Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Záchrana pro Smart? Skomírající značku má zachránit obrovská investice z Číny

Stanislav Kolman
Diskuze (0)

Budoucnost výrobce známých miniaut je nejistá. Zachránit by jej mohla čínská společnost Geely, jež chce koupit padesátiprocentní podíl.

Není to tak dlouho, co jsme vás informovali o nejisté budoucnosti automobilky Smart, jejíž prodeje nejsou pro Daimler nikterak uspokojivé. Nyní se ale objevilo možné řešení problému. Již tři zdroje britských médií hovoří o odkoupení padesátiprocentního podílu čínskou společností Geely. Dohoda prý bude potvrzena ještě před startem dubnového autosalonu v Šanghaji.

Smart vznikl v roce 1994 a zatímco před nějakými patnácti lety šlo o hodně populární vozy, dnes je zájem zákazníků minimální. Skupina Daimler v loňském roce prodala 2.310.185 milionů automobilů, přičemž malých městských smartů bylo pouze 128.802 kusů.

Spolupráce Daimleru a Geely však začala už dříve, vždyť v loňském roce se Číňané stali největšími akcionáři skupiny (9,7% podíl). V čínském Chang-čou má navíc vzniknout společná základna a není žádným tajemstvím, že současná ředitelka automobilky Katrin Adt by do Číny nejraději přemístila i výrobu.

V květnu letošního roku nastoupí do čela Daimleru Ola Kallenius, který vystřídá Dietera Zetscheho. Nástupce už prozradil, že se současnou situací Smartu není spokojen a hovoří s několika možnými partnery o budoucí spolupráci. Jak už víme z dřívějška, budoucí smarty budou ryze elektrické a z nabídky zcela zmizí spalovací motory.

Zástupci Daimleru a Geely zatím nic oficiálně nekomentovali, ale je jasné, že pro Smart by něco takového byla obrovská vzpruha. Daimler sice neuvádí konkrétní čísla, ale spekuluje se, že Smart nevykázal zisk v žádném roce od svého založení. Analytické odhady dokonce naznačují, že Smart je každoročně ztrátový o nějakých 700 milionů euro (18 miliard korun).

Stanislav Kolman
Diskuze (0)

Doporučujeme