Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spyker získal investora z Číny a plánuje nové modely

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Spyker finančně vykrvácel na krátkodobé účasti ve formuli 1 a hlavně na koupi švédského Saabu. Očekává však lepší časy.

Nizozemský výrobce supersportů vytvořil alianci s čínskou společností Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Kde jinde chcete hledat dnes investory než v Říši středu? Youngman ovšem nepřevezme Spyker celý. Bude mu patřit jen 29,9 % akcií, za které zaplatí 10 milionů eur (248,5 milionu korun). Firma také oficiálně prohlásila, že nebude svůj podíl navyšovat. Transakce teprve proběhne, dohoda byla podepsána 27. srpna.

Generální ředitel čínské automobilky Pang Qingnian poznamenal: „Cítili jsme po celou dobu, že spolupráce se Spykerem musí přijít. Sledovali jsme je - a to i poté, co jsme oba přišli bezdůvodně o možnost restrukturalizace Saabu. Díky této dohodě dostane tvar mnoho našich původních záměrů, které jsme měli se švédskou značkou."

Plány do budoucna mají díky téměř jisté finanční injekci v nizozemském Zeewolde momentálně smělé. Ohledně až tisícovky exemplářů ročně, o kterých mluvil na jaře šéf Victor Muller, je ticho po pěšině. Ale i tak se možná blýská na lepší časy. Spyker momentálně auta spíše staví než vyrábí, protože se jedná o skutečně kusovou záležitost. Třeba v loňském roce jich vzniklo jen dvanáct...

Chce však spustit produkci definitivní verze konceptu luxusního SSUV (Supersport Utility Vehicle!) D12 Peking-to-Paris ze Ženevy 2006. Ten měl dvanáctiválec do W od Audi s výkonem 368 kW, šestistupňovou samočinnou převodovku a pohon všech kol. Do roku 2008 byly postaveny zřejmě jen tři exempláře, poslední bílý se objevil v Ženevě o dva roky později. Navzdory označení D12 měl pod kapotou kompresorový osmiválec se 400 kW.

Již v dubnu 2012 Victor Muller řekl „Na spuštění projektu by mělo stačit 25 milionů eur. Jsme stále v jednání s potenciálními investory.“ Rozhovory se evidentně zdařily. Představitelé Youngmanu prohlásili, že zmíněnou částku, která momentálně odpovídá 621 milionům Kč, jsou ochotni do vývoje investovat. Definitivní produkční model se představí v závěru roku 2014 a měl by stát asi 200 tisíc eur (zhruba 5 mil. Kč). V jeho útrobách najdeme právě osmiválec, takže se už opravdu bude jmenovat D8.

To ale není vše. Spyker totiž vlastní práva na architekturu Phoenix, která měla posloužit jako základ příští generace Saabu 9-3. Vznikne tedy další společný podnik, kde bude mít Youngman podíl 80 procent. Modelů na platformě Phoenix spatří světlo celá řada a jejich produkce poběží jak v Číně, tak i v Evropě.

Pang Qingnian k tomuto projektu řekl: „Jsme rádi že pomůžeme Spykeru dále rozvíjet jeho modelovou řadu s SSUV a vozidly založenými na platformě Saab Automobile Phoenix, a to jak v Číně, tak i ve zbytku světa." Victor Muller s jeho komentářem souhlasil: „Jednoznačně sdílíme tuto vizi budoucnosti Spykeru jako partneři".

Připomeňme, že automobilka ze země tulipánů s emblémem letecké vrtule se v současné době soudí o 3 miliardy dolarů (59,7 miliardy korun) s General Motors, bývalým majitelem švédského Saabu, kvůli jeho bankrotu.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
28. 8. 2012 10:25
Z Číny?
To tam nemusíte ani psát, kde jinde by se dnes získávali investoři... To je to samý jako když čtu článek... "Ta a ta firma byla odkoupena ****** firmmou" ani nemusím číst dál a vím kdo to odkoupil..