Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Smart ForTwo - chytrý jedináček

Ondřej Láník
Po osmi letech začíná automobilka patřící ke skupině DaimlerChrysler od začátku. Nový ForTwo je tou jedinou kartou, na kterou mohl Smart vsadit. Jak silné je to eso?

Vyrábět vtipně vymyšlená auta je radost, ale prodávat je není snadné. Přesvědčili se o tom všichni, kdož měli v posledních letech co do činění se značkou Smart. Po osmi letech začíná automobilka patřící ke skupině DaimlerChrysler od začátku. Koncentrace na jedinou úspěšnou modelovou řadu by s rozšířením odbytišť o velký americký trh mělo přinést ovoce a jistotu přežití.

„Ten jedinečný automobil z konstrukční kanceláře DaimlerChrysler opět ukazuje, že malé rozměry úzce souvisejí s inteligencí a přitom nemají nic společného s kompromisy.“ Právě tak představil v listopadu 2006 šéf DaimlerChrysler Dieter Zetsche nový model při oficiální světové premiéře ve Stuttgartu. Kompromisy prý není třeba dělat v oblasti komfortu, bezpečnosti ani ekologie výroby či provozování nového Smartu. Jestli to tak opravdu bude budeme schopni potvrdit teprve po prvním svezení a testu, ale netradičně konstruovaný automobil jeho výrobce vybavil podrobně zpracovanými tiskovými informacemi a tak několik měsíců před zahájením prodeje můžeme prozkoumat co je vlastně nového.

Filozofie Smartu se nemění

Myšlenky, které vedly švýcarské hodináře a německé automobilové průmyslníky ke společnému podniku vyrábějícímu automobily, se zásadně nemění. Pozitivní myšlení ve stylu Smart je blízké mladým lidem, kteří tvoří hlavní cílovou skupinu. 85% zákazníků je mladší než 40 let, což ze Smartu dělá suverénně nejmladší značku v Evropě. Od roku 2008 se Smart vydá za moře k americkým zákazníkům, což by mělo zaručit dostatečný objem k dosažení ekonomicky efektivní výroby ve východofrancouzském Hambachu.

Záměrem vedení automobilky bylo zachovat jedinečnost nového ForTwo (interní kód 451), ale přitom nabídnout pohodlnější, bezpečnější, agilnější a ekologičtější automobil.

Designová evoluce

ForTwo patří k automobilům, které jsou charakteristické svým vzhledem a tento marketingově významný atribut tedy nesměl být zásadně změněn. Design nového ForTwo je evolucí předchozího provedení.

smart predstavujeme technika smart predstavujeme technika ForTwo má nové oči – projektorové halogenové světlomety s žárovkami H7, které jsou ve třídě mikroautomobilů ojedinělým technickým prvkem. Díky větším sdruženým světlům s integrovanými ukazateli směru působí ForTwo dospěleji. A taky že ano. Rozvor vzrostl o 55 mm a rozchod kol o 13 resp. 30 mm (vzadu), širší jsou také pneumatiky (155 mm vpředu, 175 mm vzadu). Příď nese druhý vstupní otvor a černý plastový pás na nárazníku.

Smart ForTwo - srovnání generací
Rozměry ForTwo I ForTwo II mezigenerační změna
Délka [mm] 2500 2695 +195
Šířka [mm] 1515 1559 +44
Výška [mm] 1550 1542 -8
Rozvor [mm] 1810 1867 +57
Rozchod vpředu [mm] 1270 1283 +13
Rozchod vzadu [mm] 1355 1385 +30
Zavazadlový prostor 150/260 220/340 +70/+80

Nový Smart je přesně o 195 mm delší než předchůdce, z čehož vedle rozvoru těží také přední (+72 mm) a zadní (+ 68 mm) převis. Příčné parkování do řady podélně zaparkovaných aut však prý tímto nárůstem nebude ohroženo! Tradiční silueta s odhaleným o málo subtilnějším prostorovým rámem Tridion se prakticky nemění. Dveře, nyní vyrobené kvůli přísnějším americkým předpisům z oceli, jsou o 2,5 kg těžší, ale mají podobné uspořádání jako dříve. Dveřní okno je rozděleno příčkou, umístěnou nedaleko kliky. Ta se o 90° otočila a je tak nyní horizontálně uspořádána. Za B-sloupkem již není malé okénko, ale pouze lesklý neprůhledný plast, který připomíná sklo. V rozích umístěná světla jsou tvořena pouze dvojicí oválných světelných ploch. Zadní výklopné víko je horizontálně dělené, horní část tvořená sklem se otevírá vzhůru, spodní pak dolů.

