Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sportovní kořeny BMW M v Německu nehledejte. Vzácná 530 MLE série E12 se znovu narodí

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 17. 12. 2018
33
Zobrazit náhledy (33)
BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12 BMW 530 MLE série E12
Historie písmene M u BMW je dosti známá. Co ale bylo na začátku?

Počátky bavorského Motorsportu dokáže vyjmenovat nejen zarytý fanoušek značky: BMW M1 a M535i série E12. Jenže to se psaly roky 1978, respektive 1980. Model, který jim předcházel, má emko v názvu také, ovšem až za typickým trojčíslím. K tomu ještě další dvě písmenka a vlastně se vůbec nezrodil v Německu, respektive tehdejší samostatné západní části.

Jeho kolébkou je Jižní Afrika. Bavorská automobilka dokončila továrnu, původně montážní závod Rosslyn v Gautengu před padesáti lety a vzniká zde dodnes zhruba 55 tisíc aut za rok, samozřejmě pro místní trh. Bavoráky tam také závodí v místních šampionátech. A právě pro okruhové hrátky byla určena 530 MLE. Zkratka neznamená nic jiného než Motorsport Limited Edition. Psala se sezóna 1976, takže coby její základ posloužila výše zmíněná E12, první generace. A veleslavnou klínovitou M1 s motorem uprostřed předběhly tyhle neoficiální emkové sedany o dva roky. Prapůvodní pětky jinak prakticky nezávodily, takže i v tomto ohledu jsou výjimečné...

Pravda, do Spolkové republiky vedou kořeny. Za vývoj byl zodpovědný Jochen Neerpasch, který vlastně BMW Motorsport založil, šlo o bývalého úspěšného závodníka s vozy Porsche a manažera závodního týmu Fordu v ME cestovních vozů. Do Mnichova jej přetáhl Hans-Joachim Stuck. Neerpasch stál také za zrodem vzácných evropských zástupců řady 5 značených M 3.0, 3.0i, 3.3i a 3,5i s šestiválci 2,9, 3,21 a 3,45 l z let 1974-1977, respektive 1979-1980. Jenže práce na 530 MLE jako takové probíhaly na jihu černého kontinentu.

Homologační speciál

Zcivilizované silniční verze, jak jinak, homologační speciály se objevily i v prodeji, výhradně bílým autům s výraznými černými lemy blatníků nemohla chybět typická značková závodní trikolóra se dvěma modrými a jedním červeným pruhem po celé délce. Charakterizovalo je také nízké přední lízátko, zadní křídlo a lehká litá kola Mahle. V šestasedmdesátém vzniklo 110 kusů Type 1, letopočet 1977 přinesl dalších 117 kopií Type 2, tedy celkem 227 exemplářů. Pěkná raritka! Nicméně druhá „šarže“ vznikla díky enormní poptávce. Rozhodli se pro ni, aby ji u BMW South Africa uspokojili - a vydělali další peníze... Tak už to chodí. Modré čalounění interiéru měly všechny vozy pro běžný provoz, volant byl také standardně vpravo, Jihoafričané jezdí po opačné straně silnice než my, pro někoho té správné...

Řadový karburátorový šestiválec třílitrového objemu měl základ v kupé E9 a používal se i v tamní prodejní specifikaci 530. Dalšími úpravami se z něj podařilo vyždímat 200 koní, tedy 147 kW a 277 N.m místo 177 k (130 kW) a 250 newtonmetrů. Stačilo to ke sprintu z klidu na 100 km/h za 9,3 s a maximální rychlosti 208 km/h. Hezká čísla na tu dobu, že? Hmotnost klesla díky karosářským dílům z hliníku a lehké oceli. Rovněž těžký rám zadní lavice byl nahrazen, i když sedačky uvnitř zůstaly. Dokonce se šlo tak daleko, že byly odvrtány nejen pedály, to je vcelku pochopitelné, ale i panty víka kufru! Řeč je stále o vozech, které se daly normálně koupit.

Třikrát za sebou

Pouhé dvě postavené závodní 530 MLE získaly tři tituly v jihoafrické sérii upravených produkčních aut za sebou v letech 1976-1978, pro tento šampionát byly ostatně určeny. S aktivní kariérou se rozloučily až v pětaosmdesátém. Samotná automobilka tenhle model považuje za nejúspěšnější závodní pětku v historii vůbec. Proč ne, i když pro nás je rozhodně známější úspěch Eggenbergerova BMW 528i řady E28, Umberto Grano s Helmutem Kellenersem se stali mistry Evropy cestovních aut 1982.

530 MLE pro běžný provoz přežilo do dnešních dnů skutečně jen pár. Podařilo se však po letech hledání objevit stý postavený exemplář, tedy výrobního čísla 770100. Tohle konkrétní auto vlastnil závodník a manažer Peter Kaye-Eddie a zatím je ve víceméně nálezovém stavu. Do renovace pod pláštíkem jihoafrické pobočky automobilky, která vůz koupila, se pouští parta, jež stála u jeho zrodu. Jejich jména nejsou tak známá a slavná, nicméně všichni muži vystupují v propagačním videu. Hodně zdaru, pánové!

Foto: BMW South Africa

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku