Solaris: Elektrický autobus ověřen cestujícími
Elektřinou poháněný městský autobus Solaris Urbino electric během tří týdnů ujel, bez jakýchkoliv závad, tři tisíce kilometrů při dopravě fanoušků a hostů, kteří přijeli do Poznaně v době Mistrovství Evropy v kopané.
Bezemisní autobus, tiše křižující ulice Poznaně, obracel pozornost k tématice EURO 2012 svým vzhledem (byl pokryt umělou trávou) a tak naprosto zapadl do atmosféry mistrovství.
Více než 22 dní Solaris Urbino electric vozil cestující z letiště Poznań-Lawica do centra Poznaně. Díky rychlému dobíjení, využívanému v době mezi dopravními špičkami, nebyl limit 150 km pro elektrický Solaris žádným omezením. Zásoba energie umožňovala v běžném provozu ujet i větší počet kilometrů.
Autobus, jezdící Poznaní, byl už druhým vozidlem tohoto typu, představeným firmou Solaris. Podobně jako prototyp prezentovaný na podzim roku 2011, je postaven na bázi nízkovstupového autobusu Solaris Urbino 8,9 LE. Pohonný systém dodala německá firma Vossloh Kiepe, která se specializuje na pohonné systémy a již několik let se Solaris v této oblasti spolupracuje.
Výkon trakčního motoru činí 120 kW, kapacita baterií představuje 120 kWh. Novým řešením ve vozidle je systém rychlého nabíjení umožňující nabití (při výkonu 100 kW) zcela vyčerpaných baterií za necelých 90 minut.
Pružnost v přizpůsobení se požadavkům spojených s provozem vozidel je výsledkem modulové konstrukce elektrického systému. Technologie Vossloh Kiepe se lehce přizpůsobuje různým délkám autobusů. Taktéž je přizpůsobena automatickým systémům rychlého nabíjení, např. indukčním. Díky tomu mohou být baterie dobíjeny na linkách jak na zastávkách, tak i na tzv. autobusových smyčkách, což přispívá ke zlepšení funkčnosti vozidla a odstraňuje problémy spojené s dojezdem elektrických autobusů.
Inovativnost Solarisu Urbino electric byla oceněna a odměněna specialisty z oboru. Čtenáři německého magazínu "Busplaner" prohlásili vozidlo za "Inovaci roku 2012" v kategorii Veřejná doprava. Poté mu porota výstavy Transexpo udělila Zlatou medaili za nejlepší výrobek roku 2011.
Podobně jako ostatní vozidla značky Solaris, vznikal i elektrický autobus ve firemních závodech ve Šrodie Welkopolské (ocelové konstrukce) a v Bolechově (konečná montáž). S výjimkou již uváděného pohonného systému jsou všechny klíčové komponenty od osvědčených a spolehlivých evropských dodavatelů, dokonale známých všem dopravcům.
Polská společnost Solaris Bus c Coach S.A. od zahájení produkce v roce 1996 vyrobila téměř 10.000 autobusů a trolejbusů, které jezdí po silnicích 25 zemí ve více než 350 městech.






















