Toyota GR Yaris H2 se oficiálně představila s tříválcem spalujícím vodík
Experimentální GR Yaris je osazen stejným motorem, se kterým v Japonsku závodí Corolla Sport.
Automobilka Toyota patří k tradičním propagátorům vodíkových automobilů, dlouho se však jednalo pouze o elektromobily, které využívaly vodík jako zdroj energie pro napájení elektromotorů. V dubnu se však automobilka pochlubila závodním tříválcovým motorem, který naučila spalovat vodík. Práce na vývoji vodíkových spalovacích motorů ale automobilka zahájila již v roce 2017.
Vodík spalující tříválec se pak poprvé objevil v experimentálním závodním voze Corolla Sport, který automobilka nasadila do japonských motoristických soutěží. Od května se vůz úspěšně zapojil do závodní série Super Taikyu v barvách týmu Rookie Racing, což je odnož továrního závodního týmu Toyota Gazoo Racing.
Myšlenku ověřování odolnosti a výkonnosti nových motorů a automobilů v automobilových závodech přitom již v roce 1952 zdůrazňoval Kiičiro Toyoda, zakladatel společnosti Toyota Motor Corporation, který podporoval snahu Japonska uspět ve výrobě osobních automobilů.
„Se soutěžemi přichází pokrok, stejně tak jako nadšení motoristických fanoušků. Cílem závodění však není jen uspokojit naši zvědavost, ale hlavně posílit rozvoj japonského automobilového průmyslu,“ řekl Kiičiro již před 70 lety. A jeho automobilka tuto tradici následuje.
Motor z Corolly Speed ale nyní automobilka umístila také do nedávno představeného experimentálního vozu Toyota GR Yaris H2, ve kterém se turbem přeplňovaný tříválec poprvé představil světu.
Jde totiž o stejný řadový tříválec G16E-GTS o objemu 1,6 litru s přeplňováním turbodmychadlem, kterým je osazen populární hot-hatch Toyota GR Yaris. Motor dostal pouze upravený systém přívodu a vstřikování paliva, které se tankuje do stejných nádrží, jakými je osazena sériově vyráběná vodíková Toyota Mirai. Stejné je přitom i palivo a způsob jeho tankování.
A proč se vlastně Toyota pustila do vývoje motorů, který vodík spaluje? Důvodů je hned několik. Spalování vodíku například probíhá rychleji, než spalování benzínu, což se odráží v dobré odezvě motoru a vynikajících ekologických parametrech.
Spalování vodíku je extrémně čisté a ve sportovních vozech má potenciál zprostředkovat potěšení za volantem s podobným zvukovým doprovodem, jako automobily osazené konvenčními spalovacími motory.
GR Yaris H2 je zatím pouze experimentálním vozem, stejně jako vodíková Corolla Speed. Investice automobilky do rozvoje vodíku, vodíkových paliv a vodíkové společnosti je však unikátním způsobem, kterým chce automobilka dosáhnout uhlíkové neutrality.
„První krok, tedy soutěžit a vyvíjet náš vodíkový motor, jsme učinili s mentální postojem vyrovnat se se všemi výzvami. Dokáži si představit, že za 10 let budou věci vypadat o dost jinak, ale doufám, že se lidé dokáží ohlédnout a vidět, jak jsme se s touto výzvou s chutí vypořádali a užili si každý okamžik,“ říká Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor Corporation.