Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srovnávací test Fiat 500 vs. Mini: Přešité minisukně

Autotip Autotip Autotip Autotip 10. 8. 2007 • 09:26
18
75
Zobrazit náhledy (18)
Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500
Když oprášili brouka i mini, proč ne také pěti­stovku? Design zdědila po dědovi, užitnou hodnotou a ovladatelností se ale chce vyrovnat Mini One. Která z módních rób padne lépe?

Chcete novým autem udělat opravdovou radost nejen sobě, ale i všem kolem? Nevyžíváte se v pohledech na závistí zakyslé tváře? Pak jsou pro vás Mini One nebo nový Fiat 500 tím pravým ořechovým. Jsou hravé, šmrncovní a svými rozměry i jakoby usměvavým designem odzbrojí i zaryté škarohlídy.

Křehce, až dětsky působí především italské autíčko s malými kulatými světlomety a nezvyklým retro profilem. Že krása může být i praktická, dokazují třeba masivní chromovaná dveřní madla.

Zatímco reinkarnace Volkswagenu Beetle se povedla jen částečně a hlavně uvnitř působí velmi studeně, Mini One nebo v ještě větší míře Fiat 500 nápady doslova hýří. Přístrojová deska fiátku ctí barvu karoserie, ale citelně postrádá odkládací schránku před spolujezdcem. Mini má alespoň symbo­lickou. Oba vozy se shodnou na dominantních kruhových přístrojích, sdružujících základní funkce. V případě pětistovky to znamená uvolnění středového panelu – tam zbyly jen tři spínače plus ovládání ventilace. Nic nedrhne, nýbrž decentně cvaká. Mini může závidět, vyznat se v jeho záplavě páček nebývá zvláště v noci snadné.

V Angličanovi se sedí proklatě nízko, což znamená lepší, skoro motokárový kontakt s vozem zvláště v zatáčkách. Poměrně příjemné klubovky fiatu vás nenechají tolik poklesnout v kolenou, sedákům ale chybí pár centimetrů. Místa vzadu berte v úvahu jen jako nouzová, v zásadě jde o dvousedadlové automobily. V tom případě je zavazadelník přiměřený, u Itala o poznání větší a skladnější.

Rozměry
RozměrMini OneFiat 500
Délka [mm]36993546
Šířka [mm]16831627
Výška [mm]14071488
Rozvor [mm]24672300
Rozchod vpředu [mm]14591413
Rozchod vzadu [mm]14671407
Zavazadlový prostor [l]160/680185

Temperament pětistovky pramení hlavně z její lehkosti: čtrnáctistovce jsme navážili 930 kg, mini veze 130 kilo navíc. Vzácná schopnost skloubit komfort a bezpečnost s malou hmotností Italům nechybí. Sprint na stovku za 10,5 sekundy a spotřeba 6,3 litru potěší. Základ nabídky tvoří dvanáctistovka, tvořící významný podíl objednávek z jihu Evropy. Podvozek Fiatu 500, převzatý z pandy, jednoznačně hlasuje pro klidnou jízdu a hýčká měkkým odpružením. O 50 mm širší rozchod kol zlepšil stabilitu v zatáčkách, ale i tak má mini výrazně navrch. Řidič v něm dostává lepší možnost se vyřádit. Anglický volant lze seřídit i podélně, mini pozorně sleduje jízdní stopu a netrpí tolik nedotáčivostí jako fiat.