Chytré a levné kabrio

…je ve druhé generaci představeno hned při uvedení uzavřeného modelu na trh. S kabrioletem se totiž tentokrát počítalo už od začátku vývoje a mohla tomu být přizpůsobena konstrukce automobilu. Látková střecha ForTwo Cabrio může být elektricky (dříve manuálně) otevírána při jakékoliv rychlosti jízdy, což nelze provádět u žádného jiného otevřeného vozu na trhu. Zadní okno je tvořeno sklem s vyhříváním (dříve PVC) a celek je teď umístěn výše, což zvětšilo nákladový prostor při otevřené střeše. Střešní podélníky, které zůstávají nad dveřmi po otevření střechy, je možno demontovat a uložit do dolů výklopné části víka kufru.

Střecha vyvinutá a dodávaná firmou Edscha je vyrobena z černé polyakrylové tkaniny, vnitřní čalounění je vyrobeno ze směsi polyesteru a bavlny a mezi těmito dvěma vrstvami je pryžová těsnící vrstva. 70 % dílů karoserie kabrioletu je shodných s uzavřeným ForTwo, A-sloupky jsou vyztuženy trubkami z vysokopevnostní oceli a mezi B-sloupky přibyla příčná výztuha připevněná k rámu Tridion.

Komfort a radost z jízdy

…patří jednoznačně k sobě, říká Smart. Větší karoserie, nová převodovka, větší rozvor a nová konstrukce přístrojové desky přispívají k pocitu vzdušného interiéru. Sedadlo spolujezdce je uloženo o 15 cm dále vzadu, aby měli oba pasažéři k dispozici více prostoru v oblasti ramen. Inovovaná konstrukce integrálních sedadel má pestré vzory potahů a dobré boční vedení. Za příplatek lze pořídit i kožené čalounění. Jedním pohybem ruky lze spolujezdcovo sedadlo sklopit do vodorovné polohy a převážet pak až 230 cm dlouhé předměty.

Přístrojová deska již nemá tvar prohnutého S, ale mnohem konvenčnější tvar. Hlavním důvodem pro tuto změnu je zvýšení bezpečnosti cestujících. Smart otevřeně říká: výklenek před spolujezdcem by mohl mít negativní vliv na bezpečnost cestujícího, který není připoután bezpečnostním pásem. Tvarování hlavního dílu přístrojové desky je připraveno na potenciální kontakt s koleny cestujících.

smart predstavujeme technika smart predstavujeme technika Před řidičem je jednoduchá kaplička s rychloměrem a několika kontrolkami po stranách, další dva přístroje jsou za příplatek na stopkách nad středovou konzolí. Volant má standardně dvě ramena, příplatkovou položkou je tříramenný sportovní volant.

Uprostřed vozu je jen náznak středového tunelu, což šetří místo v interiéru a „udržuje posádku v kontaktu“. Mohutné ovládací centrum umístěné vysoko uprostřed přístrojové desky má v sobě integrovaný audiosystém, který může být na přání rozšířen o subwoofer, CD měnič a možnost přehrávání formátu MP3.

Ušetříte peněžence i životnímu prostředí

Ano, to je další mise, kterou Smart zdůrazňuje. Vedle nízké spotřeby, relativně nízké ceny nebo nízkého povinného ručení jsou pro nový Smart charakteristické také dlouhé servisní intervaly, když například verze s benzinovým motorem o výkonu 52 kW potřebuje mimo výměny oleje servis jen jednou za dva roky resp. po ujetí 40 tisíc kilometrů. Palivo prý ušetříte i při hledání parkovacího místa, protože s ForTwo nebudete kolem bloku jezdit tak dlouho jako s pětimetrovou limuzínou…

Chytré (smart) zajímavosti

Tam kde běžná auta mívají motory má Smart jen malý tmavý plast. Přesto lze přední kapotu povysunout a získat tak pohodlný přístup k hrdlům pro doplnění náplně pro ostřikovač, chladící kapaliny, brzdové kapaliny nebo výměnu žárovek.

Zavazadlový prostor mikrocaru se zvětšil na 220 l, ale rovnou říkáme, že můžete počítat i s 340 litry objemu, který je k dispozici po střechu.

smart predstavujeme technika smart predstavujeme technika Panoramatická střecha z polykarbonátu je nerozbitná, má plochu 1,1 m2 (z toho polovina průhledná), nepropouští žádné UV záření a odráží 60% tepelného záření. Střecha je doplněna o rolovací interiérovou clonu z polyesteru.

