Stacionární sledování přestupků v Praze: Úsměv, jste v záběru!

Zatímco v devadesátých letech se v boji proti pirátům silnic uplatňovaly hlavně známé šedé skříňky a více či méně maskované průzory např. ve svodidlech, do nichž policie dočasně umisťovala stacionární radary, dnes se používají sofistikovanější metody.
V Praze i dalších městech se rozmohlo úsekové měření rychlosti (ÚMR) s širší územní působností než klasický radar. Ten se ale používá rovněž, ač v menší míře, a nově bývá montován ve výšce mimo dosah vandalů. Třetí pastí na pražské řidiče je samočinná dokumentace projetí červené či ohrožení chodců na přechodech. Známé krakorce s kamerami už v metropoli hlídají 17 exponovaných křižovatek.
ÚMR snímá na úsecích s neměnnou nejvyšší povolenou rychlostí čas, za nějž je vozidlo urazí, a zároveň pořizuje a odesílá kvalitní obrazové záznamy k identifikaci a usvědčení přestupce.
K instalaci se vybírají místa s vyšší hustotou dopravy a zvýšeným rizikem kolize či hlukové zátěže. Provádí ji Technická správa komunikací (TSK), která systémy zároveň i spravuje, zatímco je užívá policie. V místech ÚMR klesl percentuální podíl vozidel překračujících povolenou rychlost z cca 30-60 % na 1-5 %. Na konci roku 2014 bylo v Praze 31 aktivních měřidel, šest jich vzniklo nově. Jedná se o úseky U Vršovického hřbitova, Průmyslová a obousměrné v Libocké ulici a v ulici K Barrandovu.
Průmyslová a K Barrandovu budou spuštěny do ostrého provozu zřejmě v průběhu března 2015. Používána jsou měřidla schválená Českým metrologickým institutem. Dokumentační postupy rovněž posvětil Úřad pro ochranu osobních údajů. V Praze jsou ovšem souběžně namontované i systémy na pouhé monitorování dopravy, které vypadají a fungují stejně, jejich účelem ovšem není penalizace řidičů.
Bodovému měření rychlosti stačí jediné místo, používá radar a někdy bývá spojeno s dokumentací dalších přestupků. I ono je spojeno s infrableskem a kamerou. Dokumentace jízdy na červenou může být a také bývá spojena s některou z předchozích funkcionalit.
Cestování Prahou se tedy zvolna mění v kličkování mezi měřenými úseky, které vznikají i na velmi nečekaných místech. Existuje na to ale jednoduchý lék - prostě dodržovat dopravní předpisy.