Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stavební vozidla: Scania Off-road

Ivo Semrád
Diskuze (0)
Švédský výrobce použil příznačný název Off-road a určil mu všechny konstrukce podvozků pro stavební sektor.

Jednoduché označení patří skutečně pro všechny terénní typy bez ohledu na použitou kabinu a počet náprav. Off-road tedy prostupuje všemi řadami P, G i R. Podvozky najdeme v rozsahu od klasických jednoduchých a tahačových dvounápravových po těžké tří i čtyřnápravové.

Existuje i pětinápravové se znakem 10x4 a možností páté nápravy v řiditelném a zvedacím provedení. Na speciální objednávku Scania dodává extrémní šestinápravové podvozky se znakem náprav až 12x4.

Záběr je základem

Všechny poháněné nápravy lze doplnit uzávěrkou diferenciálu, v případě tandemových náprav také mezinápravovým uzávěrem. Standard tvoří elektronická kontrola prokluzu kol, elektronicky řízené brzdové soustavy s ABS a ESP, volitelná je asistence rozjezdu do svahu.

V opačném směru z kopce dolů nacházejí u těžkých vozidel uplatnění retardéry, které vykazují zpomalovací účinek bez závislosti na otáčkách motoru. Retardéry s deceleračním momentem až 4100 N.m mají vazbu na program tempomatu a dovolují možnost samočinné aktivace. To je pro bezpečný pohyb naložených vozidel v nezpevněném terénu velmi důležité.

Druhy podvozků

Scania používá mnoho druhů pérování, aby mohla nabídnout požadovanou kombinaci nosnosti a komfortu. Parabolické a vícelistové pružiny s progresivní charakteristikou, respektive jejich různé kombinace tvoří základ, ale nechybí ani vzduchotlakové s podstatně rozšířeným spektrem charakteristik a lepšími parametry včetně životnosti. Pro extrémní podmínky a mimořádné užitečné hmotnosti jsou k dispozici speciální rámy se zatížitelností až 150 tun. Pevnější nápravy, odolnější hnací hřídele a účinnější brzdové systémy jsou pro tato vozidla nezbytností.

Podmínkám využití jsou přizpůsobeny detaily budek řidiče. U vozidel Off-road nachází uplatnění zejména kabina typu G, ale volit lze i ostatní, včetně dvojitých čtyřdveřových Crew Cab. Mají značnou ochranu proti poškozením – ochranný pevný plech pod přídí s motorem, pružně zavěšené stupačky, mohutný ocelový nárazník s tažným okem zatížitelným až pětatřiceti tunami. Vynikajícím prvkem je otočný volič jízdního režimu s postupným a ideálně logicky uspořádaným aktivováním závěrů diferenciálů.

Pro stavební oblast je typická velmi častá instalace nástaveb vyžadujících pohon nesených zařízení. Proto Scania dodává několik druhů vývodu točivého momentu, aby si dopravce zvolil odpovídající variantu dle plánované nástavby.

Od devíti do šestnácti litrů

Stavební vozidla potřebují pro pohyb v nezpevněném či těžkém terénu přiměřeně výkonný motor. Švédský výrobce nabízí osmnáct typů pohonných jednotek. Základ tvoří pětiválce o zdvihovém objemu 9300 cm3, následují řadové šestiválce o objemu 12,7 litru. Vrchol tvoří vidlicové osmi válce o objemu 15,6 nebo 16,4 litru, které produkují mimořádný točivý moment z velmi nízkých otáček.

Kompletní je sortiment používaných paliv. Konvenční motory na motorovou naftu doplňují agregáty schopné spalovat metylester (stoprocentní bionaftu). Scania nabízí i agregáty spalující etanol. Výkonové rozpětí naftových agregátů činí 184 až 537 kW, plynových 206 a 250 kW, u bionafty pak 235 až 426 kW.

Dlouhodobě prověřené jsou i motory spalující plynná paliva a zejména zemní plyn.

Převodovky

Mezi stálými převody poháněných náprav nechybí možnost volby variant se sestupnými převody v nábojích kol i bez nich, stejně jako mezi převodovkami s přímým řazením. Automatizovaná převodovka Opticruise II se spojkovým pedálem či bez něj je obohacena o speciální software pro jízdu v terénu. Nabízí šest až dvanáct stupňů se dvěma velmi pomalými pojezdovými stupni pro plíživý pohyb. Mohou být pro kombinovaný provoz terén/silnice vybaveny i rychloběhem pro rychlou a velmi úspornou jízdu v dálničním provozu. Zájemci o převodovku s hydrodynamickým měničem mohou volit planetový šestistupňový Allison.

Pro 55 tun

Pohon od Scanie také používá těžký dumper TR60 od společnosti Terex. V útrobách dumperu pracuje vidlicový osmiválec Scania DC16 o zdvihovém objemu 16,4 litru a největším výkonu 515 kW. Točivý moment dosahuje 3183 N.m. Dvounápravový jednostranný sklápěč pro krátké převozy nákladu o hmotnosti až 55 tun v těžkém terénu povrchových dolů a kamenolomů jen navazuje na dlouholetou spolupráci obou partnerů, když Terex instaluje motory DC9 a DC13 do kloubových dumperů TA250, TA300 i TA400.

Extrém

Čínská společnost Zoomlion si u Scanie objednala sedminápravový podvozek pro extrémní betonovou pumpu, která umí vytlačit beton do výšky 101 metrů. Proto v Södertälje postavili speciál na bázi R 620 V8 se znakem náprav 14x4*8. Konstrukce vozidla o celkové délce 18,5 m důsledně využívá prvků modulární koncepce v čele s hnacím řetězcem, nápravami, ale i výstupem točivého momentu PTO, který pohání velmi výkonné čerpadlo. Vozidlo má poháněna kola páté a šesté nápravy, kola prvních tří a sedmé nápravy jsou řiditelná.

Ivo Semrád
Diskuze (0)