Motory, převodovka, podvozek

Jeden z mála běžných automobilů současné světové produkce, který má motor vzadu a pohon zadních kol se jmenuje Smart ForTwo. Jde opět o kompaktní tříválce v bloku s pětistupňovou automatizovanou převodovkou Getrag (dříve 6 stupňů), které jsou uloženy značně skloněné (45°) v pomocném rámu před zadní nápravou.

Základní zdvihový objem druhé generace činí 999 cm3 a místo přeplňování běžného u první generace, jsou dvě základní zážehové verze plněny atmosféricky. Čtyřventilová technika je ovládána dvěma vačkovými hřídeli, sací strana má variabilní časování. Podle tiskových materiálů jsou pohybující se hmoty tak malé, že pro dostatečně klidný chod tříválců není třeba vyvažovacího hřídele. Rovnoměrnější chod litrového motoru vylepšuje alespoň tlumič torzních kmitů na klikové hřídeli motoru.

Nejsilnější zážehový motor je přeplňován výfukovým turbodmychadlem regulovaným klapkou, stlačený vzduch je chlazen ve výměníku vzduch/vzduch umístěném za převodovkou. Zážehové motory jsou vyvinuty a vyráběny automobilkou Mitsubishi Motors.

Vznětový přeplňovaný motor má zdvihový objem pouze 799 cm3 a bude nejslabší (33 kW) a současně také nejúspornější (3,5 l v kombinovaném cyklu) pohonnou jednotkou v novém ForTwo. Výrobce zatím nezveřejnil podrobné technické údaje o motorech a proto je níže uvedená tabulka neúplná.

Smart ForTwo - přehled modelové řady
Motor 1.0 (45 kW) 1.0 (52 kW) 1.0 turbo (62 kW) 0,8 cdi (33 kW)
Zdvihový objem [cm3] 999 999 999 799
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 3/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 45/- 52/- 62/- 33/-
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 89/- 92/- 121/- -/-
Max. rychlost [km/h] 145 145 145 135
Komb. spotřeba [l/100 km] méně než 5 méně než 5 méně než 5 méně než 3,5

Přední náprava má konvenční konstrukci se vzpěrami McPherson a spodními rameny, vzadu je vzhledem ke konstrukčnímu uspořádání „vše vzadu“ náprava DeDion. Hřebenové řízení není standardně vybaveno posilovačem a má převod 22:1, který umožňuje vozu otočení na kruhu o rekordně malém průměru 8,75 m. Příplatkový elektrický posilovač je dodáván s převodem řízení 21:1.

Brzdová soustava staví na kotoučových brzdách vpředu a bubnech vzadu. ESP je standard, stejně tak jako ABS, EBD a hydraulický brzdový asistent.

Bezpečnost

…je pýchou a současně prodejním nástrojem Smartu. Tu aktivní jsme již výše popsali, ale patří sem snad i informace o zvýšené maximální rychlosti 145 km/h u zážehových motorů (omezovač). Základem pasivní bezpečnosti je prostorový rám Tridion bohatě vyztužený díly z vysokopevnostní oceli. Tématika ochrany chodců je novinkou posledních měsíců a tak i Smart zavedl nové paddingy, inovovanou a méně agresivní příď a uložení stěračů, ale také polykarbonátové kryty světlometů, které mají připraveny místa v nichž má jejich struktura při nehodě prasknout a pohltit tak určitou energii nárazu chodce.

Boční náraz je pochopitelně otázkou tuhosti rámu a výztuh v nových ocelových dveřích, ale cestující ve ForTwo sedí asi o 200 mm výše než v běžném autě, což má také zásadní vliv na průběh střetu. Malý rozvor se paradoxně také podílí na tom, že posádka ForTwo přečká boční náraz bez úhony. Automobil do Smartu velmi pravděpodobně narazí zboku tak, že zasáhne některou nápravu, což je pro tuto událost optimální místo. Kola a pomocné rámy jsou jak při předním tak i při bočním nárazu důležité bezpečnostní prvky.

Velkoobjemové čelní airbagy mají být připraveny i na americké testy out-of-position, kdy je testován vůz s nepřipoutaným cestujícím. Boční airbagy mají také komoru, která chrání hlavu cestujících podobně jako hlavové airbagy. Samozřejmostí a základem koncepce zádržných systémů jsou bezpečnostní pásy s přepínači a omezovači síly. Smart ForTwo byl navrhován na získání čtyř hvězd dle metodiky Euro NCAP.

Na trh v dubnu

Smart ForTwo se na trhy dostane během jara 2007. Uvedení by mělo v krátké době proběhnout na všech důležitých evropských trzích současně (včetně toho českého), ceny zůstanou na úrovni první generace (základ 265 tisíc Kč).

Související články:

Smart ForTwo: premiéra na střeše (první dojmy)

Ondřej Láník