Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stacionární sledování přestupků v Praze: Úsměv, jste v záběru!

Ladislav Čermák
Diskuze (24)
Stabilně montovaná restriktivní zařízení jsou trvalým postrachem řidičů. Avšak ne všechny kamery s infrablesky, tyčící se nad ulicemi, slouží k represím. Jak se neztratit v džungli měřených úseků?

Zatímco v devadesátých letech se v boji proti pirátům silnic uplatňovaly hlavně známé šedé skříňky a více či méně maskované průzory např. ve svodidlech, do nichž policie dočasně umisťovala stacionární radary, dnes se používají sofistikovanější metody.

V Praze i dalších městech se rozmohlo úsekové měření rychlosti (ÚMR) s širší územní působností než klasický radar. Ten se ale používá rovněž, ač v menší míře, a nově bývá montován ve výšce mimo dosah vandalů. Třetí pastí na pražské řidiče je samočinná dokumentace projetí červené či ohrožení chodců na přechodech. Známé krakorce s kamerami už v metropoli hlídají 17 exponovaných křižovatek.

ÚMR snímá na úsecích s neměnnou nejvyšší povolenou rychlostí čas, za nějž je vozidlo urazí, a zároveň pořizuje a odesílá kvalitní obrazové záznamy k identifikaci a usvědčení přestupce.

K instalaci se vybírají místa s vyšší hustotou dopravy a zvýšeným rizikem kolize či hlukové zátěže. Provádí ji Technická správa komunikací (TSK), která systémy zároveň i spravuje, zatímco je užívá policie. V místech ÚMR klesl percentuální podíl vozidel překračujících povolenou rychlost z cca 30-60 % na 1-5 %. Na konci roku 2014 bylo v Praze 31 aktivních měřidel, šest jich vzniklo nově. Jedná se o úseky U Vršovického hřbitova, Průmyslová a obousměrné v Libocké ulici a v ulici K Barrandovu.

Průmyslová a K Barrandovu budou spuštěny do ostrého provozu zřejmě v průběhu března 2015. Používána jsou měřidla schválená Českým metrologickým institutem. Dokumentační postupy rovněž posvětil Úřad pro ochranu osobních údajů. V Praze jsou ovšem souběžně namontované i systémy na pouhé monitorování dopravy, které vypadají a fungují stejně, jejich účelem ovšem není penalizace řidičů.

Bodovému měření rychlosti stačí jediné místo, používá radar a někdy bývá spojeno s dokumentací dalších přestupků. I ono je spojeno s infrableskem a kamerou. Dokumentace jízdy na červenou může být a také bývá spojena s některou z předchozích funkcionalit.

Cestování Prahou se tedy zvolna mění v kličkování mezi měřenými úseky, které vznikají i na velmi nečekaných místech. Existuje na to ale jednoduchý lék - prostě dodržovat dopravní předpisy.


Mapa elektronického sledování přestupků v Praze

Ladislav Čermák
Diskuze (24)
Avatar - Aoyagi
7. 3. 2015 16:47
Re: Ah, to má být průřež mentalitou Čechů?
Tak jasně, řidič má řídit bezpečně podle aktuální situace.

A nevím, kde to žijete, ale v Praze se přednost zpravidla dodržuje, takže ano, mám přednost tak jedu, přibrzdím si leda když je někde blbě vidět, abych tam někomu nevletěl.

Na chvíli překročil rychlost kvůli "bezpečného zařazení"? To myslíte, když se v takové situaci za vámi jednou za rok octne spěchající sanitka/policejní auto/hasičské auto? Protože jiný aspoň trochu běžný důvod (tedy v souladu se zákonem) zrychlovat mě opravdu nenapadá.
Avatar - woody-alien
7. 3. 2015 06:32
Re: Ah, to má být průřež mentalitou Čechů?
Na silnicích musí dobrý řidič myslet i za ostatní účastníky provozu. Tedy i za chodce bezhlavě vbíhající do vozovky. Říkat si "to je jeho blbost" je nanejvýš alibistické. Podobné je to s předností v jízdě. Pokud bych se choval v autě striktně podle hesla "mám přednost, tak jedu", byl bych denně v někom nabořenej. Jistě, moje vina by to nebyla, já jel přece podle předpisů a měl jsem přednost. Ale tak se zkrátka dobrý řidič nechová. A naopak mu na jeho kvalitách neubírá, pokud se nevejde do limitu úsekového měření, protože kvůli bezpečnému zařazení do pruhu někde na Pražském okruhu na chvíli překročil povolenou rychlost.
6. 3. 2015 15:51
Re: Zas ta Praha
tam totiž nejsou radary na každém rohu, takže nedochází k tomu, že jede na 60 každé auto jinou rychlostí, ale všichni jedou cca 55-65 pokud se nestojí v koloně. V Praze na 80 se jede 60-130 podle toho jak kdo zná umístění radarů přesněji auta jedoucí přes 80 kličkují mezi těmi, kteří neví, kde přesně je radar a bojí se, že dostanou pokutu...

podle mě je lepsí ten první systém, protože lidi pak nejezdí kolem zastávky plné lidí 50, protože tam není cedule, že mají zpomalit na 20-30...
Avatar - Aoyagi
6. 3. 2015 15:30
Re: Ah, to má být průřež mentalitou Čechů?
Jo, no. Někdo má tu hranici na "nechápu, proč to tady je". Takových je nepříjemně hodně. A pak někdo napíše článek v takovém duchu jako tento a hned jich pár přibude, nebo se utvrdí ve své východoevropské morálce, že je naprosto přijatelné běžné civilizované zákony porušovat. A ono to teda v ČR společensky přijatelné je, no. Smutné...

Budu patrně odsouzen mít pořád někoho div ne zalezlého v kufru :-)

6. 3. 2015 14:41
Re: Ah, to má být průřež mentalitou Čechů?
Ono to tvrzení, že jakýkoli zákon se musí dodržovat má také své limity. Např. byly doby, kdy bylo zákonem zakázáno poslouchat zahraniční rozhlas a byly za to sankce. Samozřejmě, pak se to celé točí kolem toho, kde je ta hranice...

Jinak pokud jde o PČR taky bych je nepřeceňoval, s mobilními radary také občas měří na prapodivných místech, je ale fakt, že mívají aspoň zpravidla rozumnou toleranci.