Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Splinter: Dřevěný supersport s V8 7.0 má 700 koní

Michal Fokt
Diskuze (0)
Supersport Splinter vypadá, jako by byl celý vyrobený ze dřeva. Asi proto, že je ze skutečně skoro celý ze dřeva. S výjimkou pohonného systému, pochopitelně.

Dřevo už není pár desítek let zrovna obvyklým materiálem, používaným v autoprůmyslu, nepočítáme-li tedy dýhy v interiérech luxusních aut... Tomuto materiálu je věrný už jen superkonzervativní Morgan, jenž používá jasan na některé části nosného rámu. Ale celé auto ze dřeva? To je přece naprostý nesmysl. Nebo není?

Inženýr John Harmon nás přesvědčí o tom, že to rozhodně není nereálné. V rámci svého studentského projektu na severokarolínské státní univerzitě navrhl supersportovní kupé Splinter, v němž naopak nenajdete mnoho dílů, které by ze dřeva nebyly a po úspěšném absolvování v projektu pokračuje. Harmona inspiroval téměř celodřevěný letoun z období druhé světové války De Havilland Mosquito, vybavený dvěma motory Rolls-Royce V12.

A co je tedy na sporťáku ze dřeva? Opravdu téměř vše - monokok, panely karoserie, sedadla, palubní deska, přístrojový štít, ale třeba i některé prvky zavěšení a dokonce kola. Možná by bylo snazší napsat, co ze dřeva zaručeně není - pneumatiky, motor, šestistupňová manuální převodovka, pohonné ústrojí včetně samosvoru a brzdy. Před zadní nápravou je uložen atmosférický vidlicový "small block" osmiválec o objemu 7,0 l, jenž má mít i díky laděnému výfuku výkon, atakující hranici 700 koní. Harmon využívá na karoserii díly z třešňového dřeva s balzovým jádrem, 19", respektive 20" kola s kovaným hliníkovými ráfky jsou vyrobena z více než 275 kusů bukového a třešňového dřeva, zatímco monokok a komponenty zavěšení jsou z laminovaného dřeva.

Splinter je dlouhý 4432 mm, vysoký 1067 mm, má rozvor 2667 mm a světlost jen 89 mm. Využívá na předku šestipístkové brzdy s 356mm vrtaným kotoučem, vzadu jsou dvoupístky na 300mm disku. Přední kola obouvaní pneumatiky Michelin Pilot Sport 2 o rozměru 265/35 R 19, vzadu pak 335/30 R 20. Vůz se v Evropě prezentuje na tuningové výstavě Essen Motor Show.

Michal Fokt
Diskuze (0)