Vlastnosti obou vozidel trefně vystihuje výrok Kde fiat končí, tam mini začíná. V případě cen je to výhoda pětistovky, jízdní agilitu a ovladatelnost ale může „miníku“ jenom závidět. Ale ještě není všem dnům konec, vždyť již příští rok vyrazí na silnice horkokrevná verze Abarth o výkonu rovných 100 kW. Po ní nabídku obohatí ještě kabriolet, malé kombi, vyloučena není ani verze spalující zemní plyn, dále pohon všech kol a „krosové“ modely. Proč ne, většinu z toho už umí dárkyně orgánů Panda...      -

Fiat 500 vs. Mini
ModelMini OneMini Cooper DFiat 500Fiat 500Fiat 500
Motor1,41,6 D1.2 8v Fire1.4 16v Fire1.3 16v Multijet
Zdvihový objem [cm3]13971560124213681248
Válce/ventily4/44/44/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]70/600080/400051/550073,5/600055/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]140/4000240(260)/1750102/3000131/4250145/1500
Max. rychlost [km/h]185195160182165
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,99,912,910,512,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,74,45,16,34,2
Cena [Kč]464.000,-568.000,-asi 350.000,-asi 420.000,-asi 420.000,-

Co nabídne? Očekáváme tři stupně výbavy
Verze Pop bude obsahovat sedm airbagů, dělenou a sklopnou zadní lavici, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické stahování skel, výškově seřiditelný volant, rádio s přehrávačem CD a nárazníky v barvě vozu.

Lounge navíc proti Pop: 15palcová litá kola, prosklený díl střechy, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, chromové ozdobné prvky, přední mlhovky, klimatizaci, výškově seřiditelné sedadlo řidiče, věnec volantu potažený kůží.

Sport (foto) navíc proti pop: 15palcová litá kola, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná boční a zadní skla, přední mlhovky, klimatizaci, sportovní sedadla a zadní spoiler.

Jak to vidí Italka?
„Setkání s novým Fiatem 500 má jistě nejen pro mě velmi silný sentimentální náboj. Vždyť jeho dávní jmenovci s charakteristickým cvrkotem slaboučkých motorů už skoro vymizeli i z domácích italských silnic. Když Fiat prohlásil, že studii Trepiuno nechce přenést do sériové výroby, dost mě to naštvalo. K padesátinám ale dostala pětistovka krásný dárek v podobě pohledného vnuka. Toto retro se mi zdá povedenější než Volkswagen New Beetle. Jeho tvář se totiž opravdu směje. V prapůvodním vozítku jsem se učila řídit a se mnou miliony dalších Italů. Krev není voda, a tak věřím, že novince budeme fandit dál.“

-ab/zv-
Foto AutoBild

Témata
30. 8. 2007 16:49
Re: jojo
No FIAT ešte plánuje verzie Abarth (1.4T 100 kW) a Abarth SS (1.4T 114 kW), možno bude aj dvojvalec 0.9T 70 kW.

Zvlášť verzia Abarth SS môže smelo konkurovať Cooperu S (128 kW), oproti ktorému bude ľahšia a oproti 500 isto aj s tvrdším podvozkom.
12. 8. 2007 10:46
Re: no tak abych ton zhrnul
Koukám, že ti nedávám spát, Andy... >:D Zkus si založit blog, tam se můžeš o nicku GTI rozepisovat do aleluja... tady, jak to vidíš, to zajímá jen tobě podobné >:-[]
12. 8. 2007 10:42
Re: Ještě jedna poznámka an závěr...
>:D >:D :yes:
Avatar - masO
12. 8. 2007 02:05
Re: Ještě jedna poznámka an závěr...
..objev desetileti! miniauto do mesta a ono je maly! no to je co ? opravdu prekvapeni.. 8-s :no:
11. 8. 2007 05:22
Re: no tak abych ton zhrnul
...predchozi prispevek patril vyse, sem se vlozil nedopatrenim.
Myslim, ze uz ani redakce GTIho moc nemusi, jiste, svyma prispevkama zveda nastevnost, ale dost lidi to uz otravuje, protoze behem casu se drive vtipne, neotrele a casto nove a necekane pohledy na vec prinasejici komentare zvrhly v opakovani nekolika manter, popripade zoufale snahy obhajit neobhajitelne nazory typu kvalitu lekare poznas podle znacky jeho auta. Jinymi slovy GTI se jaksi opotreboval, nepodava vykon co drive, zacina spalovat olej, pomalu je zraly na vybrus, jen doufejme, ze mu nepraskne (drive) namahana hlava.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku