Solaris New Urbino 12 a 18 pro městský provoz
Kongres a veletrh UITP, pořádaný od 8. do 10. června letošního roku v Miláně, patří mezi nejvýznamnější evropské události v oblasti veřejné dopravy. Polská společnost Solaris Bus & Coach zde vystavila své nejnovější zástupce kategorie městských autobusů.
Autobusy Solaris New Urbino 12 a 18 byly poprvé odhaleny v loňském roce a představují zcela novou generaci městských autobusů svého výrobce. Od dosavadních modelů Urbino se na první pohled odlišují svým výrazným designem. Ten je výsledkem spolupráce inženýrů společnosti Solaris Bus & Coach s berlínskou designérskou agenturou studioFT a může se pochlubit ziskem prestižního mezinárodního ocenění iF Design Award 2015.
Nová konstrukce skeletu z nerezové oceli má ve srovnání s předchozí generací Urbina nižší hmotnost a zároveň vyšší tuhosti. Solaris uvádí, že při vývoji New Urbina byla aplikována řada nových konstrukčních řešení.
K dosažení nižší hmotnosti přispívá například přepracované spojení mezi vertikálními a horizontálními ocelovými profily nebo kombinace plechů z nerezové oceli s překližkou v oblasti podlahy.
Díky novým řešením v konstrukci skeletu i provedení povrchových panelů karoserie a interiéru došlo ke snížení hladiny hluku. Ta nyní nepřekračuje 74,8 dB a nižší jsou rovněž vibrace pronikající z motorového prostoru k cestujícím.
Prostor pro pohonnou jednotku je navržen s ohledem na použití motorů, splňujících emisní normu Euro 6. Solaris uvádí, že v současnosti je pro New Urbino nejčastěji využíváno motorů DAF MX-11 nebo Cummins ISB6.7E6.
K dispozici má pak být vedle konvečních provedení i Cummins ISLG8.9E6 na stlačený zemní plyn a Solaris zmiňuje i vývoj verzí s hybridní nebo čistě elektrickým pohonem. Konstrukci New Urbino lze přizpůsobit i pro výrobu trolejbusů.
New Urbino má cestujícím nabízet prostorný a dobře odvětrávaný i prosvětlený interiér, v němž je umělé osvětlení zajištěno prostřednictvím LED. K vyššímu cestovnímu komfortu a snížení provozních nákladů zároveň mají přispět zlepšení v oblasti tepelné izolace interiéru.
Pohodlnější a rovněž i rychlejší výměnu cestujících v zastávkách mají u New Urbina zajistit dveře se standardní šířkou 1230 mm, které mohou být na přání o 20 mm širší. Cestujícím je pak u New Urbina 12 k dispozici až šestnáct sedadel, zatímco kloubové New Urbino 18 je připraveno nabídnout až třiadvacet sedadel.
Společnost Solaris Bus & Coach spustila výrobu nové generace svých městských autobusů pro zákazníky na začátku letošního roku. Dodávky klientům se mají rozběhnout ve druhé polovině června a první New Urbina zamíří do Německa, Polska a Itálie.