Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sportovní vůz od Toyoty a BMW využije techniku závodního Le Mans speciálu

Michal Fokt
Diskuze (0)
Situace kolem společného projektu sportovního vozu značek BMW a Toyota se v poslední době trošku zamotala, tak ji pojďme trošku rozmotat a doplnit o nejčerstvější informace.

Dění kolem společně vyvíjeného sportovního vozu značek Toyota a BMW se zdálo být jasné - Toyota chystá hybridního nástupce Supry a od tohoto auta bude odvozen zatím blíže neurčený sporťák z Mnichova. Jenže po představení studie FT-1, z níž nová Supra vznikne, se objevily informace, že tento vůz si Toyota vyvíjí sama a že společný projekt se týká vozu jiného.

Nyní to vypadá, že šlo o novinářskou kachnu. Britský Autocar přináší shrnutí dosavadních informací o projektu, která potvrzuje dříve zveřejněné informace a přidává některé další. Tak předně - ředitel BMW Norbert Reithofer potvrdil spekulace, že tím tajemným sourozencem Supry bude třetí generace modelu BMW Z4, která tím pádem projde radikální změnou techniky - stejně jako Supra dostane hybridní techniku a s ní související pohon všech kol (jestli bude existovat i nehybridní verze není momentálně známo).

Ba co víc, nepůjde o jen tak "obyčejný" hybrid, obě značky využijí know-how Toyoty z vytrvalostních závodů Le Mans, takže shromažďování kinetické energie ve formě elektřiny budou mít (stejně jako u Mazda i-Eloop) na starosti kondenzátory, které umožní rychlé nabití i uvolnění energie a současně jsou menší a lehčí, než současné Li-Ion akumulátory. Navíc půjde o plug-in a bude tedy možné si auto nabít dopředu před jízdou. Půjde vlastně o stejný systém, jaký Toyota představila v konceptu Yaris Hybrid R.

BMW k pohonu Z4 použije přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, jenž bude zkombinovaný se třemi elektromotory, které si BMW bude v Mnichově vyrábět samo podle specifikací Toyoty a očekává se, že motory zvládnou i vektorování točivého momentu mezi jednotlivými koly stejně, jako u chystané Hondy NSX. Trošku překvapí informace, že Z4 využije robotizovanou převodovku namísto dnes "povinné" dvouspojkové, ale může jít pouze o informační šum.

Jak už bylo zmíněno dříve, Z4 a Supra budou mít svébytný design exteriéru i interiéru, spojovat je bude pouze technika a uspořádání s motorem za přední nápravou a také použití karoserie z plastu, vyztuženého uhlíkovým vláknem (CFRP).

Michal Fokt
Diskuze (0)