Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stát zvažuje zpřísnění STK, občanskému sdružení řidičů se to nelíbí

David Bureš David Bureš 1. 2. 2012 • 19:48
33
Zpřísnění STK zřejmě povede k zdražení technických prohlídek, upozorňuje sdružení, které si říká Občané za svobodnou a bezpečnou individuální dopravu.

Ministerstvo dopravy chystá novelu vyhlášky o technických prohlídkách a měření emisí, která má zpřísnit technické kontroly. Například mají být přísněji kontrolovány tmavé fólie na předních bočních sklech auta. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše mají změny vést k tomu, že na českých silnicích nebude umírat tolik lidí kvůli špatnému technickému stavu vozidel.

Loni se v Česku stalo 456 dopravních nehod, které byly způsobeny špatným technickým stavem některého z vozů. Občanské sdružení Občané za svobodnou a bezpečnou individuální dopravu (OSBID) ale upozorňuje na to, že během těchto nehod nikdo nezemřel. OSBID se tak obává toho, že bezhlavé zpřísnění vyhlášky zasáhne především ty motoristy, kteří mají vše v pořádku.

Kvůli plánovanému zpřísnění technických kontrol budou muset být stanice technické kontroly vybaveny novými měřícími zařízeními, například k měření prostupnosti světla okny, která by byla podle vyhlášky povinně měřena. Na předních bočních sklech musí celková propustnost dosahovat nejméně 70 %, propustnost světla čelního skla nesmí být nižší než 75 %.

Policie tvrdí, že ztmavená okna ztěžují výhled řidičů do stran. Policisté sice mohou řidiče pokutovat za nepovolené fólie, mají však podle svých málo měřicích přístrojů. Policii tak má ušetřit práci to, že prostupnost světla budou měřit stanice technické kontroly. Pokud by se během technické prohlídky zjistilo, že vůz nesplňuje požadované parametry, nemohl by tento automobil být puštěn do provozu.

Provozovatelé stanic technické kontroly souhlasí zejména se zpřesněním měření propustnosti světla. Dosud totiž nebyla žádná metodika, jak propustnost měřit. Nově mají být přesně popsány jednotlivé kontrolní úkony.

Podle OSBID povede nákup nových měřících zařízení ke zdražení technických kontrol. Možnost podražení nevylučují ani provozovatelé STK. Cena přístroje k měření propustnosti světla se pohybuje okolo 60 tisíc korun. Ministerstvo dopravy k tomu říká, že pokud technické kontroly podraží, tak jen v řádech desetikorun, ceny STK totiž ze zákona mohou být zvýšeny nejvýše v jednotkách procent.

Novela vyhlášky o technických prohlídkách a měření emisí podle očekávání svých předkladatelů vstoupí v platnost 1. července 2012. Novela má nově definovat seznam kontrolních úkonů při technických prohlídkách, vedle toho mají být stanoveny základní popisy závad i stupně jejich hodnocení a určeny metody kontrolních úkonů. Majitelé aut pak budou povinni vůz přistavit k technické prohlídce čistý a s demontovanými poklicemi všech kol.

Související články

4. 2. 2012 16:51
Re: Mediální masáž
Tak tohle je síla. Oni se snad zbláznili. Přepis do 10-ti dnů? Kdo to nestihne - 50 tisíc pokuta? Co když ale auto neprojde STK a bez ní přepis není možný? Smluva s ověřenými podpisy? Takže koupě auta jen ve všední dny, žádný víkend. Zdražení všeho, nesmyslné papírování. Tohle už není stát, tohle je zákonem posvěcená bezúčelná tyranie.
2. 2. 2012 09:28
Re: Přijde mi to pochopitelné.
Súhlasím, ja by som ich pokutoval všetkých. Jazdím dosť po Brne a tu sa to v poslednej dobe dosť rozmohlo. Neviem, či tu jazdí toľko superstar, ale mne to dosť prekáža, naposledy keď som chcel pustiť niekoho kto sa zaraďoval do môjho pruhu. Tak som mu ukázal nech ide, nešiel , videl som nejaký neidentifikovateľný pohyb a pomyslel som si: " Ty k***tko , keby si tam nemal nalepené tie p*č**iny, tak by som aj vedel ,že čo ku**va chceš." Alebo keď vidíte , že človek nesvieti, chcete mu to na semafore ukázať, osobne sa mi to stalo už parkrát a väčšina ľudí sa potešila... Atď... Vodiči by sa navzájom mali vidieť.

Aby bolo jasné, proti fóliam od B -stĺpku nič nemám, spĺňajú účel, ale na predných oknách je to debilita. A priestupnosť svetla 70% , to myslím máme v aute v základe, pretože 70% má už veľa aut od výroby, len tým, že sú tónované.
2. 2. 2012 08:27
Re: Proč ?
To věřím, tam musí být docela příjemně, až na ty mrtvoly ovšem >:D
2. 2. 2012 08:26
Re: Proč ?
Přiznám se že tomu až tak dalece nerozumím, ale faktem je že to na teplo funguje dobře.
2. 2. 2012 02:25
Re: Přijde mi to pochopitelné.
Fólie nelepím, takže to nesleduji, ale měl jsem za to, že na čelní sklo nesmíš lepit žádnou fólii. Na předních bočních můžeš mít s propustností minimálně 70%, ale jen pokud není tónované z výroby. Na skla tónovaná z výroby můžeš dát pouze čiré fólie.

Pokud člověku jde o zahřívání interiéru, ať se poohlédne po autě se skly s tepelnou izolací.