Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Správné držení volantu je základ. Řada řidičů však chybuje! Stará škola versus nová

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
14 Fotogalerie
Diskuze (29)

Nesprávné držení volantu je způsobeno neznalostí i ignorancí a přitom se jedná o esenciální složku bezpečného řízení automobilu. Pojďme si jednou pro vždy říct, jak to má skutečně vypadat.

I tak jednoduchý akt, jako je držení volantu, může být zdrojem mnoha nedorozumění a mýtů. Ačkoli by se mohlo zdát, že pozice rukou na věnci volantu je záležitostí osobní preference nebo pohodlí, opak je pravdou. Tato dovednost je naprosto klíčovou složkou pro bezpečnou jízdu a měla by být prioritou každého řidiče. Bohužel, při pohledu na tuzemské silnice je zřejmé, že tomu tak není.

Mnoho řidičů, ať už z nevědomosti nebo záměrně, zásady správného držení volantu ignoruje a často upřednostňuje zmiňované pohodlí. Důležitost této zdánlivě malicherné schopnosti si uvědomí až v okamžiku, kdy je na jakoukoliv nápravu již pozdě. Pojďme si tedy pro jistotu zopakovat, jak by to mělo v ideálním světě vypadat.

Video placeholder
Jaguar prozradil, jak správně sedět za volantem • Zdroj: Jaguar Land Rover

Základem je pozice sedačky

Začneme trochu netradičně, a to pozicí sedačky. Říkáte si, co to má společného s držením volantu? Překvapivě mnoho. Vzdálenost od palubní desky totiž zásadně ovlivňuje kapacitu řidiče pro manévrování s volantem. Existuje jednoduchá a velmi univerzální poučka - sedadlo by mělo být tak daleko, aby měl řidič po došlápnutí spojky (ve voze s automatickou převodovkou brzdy) jen mírně pokrčenou nohu. Opěradlo by mělo být téměř ve vzpřímené poloze. Má-li váš vůz polohovatelný volant, nastavte si jej tak, abyste pohodlně viděli na palubní přístroje a vaše ruce svíraly úhel o trochu větší než 90 stupňů. 

Kam tedy položit dlaně? Nejprve smeťme ze stolu to nejdůležitější - vždy a za jakýchkoliv okolností držte volant oběma rukama. Jistě jste slyšeli o argumentu, že reakce na neočekávanou situaci budou tímto způsobem mnohem rychlejší, ale za zmínku stojí také nebezpečí při vystřelení airbagu. Budete-li držet volant jednou rukou v trajektorii airbagu (tedy nahoře), jeho aktivace vám paži rychle odmrští a velmi pravděpodobně nepříjemně poraní.

Devět a tři, ale stačí i intuice

Známá poučka „za deset minut dvě“ už dávno neplatí, je však zarážející, že dodnes není její šíření výjimkou. Je důležité říct, že ergonomie v kabině většiny nových vozů je na takové úrovni, že se v podstatě stačí řídit intuicí. Jednotlivé záhyby, prohlubně a umístění ramen volantu mají vždy své opodstatnění a nejpříjemněji se vám bude věnec držet v pozici, kterou výrobce pro ovládání daného automobilu zamýšlel.

Pokud řídíte vůz dřívějšího data výroby nebo si jednoduše stále nejste jisti, obecné pravidlo zní „devět a tři“, takže přibližně v polovině výšky volantu. Z podstaty věci vyplývá, že tímto způsobem bude zatáčení mnohem přesnější a v krajním případě vám poskytne největší prostor pro manipulaci bez přehmatu (180 stupňů před tím, než se vám překříží ruce).

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka) • Zdroj: Auto.cz

A co palce?

Aby toho nebylo málo, spory se vedou také o palcích. Měli byste volant obejmout dlaní kompletně a nechat tedy palce „uvnitř“, nebo je raději nechat „venku“ souběžně s ostatními prsty? Inu, zde záleží na povrchu, který s vozidlem překonáváte.

Pohybujete-li se na rovné ploše, není na škodu mít palce uvnitř věnce volantu. Koneckonců, pro ruku je to přirozenější poloha a vy budete mít při řízení větší jistotu. Při jízdě v terénu se naopak doporučuje palce „vyndat“ z důvodu možného poranění.

Vstoupit do diskuze (29)