Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Splinter je zřejmě jediným dřevěným supersportem na světě. Prohlédněte si ho do detailu

Jan Zajíc Jan Zajíc 29. 10. 2020 • 18:57
76
Zobrazit náhledy (76)
Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter Splinter

Dřevo rozhodně není materiál, který by se dnes významně uplatňoval při konstrukci sportovních aut. Tenhle supersport je však ze dřeva skoro celý.

Za jedinečným vozem, který dostal nápadité jméno Splinter, tedy česky "tříska", stojí Američan Joe Harmon.

Harmon si prý stavbou dřevěného supersportu splnil sen. Už dlouho totiž toužil po tom, že zkonstruuje vlastní automobil. Použít dřevo mu pak přišlo jako zajímavá výzva. Inspiraci přitom našel u slavného letounu de Havilland Mosquito, britského víceúčelového letadla, které patří mezi nejúspěšnější letouny druhé světové války, přestože většina stroje byla tvořena dřevěnou konstrukcí.

Joe se do práce na dřevěném supersportu pustil ještě během studia na univerzitě, Splinter totiž začal jako školní projekt. Nakonec však stavba zabrala zhruba devět let. A vyžádala si přibližně 20 tisíc hodin práce.

Cílem bylo, aby co nejvíc částí bylo ze dřeva. Harmon přitom využil možností kompozitní konstrukce. Ve výsledku pak dřevo tvoří asi 90 procent vozu.

Z tohoto přírodního materiálu pochopitelně není pohonné ústrojí, tradiční jsou také pneumatiky nebo brzdy, odpružení je vzduchové. O pohon se mimochodem stará sedmilitrový osmiválec o výkonu okolo 650 koní. Převodovka je manuální se šesti převody.

Harmon popisuje, že při stavbě bylo použito asi 20 druhů dřeva, například z ořešáku, třešně, javoru nebo břízy. Šasi kupříkladu tvoří především bříza a javor, kola zase dřevo z ořešáku. 

Splinter postrádá klasické dveře, dovnitř se leze bočními okny. "Není to nejpraktičtější auto na světě," říká jeho tvůrce. "Je horké, hlučné, nepohodlné. Dozadu nevidíte, dopředu vidíte sotva," dodává. I díky tomu ale prý tříska působí syrově a řídit ji je vzrušující.

I přes vysoký výkon si Harmon netroufá na rychlou jízdu, dosud jel maximálně 50 km/h. "Auto má určitě nějakou maximálku, ale netuším jakou," usmívá se. A současně přiznává, že dřevěná konstrukce má jistá úskalí. Problémem je třeba teplo. Když je vůz příliš horký, dřevěné panely z něj mohou doslova odpadávat. Zato požáru se tolik nebojí. "Každé auto se může snadno vznítit. Jen z toho mého pak toho zbude míň," říká s nadsázkou.

Podle dostupných informací je Splinter dlouhý zhruba 4,4 metru a jen asi jeden metr vysoký.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud