převážně po městě. A také by měli mít doma místo, kde mohou auto přes noc nabíjet. Zcela nevhodný je tento vůz pro lidi bydlící třeba v panelovém domě. Negativně musíme hodnotit technickou úroveň topení, které v zimě výrazně ovlivňuje dojezd vozu. Auto je drahé, avšak zajímavé (třeba svoji koncepcí s pohonem zadních kol a motorem vzadu) a zároveň výborně zpracované. Kdyby jen bylo o něco levnější…
Nejlevnější verze modelu | 293.000 Kč (ForTwo kupé 1.0/52 kW Standard) |
Základ s testovaným motorem | 568.900 Kč (ForTwo EQ/60 kW Standard) |
Testovaný vůz bez příplatků | 604.239 Kč (ForTwo EQ/60 kW Passion) |
Testovaný vůz s výbavou | 663.740 Kč (ForTwo EQ/60 kW Passion) |
Plusy
- Vzhled
- Zpracování
- Vcelku rychlé nabíjení (verze s 22 kW palubní nabíječkou)
- Vynikající manévrovatelnost
- Všude se vejde
- Dynamika v městských rychlostech
- Nízká hlučnost
Minusy
- Vysoká cena
- Jízdní vlastnosti na rozbité silnici
- Topení výrazně ovlivňuje dojezd vozu