Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Solaris představuje New Urbino 12 electric a New Urbino 12 LE

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Polská společnost Solaris Bus & Coach svou modelovou řadu New Urbino rozšiřuje o elektrobus a novinku pro meziměstský linkový provoz.

Letošní ročník veletrhu Busworld je již tradičně pořádán v belgickém Kortrijku v termínu od 16. do 21. října. Polská společnost Solaris Bus & Coach zde ve světové premiéře představuje několik novinek.

První a nejzásadnější novinkou je New Urbino 12 Electric, který je vybaven zadní nápravou ZF AVE 130 třetí generace s dvojicí elektromotorů v nábojích kol, z nichž každý disponuje výkonem 125 kW. Toto řešení přispívá ke snížení hmotnosti a zároveň nabízí možnost lepšího využití vnitřního prostoru vozidla pro cestující.

Nový elektrobus je vybaven bateriemi s kapacitou 240 kWh, rozdělenými do šesti samostatných oddílů po 40 kWh. Baterie s kapacitou 160 kWh jsou uloženy v zadní části vozidla, zatímco ostatní jsou umístěny na střeše.

Solaris svůj elektřinou poháněný autobus vedle možnosti tradičního dobíjení, určené pro využití v depu, vybavil i pantografem umístěným na střeše, jehož prostřednictvím mohou být baterie dobíjeny v zastávkách. Navíc polský výrobce nabízí i možnost vybavení vozidla systémem pro indukční dobíjení, jímž mohou disponovat i autobusy Urbino 12 electric předchozí generace.

Solaris New Urbino 12 electric je dlouhý 12 000 mm, široký 2550 mm a vysoký 3395 mm, pokud má na střeše umístěn pantograf ve složené poloze. Interiér tohoto elektřinou poháněného městského autobusu nabízí řadu konfigurací sedadel, jichž může být až 39 a celková kapacita může být 99 cestujících.

Dopravní společnost üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe AG z Hannoveru objednala trojici těchto vozidel zhruba měsíc před jejich oficiální premiérou.

Další polskou premiérou na veletrhu Busworld je New Urbino 12 LE, který je novým nízkopodlažním příspěvkem do kategorie meziměstských autobusů. Tento model je 12 000 mm dlouhý, 2550 mm široký a 3180 mm vysoký. Rychlou a pohodlnou výměnu cestujících mají zajistit rozměrné dveře na přídi a zhruba ve středu celkové délky vozidla. Kapacita vozidla je až 94 cestujících a v interiéru může být až 45 sedadel.

Solaris tento nový model na veletrhu prezentuje s šestiválcovým vznětovým motorem Cummins ISB6.7 o objemu 6,7 l, splňujícím emisní normu Euro 6 a disponujícím výkony od 161 do 228 kW, ve spojení s šestistupňovou automatickou převodovkou ZF EcoLife 6AP.

Zákazníci si kromě této kombinace mohou New Urbino 12 LE objednat i s 10,8-litrovým vznětovým šestiválcem PACCAR MX-11, poskytujícím ve specifikaci Euro 6 výkony od 210 do 320 a automatickou převodovkou Voith Diwa 6.

Třetí premiérou společnosti Solaris Bus & Coach je koncept midibusu, který má posloužit k zjištění zájmu o tento typ vozidla ze strany zákazníků.

Základem konceptu je podvozek nákladního vozidla DAF LF, který má být zárukou kvalitní konstrukce s širokou servisní sítí prakticky po celém světě. K pohonu pak slouží 4,5-litrový vznětový čtyřválec PACCAR PX-5, který má být v případě sériové produkce midibusu k dispozici v provedení Euro 6 s výkony 112, 135 a 157 kW. Ve vystaveném vozidle je použita automatizovaná převodovka AS-Tronic, ale možné je i použití manuálních převodovek.

Koncept, jehož design odpovídá současnému stylu značky Solaris má celkovou délku 8200 mm, ale v nabídce má být i provedení s délkou 9600 mm. Rozvor náprav je 4650 mm, resp. 5400 mm. Šířka midibusu je 2380 mm a výška může být 2940 mm nebo 3140 mm.

Interiér má s konfigurací sedadel 39 + 1 nabízet dostatek prostoru všem cestujícím, jimž jsou podobně jako v klasickém autobusu k dispozici police na zavazadla nad sedadly a ve výbavě nechybí ani klimatizace.

Na tuto trojici novinek hodlá Solaris Bus & Coach v dohledné době navázat představením New Urbino 12 CNG a rovněž premiérou nového trolejbusu Trollino. Cílem společnosti je uvedení většiny plánovaných zástupců nové generace svých vozidel do konce roku 2016.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
18. 10. 2015 13:11
Solaris
Tohle se mi líbí,super.