Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota GR Yaris H2
Toyota GR Yaris H2
Toyota GR Yaris H2
Toyota GR Yaris H2
40
Fotogalerie

Toyota GR Yaris H2 se oficiálně představila s tříválcem spalujícím vodík

Experimentální GR Yaris je osazen stejným motorem, se kterým v Japonsku závodí Corolla Sport.

Automobilka Toyota patří k tradičním propagátorům vodíkových automobilů, dlouho se však jednalo pouze o elektromobily, které využívaly vodík jako zdroj energie pro napájení elektromotorů. V dubnu se však automobilka pochlubila závodním tříválcovým motorem, který naučila spalovat vodík. Práce na vývoji vodíkových spalovacích motorů ale automobilka zahájila již v roce 2017.

Vodík spalující tříválec se pak poprvé objevil v experimentálním závodním voze Corolla Sport, který automobilka nasadila do japonských motoristických soutěží. Od května se vůz úspěšně zapojil do závodní série Super Taikyu v barvách týmu Rookie Racing, což je odnož továrního závodního týmu Toyota Gazoo Racing.

Myšlenku ověřování odolnosti a výkonnosti nových motorů a automobilů v automobilových závodech přitom již v roce 1952 zdůrazňoval Kiičiro Toyoda, zakladatel společnosti Toyota Motor Corporation, který podporoval snahu Japonska uspět ve výrobě osobních automobilů.

Video placeholder
První kilometry s vodíkovou Toyotou Mirai v Česku • Auto.cz

Se soutěžemi přichází pokrok, stejně tak jako nadšení motoristických fanoušků. Cílem závodění však není jen uspokojit naši zvědavost, ale hlavně posílit rozvoj japonského automobilového průmyslu,“ řekl Kiičiro již před 70 lety. A jeho automobilka tuto tradici následuje.

Motor z Corolly Speed ale nyní automobilka umístila také do nedávno představeného experimentálního vozu Toyota GR Yaris H2, ve kterém se turbem přeplňovaný tříválec poprvé představil světu.

Jde totiž o stejný řadový tříválec G16E-GTS o objemu 1,6 litru s přeplňováním turbodmychadlem, kterým je osazen populární hot-hatch Toyota GR Yaris. Motor dostal pouze upravený systém přívodu a vstřikování paliva, které se tankuje do stejných nádrží, jakými je osazena sériově vyráběná vodíková Toyota Mirai. Stejné je přitom i palivo a způsob jeho tankování.

A proč se vlastně Toyota pustila do vývoje motorů, který vodík spaluje? Důvodů je hned několik. Spalování vodíku například probíhá rychleji, než spalování benzínu, což se odráží v dobré odezvě motoru a vynikajících ekologických parametrech.

Spalování vodíku je extrémně čisté a ve sportovních vozech má potenciál zprostředkovat potěšení za volantem s podobným zvukovým doprovodem, jako automobily osazené konvenčními spalovacími motory.

GR Yaris H2 je zatím pouze experimentálním vozem, stejně jako vodíková Corolla Speed. Investice automobilky do rozvoje vodíku, vodíkových paliv a vodíkové společnosti je však unikátním způsobem, kterým chce automobilka dosáhnout uhlíkové neutrality.

 „První krok, tedy soutěžit a vyvíjet náš vodíkový motor, jsme učinili s mentální postojem vyrovnat se se všemi výzvami. Dokáži si představit, že za 10 let budou věci vypadat o dost jinak, ale doufám, že se lidé dokáží ohlédnout a vidět, jak jsme se s touto výzvou s chutí vypořádali a užili si každý okamžik,“ říká Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor Corporation.