Saab PhoeniX: Plány putují do Číny
Čínský investor Zhejiang Youngman Lotus Automobile koupil od Saabu plány na platformu, která podle plánů švédské automobilky měla být použita pro novou generaci modelu 9-3. Čínská firma chtěla Saab letos koupit, transakce však narazila na řadu překážek.
Platformu, kterou čínská firma koupila, jako první použil koncept Saab PhoeniX, představený na jarním ženevském autosalonu. Platforma údajně používá jen minimum prvků, které jsou shodné s podvozky od General Motors, bývalého majitele Saabu. Tyto díly je navíc možné nahradit jinými od ostatních dodavatelů.
Zhejiang Youngman Lotus Automobile už ve Švédku založil firmu, která bude vyvíjet automobily používající platformu od Saabu.
Koncept Saab PhoeniX používal nový systém pohonu všech kol eXWD, který byl vyvinut ve spolupráci s americkou firmou Axle. Přední kola poháněl napříč uložený přeplňovaný 1,6litrový motor s přímým vstřikováním z dílny BMW. Křivky auta navrhl Jason Castriota, který v minulosti navrhoval například Ferrari 599GTB Fiorano a Maserati GranTurismo.
Finanční problémy evropských automobilových výrobců začínají v poslední době řešit Číňané. Nejmenovaná čínská společnost již tento měsíc koupila výrobní licenci na italský crossover De Tomaso DeAuville. De Tomaso jen díky tomuto prodeji získala finanční prostředky na své další fungování.
Švédský soud letos v prosinci vyhlásil bankrot automobilky Saab, když reagoval na předložený návrh majitele Saabu, nizozemské společnosti Swedish Automobile. Nizozemská firma chtěla Saab původně prodat do čínských rukou, předchozí vlastník švédské automobilky, americká skupina General Motors však odmítla všechny návrhy na záchranu švédské firmy. GM se nelíbil fakt, že by se technika koncernu mohla dostat k čínským firmám.
Saab chtěl letos koupit spolu s firmou Pang Da Automobile Trade právě Zhejiang Youngman Lotus Automobile.