Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stát chce na Karvinsku gigafactory za 200 miliard. Není ovšem jasné, kdo ji postaví

Ondřej Šámal
Diskuze (22)

Zatím neuskutečněný projekt „baterkárny“ od Volkswagenu v Líních u Plzně možná nahradí jiný. Stát totiž prý vyjednává o investici ve výši až 200 miliard. Není však jasné, s jakým partnerem.

Často až na sílu tlačená elektromobilita na druhou stranu skýtá poměrně dost nových investičních příležitostí, které svou výší násobně převyšují ty do aut se spalovacími motory. Rekordmany jsou zejména tzv. gigafactory neboli továrny produkující akumulátory pro lokálně bezemisní modely.

V rámci koncernu Volkswagen se o stavbě jedné z těchto „baterkáren“ uvažovalo také v areálu letiště v Líních na Plzeňsku, s ohledem na pomalejší tempo prodejů elektromobilů ovšem německá společnost tenhle projekt zatím uložila k ledu. Český stát nicméně již dopředu avizoval, že jedná i s dalšími partnery.

Podle webu irozhlas.cz je nyní ve hře alternativní investice do gigafactory od nejmenované nadnárodní společnosti z demokratické země (tím ze hry vypadává komunistická Čína, hlavní producent trakčních akumulátorů). Konkrétnější informace ovšem zatím nejsou k dispozici. Redaktoři webu irozhlas.cz oslovili nejvýznamnější hráče na tomto poli v podobě společností LG, Volkswagen, Hyundai a Samsung, žádný z nich ovšem jednání s Českem nepotvrdil. Prezident Svazu průmyslu a obchodu Jan Rafaj ovšem zapojení Volkswagenu vyloučil, jak potvrdil serveru Seznam Zprávy.

Video se připravuje ...

Stát pro případnou stavbu vybral pozemky mezi Dolní Lutyní a Věřňovicemi v Moravskoslezském kraji. Tahle lokalita je podle mluvčího ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěcha Srnky ideální, protože nedaleko se nachází elektrárna Dětmarovice, zároveň je zde napojení na dálnici a železnici.

Z potřebných 240 hektarů jich stát vlastní zhruba 60 procent, zbytek by tedy Česko muselo vykoupit od soukromých vlastníků. Případná investice by se stala největší v historii naší země. Gigafactory a přidružené investice by totiž měly dosáhnout až 200 miliard korun a přinést okolo 7000 pracovních míst, což by pro Moravskoslezský kraj s nezaměstnaností okolo 5,5 % (po Ústeckém kraji s šesti procenty druhé nejvyšší číslo v ČR) znamenalo vítanou vzpruhu.

Ondřej Šámal
Diskuze (22)

Doporučujeme

10. 3. 2024 23:04
Re: ???
Absence zajemce.
Nikdo tady zadnou fabriku na baterky stavet nechce :-! Ale jednou jde o 200 tisic milionu, nebudem to hnedka vzdavat :-!
10. 3. 2024 22:44
Re: Imaginární investor
V Argentině není 5,2 %. Je to jeden z mála chybných údajů v tom časopisovém speciálu o elektromobilech. Ve skutečnosti je to "jen" cca 0,1 %, ale nikoliv v hornině, ale v solance, čili už v rozpuštěné formě, která se snadno těží a rafinuje.
10. 3. 2024 20:20
Re: Imaginární investor
A do té Bolívie dojede vlak nebo kamion jen pár stovek km a zásobování bez cla? Těžko. Cínovec je super v lokalitě. Jenže není to jen o těžbě. Aby se to rentovalo, tak by se musel zajistit celý řetězec zpracování. Od těžby, přes rafinaci až po baterkárny.
10. 3. 2024 19:53
Re: moc líbí
ČR nemá co nabídnout. Platy relativně vysoké, kvalifikovaná síla vyluxovaná, silné odbory, tristní infrastruktura snad všeho a pak i ty spíše drahé energie. Ta baterkárna by byla pro ostravaky zázrakem. Končí tam těžká výroba a doly a jako lepší dělat lehké strojírenství, než hledat práci v dole a nebo nebo slévače u pece.
10. 3. 2024 19:17
Re: ???
Investícia a pracovné miesta - to znie politicky hrozne dobre. Manufaktúra s platmi blízko minimálnej mzde už tak nie.