Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Červenec 2016 na Veterán.auto.cz: Itálie je Mekkou designu

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V červenci 2016 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali zejména italským designérům. Ovšem také ve spolupráci s Brity. A nesměla chybět ani jedna „amerika“.

Jména Fleetwood a Brougham používal Cadillac dlouhá léta. V roce 1977 je spojil do jednoho modelu, který podlehl trendu downsizingu po ropných šocích. To znamenalo, že už neměřil takřka šest metrů jako předchůdce, ale jen něco málo přes 5,6 m. I tak se rozměry vymykal evropským zvyklostem. Montovaly se do něj sedmilitrové vidlicové osmiválce, později přišly diesely 5,7 l a menší agregáty V8 6,0, 4,1 a 5,0 l. Krátce byla v nabídce i šestiválcová varianta. V sezóně 1986 prošel nejvýraznějšími stylistickými úpravami a dalších šest let nesl pouze jméno Brougham.

Ford RS200 vznikl jako soutěžní speciál skupiny B. V rallyeovém mistrovství světa bohužel působil velmi krátce a nestačil ani zvítězit. Připsal si však několik triumfů v ME a uspěl v rallyekrosu a po mnoha letech i na Pikes Peaku. Sehrál také hlavní roli v tragédii na Portugalské rallye 1986, která vedla k zákazu výkonných monster na tratích rychlostních zkoušek. Šlo o čtyřkolku s převodovkou vpředu a přeplňovaným čtyřválcem 1,8 l umístěným uprostřed. Některé předepsané karosářské díly dodala Sierra.

Jméno Franca Scaglioneho je pozapomenuto. Přitom se podepsal pod veledíla, jenže zpočátku spolupracoval s karosárnou Bertone, což jeho zásluhy poněkud upozaďovalo. Je však nutné připomenout, že práce připisované Nucciovi Bertonemu nejsou jeho, šéf karosárny a studia byl manažerem, nikoli designérem. V padesátých letech minulého věku tak spoustu studií i sériových modelů navrhl právě Scaglione. Třeba trojici konceptů BAT, jeho dílem byly i krásná Alfa Romeo Giulietta Sprint a 33 Stradale. Později se osamostatnil. Podle jeho skic se karosovaly vozy značek Abarth, Arnolt, NSU, ATS, Lamborghini a Intermeccanica a mnohé další.

Také Jenseny Interceptor a FF měly italské karoserie, ovšem Touring, navíc stavěné zpočátku u Vignaleho. Pod kapotami skrývaly ovšem americkou techniku, osmiválce Chrysler 6,3, 7,2 a 5,9 l. FF disponoval pohonem všech kol Ferguson Formula a mechanickým ABS. Dnes jde o velmi vyhledávané veterány. Interceptor ovšem vznikal ve dvou generacích, ta první z let 1950-1957 není tolik známá. Používala čtyřlitrové řadové šestiválce Austin.

Cadillac Fleetwood Brougham: Sedm litrů v menším balení

Luxusní sedany a kupé Fleetwood Brougham vyráběl Cadillac v letech 1977 až 1986. Pod zkráceným názvem Brougham se vyráběly až do roku 1992. Názvy Fleetwood a Brougham se u modelů značky Cadillac pravidelně objevovaly dlouhou řadu let. Dostávaly je zpravidla vozy se zvýšenou úrovní komfortu. Model Fleetwood se u automobilů Cadillac objevil poprvé už v roce 1929 a používal se až do roku 1996. S cadillacem tento název spojili bratři...

Celý článek: Cadillac Fleetwood Brougham: Sedm litrů v menším balení

cadillac ford jensen cadillac ford jensen

Ford RS200 (1984-1986): Začátek konce

Ford RS200 byl jedním ze supervozů skupiny B v rallye. Na prosazení se měl ovšem velmi málo času. Uspěl alespoň později v rallyekrosu a na Pikes Peaku. Ford chtěl v 80. letech minulého věku nasadit do nejprestižnější soutěžní ligy Escort RS 1700T na základě třetí generace bestselleru. Ano, vůz, jehož vývojem se zabýval, měl mít přeplňovaný motor 1,7 l a na rozdíl od sériovky zadní pohon. Dostal se až do prototypové fáze, vzniklo dokonce 18...

Celý článek: Ford RS200 (1984-1986): Začátek konce

cadillac ford jensen cadillac ford jensen

Franco Scaglione (1916-1993): Ve službách italského designu

V září uplyne sto let od narození italského automobilového návrháře Franca Scaglioneho. Řadu let pracoval pro studio Bertone, v roce 1960 se osamostatnil. Itálie dala světu mnoho slavných ikon automobilového designu a o mnohých z nich jsme už na stránkách Veteránu a Auto.cz psali. K těm nejznámějším patří určitě Pininfarina a Bertone. Mnoho zajímavého se můžete dočíst také o karosárnách Italdesign, Ghia a Zagato. Řada dalších italských...

Celý článek: Franco Scaglione (1916-1993): Ve službách italského designu

cadillac ford jensen cadillac ford jensen

Jensen Interceptor a FF: Italský design a americký motor

Anglické sportovní vozy Jensen Interceptor poháněly v první generaci šestiválce Austin a v druhé s karoserií Touring motory Chrysler V8. Model FF měl pohon všech kol. Společnost Jensen Motors založili v roce 1931 bratři Alan a Richard Jensenové ve městě West Bromwich, kousek od průmyslového Birminghamu. Začínali s kusovou výrobou vozů Jensen-Ford Tourer s vlastní karoserií a podvozkem Ford s motorem V8. V letech 1936...

Celý článek: Jensen Interceptor a FF: Italský design a americký motor

cadillac ford jensen cadillac ford jensen

Aleš Dragoun
Diskuze (0)