Záchrana pro Smart? Skomírající značku má zachránit obrovská investice z Číny
Budoucnost výrobce známých miniaut je nejistá. Zachránit by jej mohla čínská společnost Geely, jež chce koupit padesátiprocentní podíl.
Není to tak dlouho, co jsme vás informovali o nejisté budoucnosti automobilky Smart, jejíž prodeje nejsou pro Daimler nikterak uspokojivé. Nyní se ale objevilo možné řešení problému. Již tři zdroje britských médií hovoří o odkoupení padesátiprocentního podílu čínskou společností Geely. Dohoda prý bude potvrzena ještě před startem dubnového autosalonu v Šanghaji.
Smart vznikl v roce 1994 a zatímco před nějakými patnácti lety šlo o hodně populární vozy, dnes je zájem zákazníků minimální. Skupina Daimler v loňském roce prodala 2.310.185 milionů automobilů, přičemž malých městských smartů bylo pouze 128.802 kusů.
Spolupráce Daimleru a Geely však začala už dříve, vždyť v loňském roce se Číňané stali největšími akcionáři skupiny (9,7% podíl). V čínském Chang-čou má navíc vzniknout společná základna a není žádným tajemstvím, že současná ředitelka automobilky Katrin Adt by do Číny nejraději přemístila i výrobu.
V květnu letošního roku nastoupí do čela Daimleru Ola Kallenius, který vystřídá Dietera Zetscheho. Nástupce už prozradil, že se současnou situací Smartu není spokojen a hovoří s několika možnými partnery o budoucí spolupráci. Jak už víme z dřívějška, budoucí smarty budou ryze elektrické a z nabídky zcela zmizí spalovací motory.
Zástupci Daimleru a Geely zatím nic oficiálně nekomentovali, ale je jasné, že pro Smart by něco takového byla obrovská vzpruha. Daimler sice neuvádí konkrétní čísla, ale spekuluje se, že Smart nevykázal zisk v žádném roce od svého založení. Analytické odhady dokonce naznačují, že Smart je každoročně ztrátový o nějakých 700 milionů euro (18 miliard korun).