Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srovnávací test Fiat 500 vs. Mini: Přešité minisukně

Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
18 Fotogalerie
Diskuze (75)
Když oprášili brouka i mini, proč ne také pěti­stovku? Design zdědila po dědovi, užitnou hodnotou a ovladatelností se ale chce vyrovnat Mini One. Která z módních rób padne lépe?

Chcete novým autem udělat opravdovou radost nejen sobě, ale i všem kolem? Nevyžíváte se v pohledech na závistí zakyslé tváře? Pak jsou pro vás Mini One nebo nový Fiat 500 tím pravým ořechovým. Jsou hravé, šmrncovní a svými rozměry i jakoby usměvavým designem odzbrojí i zaryté škarohlídy.

Křehce, až dětsky působí především italské autíčko s malými kulatými světlomety a nezvyklým retro profilem. Že krása může být i praktická, dokazují třeba masivní chromovaná dveřní madla.

Zatímco reinkarnace Volkswagenu Beetle se povedla jen částečně a hlavně uvnitř působí velmi studeně, Mini One nebo v ještě větší míře Fiat 500 nápady doslova hýří. Přístrojová deska fiátku ctí barvu karoserie, ale citelně postrádá odkládací schránku před spolujezdcem. Mini má alespoň symbo­lickou. Oba vozy se shodnou na dominantních kruhových přístrojích, sdružujících základní funkce. V případě pětistovky to znamená uvolnění středového panelu – tam zbyly jen tři spínače plus ovládání ventilace. Nic nedrhne, nýbrž decentně cvaká. Mini může závidět, vyznat se v jeho záplavě páček nebývá zvláště v noci snadné.

V Angličanovi se sedí proklatě nízko, což znamená lepší, skoro motokárový kontakt s vozem zvláště v zatáčkách. Poměrně příjemné klubovky fiatu vás nenechají tolik poklesnout v kolenou, sedákům ale chybí pár centimetrů. Místa vzadu berte v úvahu jen jako nouzová, v zásadě jde o dvousedadlové automobily. V tom případě je zavazadelník přiměřený, u Itala o poznání větší a skladnější.

Rozměry
RozměrMini OneFiat 500
Délka [mm]36993546
Šířka [mm]16831627
Výška [mm]14071488
Rozvor [mm]24672300
Rozchod vpředu [mm]14591413
Rozchod vzadu [mm]14671407
Zavazadlový prostor [l]160/680185

Temperament pětistovky pramení hlavně z její lehkosti: čtrnáctistovce jsme navážili 930 kg, mini veze 130 kilo navíc. Vzácná schopnost skloubit komfort a bezpečnost s malou hmotností Italům nechybí. Sprint na stovku za 10,5 sekundy a spotřeba 6,3 litru potěší. Základ nabídky tvoří dvanáctistovka, tvořící významný podíl objednávek z jihu Evropy. Podvozek Fiatu 500, převzatý z pandy, jednoznačně hlasuje pro klidnou jízdu a hýčká měkkým odpružením. O 50 mm širší rozchod kol zlepšil stabilitu v zatáčkách, ale i tak má mini výrazně navrch. Řidič v něm dostává lepší možnost se vyřádit. Anglický volant lze seřídit i podélně, mini pozorně sleduje jízdní stopu a netrpí tolik nedotáčivostí jako fiat.

Vlastnosti obou vozidel trefně vystihuje výrok Kde fiat končí, tam mini začíná. V případě cen je to výhoda pětistovky, jízdní agilitu a ovladatelnost ale může „miníku“ jenom závidět. Ale ještě není všem dnům konec, vždyť již příští rok vyrazí na silnice horkokrevná verze Abarth o výkonu rovných 100 kW. Po ní nabídku obohatí ještě kabriolet, malé kombi, vyloučena není ani verze spalující zemní plyn, dále pohon všech kol a „krosové“ modely. Proč ne, většinu z toho už umí dárkyně orgánů Panda...      -

Fiat 500 vs. Mini
ModelMini OneMini Cooper DFiat 500Fiat 500Fiat 500
Motor1,41,6 D1.2 8v Fire1.4 16v Fire1.3 16v Multijet
Zdvihový objem [cm3]13971560124213681248
Válce/ventily4/44/44/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]70/600080/400051/550073,5/600055/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]140/4000240(260)/1750102/3000131/4250145/1500
Max. rychlost [km/h]185195160182165
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,99,912,910,512,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,74,45,16,34,2
Cena [Kč]464.000,-568.000,-asi 350.000,-asi 420.000,-asi 420.000,-

Co nabídne? Očekáváme tři stupně výbavy
Verze Pop bude obsahovat sedm airbagů, dělenou a sklopnou zadní lavici, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické stahování skel, výškově seřiditelný volant, rádio s přehrávačem CD a nárazníky v barvě vozu.

Lounge navíc proti Pop: 15palcová litá kola, prosklený díl střechy, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, chromové ozdobné prvky, přední mlhovky, klimatizaci, výškově seřiditelné sedadlo řidiče, věnec volantu potažený kůží.

Sport (foto) navíc proti pop: 15palcová litá kola, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná boční a zadní skla, přední mlhovky, klimatizaci, sportovní sedadla a zadní spoiler.

Jak to vidí Italka?
„Setkání s novým Fiatem 500 má jistě nejen pro mě velmi silný sentimentální náboj. Vždyť jeho dávní jmenovci s charakteristickým cvrkotem slaboučkých motorů už skoro vymizeli i z domácích italských silnic. Když Fiat prohlásil, že studii Trepiuno nechce přenést do sériové výroby, dost mě to naštvalo. K padesátinám ale dostala pětistovka krásný dárek v podobě pohledného vnuka. Toto retro se mi zdá povedenější než Volkswagen New Beetle. Jeho tvář se totiž opravdu směje. V prapůvodním vozítku jsem se učila řídit a se mnou miliony dalších Italů. Krev není voda, a tak věřím, že novince budeme fandit dál.“

-ab/zv-
Foto AutoBild

Vstoupit do diskuze (75)