Spartánský offroad nebude. Americký Bollinger míří do záhuby
Rozjet novou automobilku není snadný počin a přesvědčuje se o tom stále spousta nadšených startupů. Dalším takovým je Bollinger z USA, který už od roku 2017 sliboval zajímavě vypadající offroad.
O americkém startupu Bollinger a jeho spartánském elektrickém a velmi hranatém offroadu B1 jsme poprvé psali už v roce 2017. O pár měsíců později se přidala zpráva o 10.000 objednávkách a v roce 2019 se už vývoj B1 i příbuzného pick-upu B2 blížil do finále. Později se přidaly také konvenčnější užitková auta a po offroadu se slehla zem. V roce 2022 firma ohlásila velkou změnu v plánech, podle kterých se nadále měla věnovat vývoji nákladních elektromobilů a dodávek.
Ty se ukázaly ve formě konceptů a nebylo těžké v nich najít původ u existujících čínských modelů. Startup si zjevně uvědomil složitost uvedení zcela nového vozu do produkce a pro snížení nákladů se vrhnul do prosté montáže elektropohonu do koupeného základu. Ještě v tom roce odkourpil 60 % podíl v Bollingeru další americký startup Mullen Automotive.
Ten má také celou modelovou řadu elektrických užitkových vozů, všechny také s naprosto zjevným původem v Číně. Po uzavření obchodu se ale spekulovalo o návratu k vývoji B1 a B2, větší Mullen totiž sebou přinesl důležitou finanční stabilitu.
Jenže ani to se neukázalo být skutečností a nyní to vypadá, že se nad Bollingerem definitivně uzavřou vody. Firma, která od založení v roce 2014 utratila přes 148 milionů dolarů (asi 3,2 miliardy korun), zatím vyrobila jen 40 vozidel, a jen malou část z toho dodala zákazníkům. Všechny jsou model B4, tedy elektrický valník založený na čínském voze.
V březnu letošního roku zakladatel a bývalý generální ředitel Robert Bollinger zažaloval Mullen Automotive kvůli nezaplacené půjčce ve výši 10 milionů dolarů a minulý týden soudce v Michiganu vyhověl jeho žádosti o uvedení společnosti do nucené správy kvůli tomu, že zástupce Mullenu se nedostavil na slyšení. Bollinger také dodal, že společnost čelí soudním sporům od alespoň dvou dodavatelů. Rozsudek soudce z minulého týdne zmrazil aktiva společnosti Bollinger Motors a otevírá cestu pro plán likvidace.
Přes to vše v Bollingeru stále věří, že se z kritické situace dostanou. Současný generální ředitel Bryan Chambers řekl portálu Automotive News „V tomto období se soustředíme na pohyb vpřed a zůstáváme odhodláni přinést našim zákazníkům vozidlo světové třídy. A zůstáváme optimističtí co se týče naší budoucnosti a vlivu, který budeme mít na trhu s užitkovými vozidly.“
O konec společnosti, která nese jeho jméno ale kterou už před pár lety opustil, neusiluje ani Robert Bollinger. „Mullen odvedl úžasnou práci s financováním nás a dostáním nás do bodu, kde jsme nyní,“ řekl Bollinger. „O náš produkt je velký zájem a chceme, aby společnost pokračovala tak, jak je.“ Což znamená montáž náklaďáků, pokud se podaří někde sehnat peníze na další pokračování firmy. Osud hranatého offroadu je každopádně s jistotou u konce.

Zdroj: The Drive, Zdroj foto: Bollinger, Zdroj videa: Bollinger