Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sovětský sportovní GAZ se dostal až na etiketu amerického vína

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Obskurní komunistické vozidlo zaujalo na lahvi kalifornského vína. Sice vystihuje název, ale hlavně připomíná úspěch sovětského napodobování.  

Oblast městečka Lodi ve středu Kalifornie na západním pobřeží USA má překvapivě něco společného s Ruskem. I když je Moskva vzdálená zhruba devět tisíc kilometrů, pojí obě místa prototyp sovětského sportovního automobilu. Komunistické vozidlo zdobí jednoduše ztvárněnou etiketu vín edice Prototype od Precision Wine Company.

Odborný časopis Wine Enthusiast Magazine udělil regionu Lodi cenu „Vinařská oblast roku 2015“, zásluhu nese kromě jiných odrůd i réva Zinfandel tvořící základní surovinu rudé náplně amerických lahví se sovětskou etiketou. Původ štítku naznačuje těžkopádný vzhled automobilového otazníku zcela určitě nevytvořeného v Americe. Nesourodé proporce, kapkovitý tvar, skrytá kola a malá kabina napovídala architekturu z východu. Daleko od pravdy nebyla česká Tatra, ale domovinou neohrabaného konceptu se stal Sovětský svaz.

Červená vína z Lodi charakterizuje GAZ Poběda M-20 Sport z roku 1950. Komunistický experiment těžil z inspirace poválečného importu západních aut do SSSR. Nerozebrané evropské verze aerodynamických sporťáků Auto Union s motorem uprostřed byly používány ve východním bloku, dokud dekret nezakázal soutěžní nasazení vyspělejší konkurence zpoza hranic. Sovětská výrobní střediska musela následně zapojit vlastní iniciativu ve výrobě domácích závodních modelů, ne náhodou se produkce snažila přiblížit zakázanému a funkčnímu provedení.

Gorkovský automobilový závod nápadně vydal splývavý koncept navržený Alexejem Smolinem, který implementoval postřehy ze západu do obyčejného sedanu M-20 Poběda licencovaného z Polska. Snížením střechy, nasazením větších blatníků přes kola a prodloužením převisů vznikla závodní varianta Poběda M-20 Sport. Kapkovitých prototypů bylo dokončeno jen pět.

Tvary vystihly zmar sovětského automobilového průmyslu, v rámci napodobenin vznikaly karikatury typické pouze pro SSSR. Pětikusovou sérii úplně prvního sovětského sportovního vozidla připomíná víno z druhé straně zeměkoule označované originální etiketou od Vanderbyl Design. Majitel designerského studia Michael Vanderbyl našel obrázek čtyřkolového přízraku ve starém archivu ruských a sovětských fotografií.

V rámci edice Prototype Wines uznal za vhodné oblepit lahve neokoukaným automobilem, které si zákazníci snad spojí s podobou prototypu. Uhlazený stříbrný GAZ americkému lidu možná evokoval vzhled prototypu, zatímco ruskému obyvatelstvu spíše připomněl národní hrdost. Vítěz sovětského mistrovsví z let 1950, 1955 a 1956 úspěšně zdolal několik rychlostních rekordů.

Originální zobrazení Pobědy v archívu nemělo autora, proto Vanderbyl svobodomyslně použil vhodný obrázek do grafického dokončení výstižného obalu. Kupci ani netuší, že ochutnávku doprovází prohlídka obskurního, ale důležitého automobilu z ruské minulosti.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme