Srovnání dětských sedaček: Které určitě nekupovat?
Německý autoklub ADAC zveřejnil výsledky letošního testu autosedaček. V rámci zkoušek bylo zjištěno, že ne všechny jsou vhodné k použití. Z 33 testovaných sedaček získalo pět hodnocení „nedostatečné“, 17 sedaček bylo ohodnoceno jako dobré.
Hodnocení „dobré“ získala například sedačka Cybex Juno-Fix s nárazovým štítem. Její slabou stránkou je pouze horší ergonomie a nároky na větší prostor. Sedačka německé firmy s designem od českých autorů je určena pro děti od jednoho do čtyř let, které váží devět až osmnáct kilogramů. U nás stojí asi 4.400 Kč.
Dobře hodnocena byla i sedačka Cybex Aton 2. ADAC u ní pouze kritizuje, že z ní dítě hůře vidí ven. Její nosnost činí 13 kg, stojí asi 3.300 korun.
Hodnocení „nedostatečné“ obdržely autosedačky Easycarseat Inflatable, Kiddy Guardianfix Pro, Peg Perego Viaggio Convertible a dvě od značky Graco – modely Logico L a Junior Maxi.
Tyto sedačky měly problémy s bezpečnostní, při případném nárazu dítě příliš neochrání. Tři z nich měly problémy s bočním nárazem. I proto ADAC volá po co nejrychlejším zavedení bočních nárazových zkoušek do procesu certifikace autosedaček.
Sedačkám Graco Logico L a Graco Junior Maxi přitížilo nepříznivé směřování bezpečnostního pásu a lehce zvýšený obsah škodlivých chemických látek.
U nafukovací sedačky Easycarseat Inflatable (u nás prodávána pod značkou Bedi) byla zase kritizována špatná pozice sezení a velké nároky na prostor. Kiddy Guardianfix Pro pak není moc pevně připoutána k autu, dítě navíc hůře vidí ven a potah se špatně odstraňuje. Peg Perego Viaggio Convertibile se špatně umisťuje do auta, navíc není moc pevně připoutána k vozu.
ADAC rovněž zjistil, že vysoká cena není zárukou kvality. Peg Perego Viaggio Convertibile v bezpečnosti propadl, přitom u nás stojí okolo 5.200 korun. Kiddy Guardianfix Pro je ještě dražší, přijde na asi 7.000 korun.
Autoklub si naopak všiml, že v konstrukci sedaček se už neobjevuje tolik škodlivých látek jako dříve. Například sedačky Maxi Cosi Rodifix a Phil & Teds Tott XT byly v tomto ohledu v pořádku, zatímco jejich předchůdci v loňských testech propadly kvůli zvýšenému obsahu ftalátů.
Sedačky byly hodnoceny ve čtyřech kategoriích. V rámci kategorie Bezpečnost byl simulován čelní náraz při rychlosti 64 km/h a boční náraz při 50 km/h. V kategorii Ergonomie/Obsluha bylo hodnoceno, jak je sedačka stabilní, kolik místa zabírá nebo kudy vede bezpečnostní pás. Od loňska je zjišťován i obsah škodlivých látek v místech, se kterými dítě přijde do styku. V poslední kategorii Čištění/Zpracování bylo na základě několika subjektivních názorů hodnoceno, jak snadno se sedačka čistí a jaká je kvalita jejího zpracování.