Lamborghini Essenza SCV12 oficiálně: K okruhové střele s 830 koňmi dostanete speciální garáž
S novým Lamborghini nesmíte ani na silnice, ani s ním nesmíte závodit. Přesto je pro pouhých 40 šťastlivců velice zajímavým produktem.
Lamborghini ve svých počátcích odmítalo závodit, jeho zakladatel Feruccio Lamborghini tvrdil, že staví auta pro silnice, ne pro okruhy, což byl jistě posměch konkurenčnímu Ferrari, dnes už je však na závodním poli aktivní. Závodí v různých okruhových kategorií, léta pořádá vlastní značkový pohár Lamborghini Super Trofeo. A tak nyní dává smysl vznik unikátní okruhové zbraně. Jmenuje se Lamborghini Essenza SCV12.
Na jeho příchod automobilka láká už několik měsíců, přičemž nyní je tu tato dvanáctiválcová střela oficiálně. Jedná se o dílo závodní divize Lamborghini Squadra Corse, není však navržena pro žádný závodní šampionát, dokonce ani nesmí na běžné silnice. Je to zkrátka okruhové náčiní, které má dělat radost svým majitelům, pro něž budou pořádány speciální jízdní akce. Zkrátka projekt ve stylu Ferrari FXX K, McLarenu P1 GTR nebo Aston Martinu Vulcan.

Konstruktéři se tak nemuseli nechat omezovat závodními pravidly nebo silniční homologací, a tak mohlo vzniknout opravdu ultimátní dílo. Srdcem je atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 litru původem z Aventadoru, v tomto případě je však naladěn až na více než 830 koní (610 kW). Jedná se tak o nejvýkonnější atmosférický agregát v historii značky a možná i poslední takový motor od Lamborghini. Nástupce Aventadoru se totiž už stane plug-in hybridem.
Agregát pohání výhradně zadní kola (u dvanáctiválcového lamba v posledních letech věc nevídaná), a to prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Xtrac. Jejím unikátem je fakt, že je strukturální součástí šasi, když je na ní instalováno zadní zavěšení typu push-rod.
Těch unikátních technických řešení je na Essenza SCV12 povícero, část se inspirovala u závodních verzí Huracánu. Základem je karbonové šasi nové generace, které je podle automobilky natolik tuhé, že nebylo potřeba dovnitř instalovat typickou ochrannou klec. Kinematika se pak inspirovala závodními prototypy pro co nejlepší agilitu v zatáčkách a stabilitu ve vysokých rychlostech. Specialitou jsou též hořčíková kola.
S technickými řešeními přitom pomohli také externí dodavatelé. Výfukový systém dodalo Capristo, brzdy Brembo, zatímco pneumatiky Pirelli, které je dlouholetým partnerem Lamborghini. Uvnitř zase nechybí skořepiny OMP s homologací FIA.
Samotný design je pak jedinečný, zdůrazňující fakt, že auto nemuselo být homologováno pro silniční provoz. Světla jsou tak tvořena jen minimalistickými diodami ve spodní části předního nárazníku, na zádi pak nechybí obrovský přítlačný spoiler pro co nejvyšší přítlak. Tvary přitom ovlivnila snaha o co nejlepší obtékání vzduchu kolem karoserie, designéři ale mluví také o inspiraci někdejšími modely Diablo GT a Miura Jota. Nechybí ani motiv písmena Y, typický znak dnešních Lamborghini. Kabina je pak s ohledem na okruhové využití minimalistická, maličký multifunkční volant s displejem se inspiroval u monopostu Formule 1.
Lamborghini postaví jen 40 exemplářů modelu Essenza SCV12. Zákazníci přitom k vozu dostanou i speciální služby. Vozy budou garážovány přímo v Sant’Agata Bolognese, kde pro ně vznikl speciální hangár. Každé auto dostane svoji garáž, která bude vybavena kamerou, aby majitelé mohli sledovat, co se s jejich čtyřkolovým miláčkem právě děje.
Pro zákazníky pak budou počínaje rokem 2021 pořádány jedinečné jízdní akce na renomovaných závodních okruzích napříč světem, při nichž budou mít k dispozici techniky Squadra Corse pro zajištění všeho potřebného. S jízdními radami zase pomůže pětinásobný šampion čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans Emanuele Pirro nebo tovární jezdec Lamborghini Marco Mapelli. Cena vozu mimochodem nebyla zveřejněna, jistě se ale bude pohybovat v částkách desítek milionů korun.