Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Soudní dvůr EU: Uber je přepravní služba a musí žádat o licenci

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Uber je přepravní služba, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí Evropské unie. Rozhodl tak Soudní dvůr EU, který tím alternativního amerického poskytovatele přepravních služeb postavil na roveň běžné taxislužby.

Firma v e-mailové reakci agentuře AP sdělila, že rozhodnutí soudu nenaruší způsob, jakým své služby nabízí. Podle expertů by ale dnešní rozsudek mohl mít dalekosáhlé důsledky pro sdílenou ekonomiku.

Soudní dvůr EU reagoval na podnět obchodního soudu v Barceloně, který projednává žalobu profesní organizace sdružující řidiče taxislužeb v Barceloně proti filiálce Uberu ve Španělsku za nekalou soutěž. Barcelonský soud má za to, že pro řešení jím projednávaného sporu je nezbytný výklad několika ustanovení unijního práva.

Podle zdůvodnění Soudního dvora musí být zprostředkovatelská služba, kterou nabízí Uber, tedy propojení pasažérů a neprofesionálních řidičů, kteří používají vlastní vůz, za úplatu prostřednictvím chytrého telefonu, považována za "službu v oblasti dopravy" ve smyslu unijního práva. Z toho pak vyplývá, že přísluší členským státům, aby upravovaly podmínky pro poskytování takové zprostředkovatelské služby v souladu s pravidly smlouvy o fungování EU.

„Soudní dvůr EU svým rozhodnutím potvrzuje náš názor, že dopravci používající aplikaci Uber a podobné aplikace spadají pod taxislužbu a musejí na to mít licenci. Na druhou stranu nemůžeme moderní služby zakazovat a vracet se zpátky do minulého století. Pracujeme proto na návrhu, kdy alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace,“ říká k rozhodnutí soudního dvora český ministr dopravy Dan Ťok.

Firma uvedla, že bude pokračovat v dialogu s městy napříč Evropou, a připomněla, že podle jejího nového šéfa je vhodné služby jako je Uber regulovat. Kvůli právním problémům Uber po celé Evropě v podstatě zrušil službu UberPop, kdy pasažéry přepravovaly soukromé osoby, uvedla agentura DPA. V současnosti spolupracuje s řidiči klasických taxislužeb.

Přestože se rozhodnutí Soudního dvora vztahuje výslovně jen na "neprofesionální řidiče", mohlo by do budoucna otevřít dveře dalším omezením, domnívá se agentura DPA. Rovněž ve Spojených státech se diskutuje mimo jiné o tom, zda má Uber považovat řidiče za živnostníky, kteří jeho prostřednictvím nabízejí službu, nebo za zaměstnance. V druhém případě by se to projevilo v nárůstu ceny za takovou službu.

Evropská konfederace odborových svazů v dopravě soudní rozhodnutí ve svém prohlášení "vřele vítá". Podle jejího názoru pomůže řidičům k řádným mzdám a zlepší jejich pracovní podmínky. Jiného názoru je ale asociace sdružující internetové firmy, která varuje, že rozsudek jde proti snahám EU o podporu inovací v konkurenčním boji s čínskými a americkými internetovými firmami, uvedla agentura AP.

Podle Miroslavy Jozové, tiskové mluvčí společnosti Uber v ČR a SR, bude Uber v ČR působit i nadále a hodlá spolupracovat s místními regulačními orgány na řešení dopravních výzev, jako je snížení počtu osobních aut, které přinese menší znečištění ovzduší a snazší parkování. Jouzová v reakci zaslané ČTK připomíná, že Uber již dnes ve většině zemí EU působí jako regulovaná dopravní společnost. Firma prý bude dále spolupracovat s městy, "aby spolehlivé svezení na jedno kliknutí bylo dostupné opravdu každému".

Podle údajů Uberu spoléhá na objednání svezení jedním klinutím v České republice přes 269.000 cestujících a prostřednictvím aplikace si vydělávají tisíce nezávislých řidičů. Firma připomíná, že vláda České republiky v současnosti přehodnocuje stávající legislativní rámec. Uber je součástí pracovní skupiny, která se těchto diskuzí účastní.

Uber svou službu poskytuje v mnoha zemích světa a mnohde se dostal do sporu s místními samosprávami. V České republice naposledy vznikl spor kolem poskytování jeho služeb v Brně, kde Uber začal fungovat od února a kde jeho činnost tamější krajský soud předběžně zastavil.

Společnost Uber má za sebou turbulentní rok. Nyní již bývalý ředitel Travis Kalanick byl donucen odstoupit a nahradil jej Dara Khosrowshahi, najevo vyšlo krytí masivního úniku zákaznických dat, sexuální obtěžování zaměstnankyň a po celou dobu firmu provázely spory s kontrolními orgány.

Podle názoru analytiků může mít dnešní rozhodnutí Soudního dvora dopad i na jiné firmy, které samy sebe vykreslují jakou pouhé propojovatele poskytovatelů a zákazníků, jako je na příklad zprostředkovatel ubytování Airbnb. Soudy zaujímají k takzvané sdílené ekonomice jiné stanovisko, i tyto firmy by tedy brzy mohly začít podléhat regulaci EU.

Jednotlivé evropské státy zaujímají ke sdílené ekonomice různé postoje. Například Portugalsko Uber a Airbnb legalizovalo, Francie je podrobuje přísnějšímu dohledu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Avatar - beibej
21. 12. 2017 21:16
Re: EU zase ošklivá?
>:D
21. 12. 2017 15:36
Re: EU zase ošklivá?
To je predsa kazdemu jasne, myslis ze by tunajsi taxikari protestovali proti uberu keby to nemali podlozene fundovanou pravnou analyzou?
21. 12. 2017 15:22
Re: EU zase ošklivá?
parkrat jsem s Uber lidma jel, ale casteji me lepsi cenu a auto nabidlo Liftago kde jezdi normalni taxikari, navic Liftago celkem casto rozdava slevy mailem, takze se s nima da jet za opravdu zajimave ceny

TickTack me prijde drahej a pomalej, navic maj tusim jen same ropaky, ja si tedy radsi spis dam nabidku na Liftagu a vyberu si z toho co me to nabidne za auta v okoli a za jake ceny, casto tedy volim hybrid
21. 12. 2017 14:46
EU zase ošklivá?
No a pak ze eu je k nicemu. Zatimco nasi uredni simlove si s uberem nevedi rady tak evropsky soud potvrdil to co bylo kazdymu jasny- uber neni zadna sdilena ekonomika ale normalni taxikareni naprostych amateru a to jeste tak aby se ridici vyhnuli placeni dani. Proto jsem jej nikdy nepouzil. Jsem rad ze budou mit utrum.
To radsi jancurovi sluzby kde jezdi hezky cisty auta a normalni ridici, zadny vekslaci a ceny ok.
Ale treba se uber nekdy posune na skutecne sdileni vozu na stredni a desli vzdalenosti kde by to davalo smysl (pokud se lidi nauci trochu planovat).