Srovnávací test Fiat 500 vs. Mini: Přešité minisukně
Chcete novým autem udělat opravdovou radost nejen sobě, ale i všem kolem? Nevyžíváte se v pohledech na závistí zakyslé tváře? Pak jsou pro vás Mini One nebo nový Fiat 500 tím pravým ořechovým. Jsou hravé, šmrncovní a svými rozměry i jakoby usměvavým designem odzbrojí i zaryté škarohlídy.
Křehce, až dětsky působí především italské autíčko s malými kulatými světlomety a nezvyklým retro profilem. Že krása může být i praktická, dokazují třeba masivní chromovaná dveřní madla.
Zatímco reinkarnace Volkswagenu Beetle se povedla jen částečně a hlavně uvnitř působí velmi studeně, Mini One nebo v ještě větší míře Fiat 500 nápady doslova hýří. Přístrojová deska fiátku ctí barvu karoserie, ale citelně postrádá odkládací schránku před spolujezdcem. Mini má alespoň symbolickou. Oba vozy se shodnou na dominantních kruhových přístrojích, sdružujících základní funkce. V případě pětistovky to znamená uvolnění středového panelu – tam zbyly jen tři spínače plus ovládání ventilace. Nic nedrhne, nýbrž decentně cvaká. Mini může závidět, vyznat se v jeho záplavě páček nebývá zvláště v noci snadné.
V Angličanovi se sedí proklatě nízko, což znamená lepší, skoro motokárový kontakt s vozem zvláště v zatáčkách. Poměrně příjemné klubovky fiatu vás nenechají tolik poklesnout v kolenou, sedákům ale chybí pár centimetrů. Místa vzadu berte v úvahu jen jako nouzová, v zásadě jde o dvousedadlové automobily. V tom případě je zavazadelník přiměřený, u Itala o poznání větší a skladnější.
Rozměry | ||
Rozměr | Mini One | Fiat 500 |
Délka [mm] | 3699 | 3546 |
Šířka [mm] | 1683 | 1627 |
Výška [mm] | 1407 | 1488 |
Rozvor [mm] | 2467 | 2300 |
Rozchod vpředu [mm] | 1459 | 1413 |
Rozchod vzadu [mm] | 1467 | 1407 |
Zavazadlový prostor [l] | 160/680 | 185 |
Temperament pětistovky pramení hlavně z její lehkosti: čtrnáctistovce jsme navážili 930 kg, mini veze 130 kilo navíc. Vzácná schopnost skloubit komfort a bezpečnost s malou hmotností Italům nechybí. Sprint na stovku za 10,5 sekundy a spotřeba 6,3 litru potěší. Základ nabídky tvoří dvanáctistovka, tvořící významný podíl objednávek z jihu Evropy. Podvozek Fiatu 500, převzatý z pandy, jednoznačně hlasuje pro klidnou jízdu a hýčká měkkým odpružením. O 50 mm širší rozchod kol zlepšil stabilitu v zatáčkách, ale i tak má mini výrazně navrch. Řidič v něm dostává lepší možnost se vyřádit. Anglický volant lze seřídit i podélně, mini pozorně sleduje jízdní stopu a netrpí tolik nedotáčivostí jako fiat.
Vlastnosti obou vozidel trefně vystihuje výrok Kde fiat končí, tam mini začíná. V případě cen je to výhoda pětistovky, jízdní agilitu a ovladatelnost ale může „miníku“ jenom závidět. Ale ještě není všem dnům konec, vždyť již příští rok vyrazí na silnice horkokrevná verze Abarth o výkonu rovných 100 kW. Po ní nabídku obohatí ještě kabriolet, malé kombi, vyloučena není ani verze spalující zemní plyn, dále pohon všech kol a „krosové“ modely. Proč ne, většinu z toho už umí dárkyně orgánů Panda... -
Fiat 500 vs. Mini | |||||
Model | Mini One | Mini Cooper D | Fiat 500 | Fiat 500 | Fiat 500 |
Motor | 1,4 | 1,6 D | 1.2 8v Fire | 1.4 16v Fire | 1.3 16v Multijet |
Zdvihový objem [cm3] | 1397 | 1560 | 1242 | 1368 | 1248 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 70/6000 | 80/4000 | 51/5500 | 73,5/6000 | 55/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 140/4000 | 240(260)/1750 | 102/3000 | 131/4250 | 145/1500 |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 195 | 160 | 182 | 165 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,9 | 9,9 | 12,9 | 10,5 | 12,5 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 4,4 | 5,1 | 6,3 | 4,2 |
Cena [Kč] | 464.000,- | 568.000,- | asi 350.000,- | asi 420.000,- | asi 420.000,- |
Co nabídne? Očekáváme tři stupně výbavy
Verze Pop bude obsahovat sedm airbagů, dělenou a sklopnou zadní lavici, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické stahování skel, výškově seřiditelný volant, rádio s přehrávačem CD a nárazníky v barvě vozu.
Lounge navíc proti Pop: 15palcová litá kola, prosklený díl střechy, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, chromové ozdobné prvky, přední mlhovky, klimatizaci, výškově seřiditelné sedadlo řidiče, věnec volantu potažený kůží.
Sport (foto) navíc proti pop: 15palcová litá kola, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná boční a zadní skla, přední mlhovky, klimatizaci, sportovní sedadla a zadní spoiler.
Jak to vidí Italka? |
„Setkání s novým Fiatem 500 má jistě nejen pro mě velmi silný sentimentální náboj. Vždyť jeho dávní jmenovci s charakteristickým cvrkotem slaboučkých motorů už skoro vymizeli i z domácích italských silnic. Když Fiat prohlásil, že studii Trepiuno nechce přenést do sériové výroby, dost mě to naštvalo. K padesátinám ale dostala pětistovka krásný dárek v podobě pohledného vnuka. Toto retro se mi zdá povedenější než Volkswagen New Beetle. Jeho tvář se totiž opravdu směje. V prapůvodním vozítku jsem se učila řídit a se mnou miliony dalších Italů. Krev není voda, a tak věřím, že novince budeme fandit dál.“ |
-ab/zv-
Foto AutoBild