Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stirling Moss slaví 90. narozeniny: Titul v F1 nezískal, ale přežil vlastní smrt

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)

Britský automobilový jezdec Stirling Moss byl „jen“ čtyřikrát vicemistrem světa formule 1. Do svých osmaosmdesáti let usedal do závodních vozů a stal se jednou z největších osobností v dějinách motoristického sportu.

Bývá potěšením v novinářském životě, když se můžete potkat s významným člověkem. Setkání autora těchto řádek se Stirlingem Mossem se datuje do roku 1988. Stalo se tak při závodě historických vozů na okruhu v Mostě. Záznam našeho rozhovoru se bohužel nedochoval.

Závodí celá rodina

Stirling se narodil v polovině září 1929 na západě Londýna ve West Kensingtonu. Vyrůstal v prostředí, ve kterém se přímo nabízelo, aby se věnoval automobilovým závodům. Jeho otec Alfred byl dentistou a také nadšeným řidičem. V roce 1924 dokonce dojel šestnáctý ve slavném závodě 500 mil Indianapolis. Rallye se věnovala matka Aileen a později také Stirlingova mladší sestra Pat. Ta si později vzala slavného švédského soutěžáka Erica Carlssona.

Mladý Moss debutoval ve formuli 1 osmým místem na Velké ceně Švýcarska 1951 a první výhry se dočkal na trati bývalého dostihového závodiště v britském Aintree v sezoně 1955. K jeho největším výhrám v F1 patří triumf v Monaku 1961, kde měl jeho lotus o čtyřicet koní méně než ferrari, a Stirling přesto zvítězil. Od tohoto roku v Monte Carlu nestartoval. Přesto dokázal odjet na prvním místě na této trati celkem 1126 kilometrů, což je dosud historicky čtvrté místo.

Samotnou kapitolou Stirlingovy kariéry bylo vítězství na závodě Mille Miglia 1955 v konkurenci 533 soupeřů. Jednalo se o významný podnik té doby, kdy se závodilo na tisíc mil (1600 kilometrů) po italských silnicích za plného provozu. Moss řídil Mercedes-Benz 300 SLR a na sedadle spolujezdce měl britského novináře Denise Jenkinsona. Dosáhli rekordního průměru 157,65 km/h. 

Poražený žije dodnes

Legendární Brit byl velkým národním patriotem a s výjimkou let 1955 a 1956, kdy závodil s vozem Mercedes W196, dával přednost automobilům britské výroby. Proslul odvahou a bojovným stylem jízdy. „Nejsem tak odvážný, abych usedl do závodního vozu, kdybych měl strach. Odvaha totiž může být při závodění také škodlivá. Pokud jí má jezdec příliš, může z toho být nehoda. Podle mě je také důležité nedívat se na vůz, abych neměl pochybnosti, zda je v pořádku,“ říkával ve své aktivní době.

Chtěl by řídit současné vozy formule 1? „Rozhodně ne. Neposkytují mi tolik vzrušení a rozhodně bych je neměl za dobu, co jsem byl sám pilotem. Tehdy existovalo uspokojení, pokud byly závody nebezpečné. Jezdilo se tvrdě, ale nikoliv tak, abychom ohrožovali jeden druhého,“ tvrdí Moss.

V letech 1955 až 1958 skončil čtyřikrát druhý v konečném pořadí mistrovství světa. Nejblíže byl titulu právě v posledním roce. V závěrečném podniku v marocké Casablance 1958 vedl od startu až do cíle, dosáhl nejrychlejšího kola, ale k titulu mu chyběl jediný bod. Šampionem se stal jeho kamarád Mike Hawthorn. „Kdyby se za mě Stirling nepřimluvil, aby mě nevyloučili v Portugalsku, nikdy bych se mistrem nestal,“ uvedl tehdy nový šampion a zanechal kariéry. Když si jel Hawthorn o tři měsíce později zařizovat svatbu, narazil v mlze do kamionu a zahynul. Poražený kamarád Stirling žije dodnes.  

Vyhrát, nebo padnout?

V kariéře se zúčastnil 529 závodů na všech úrovních, 212 z nich dokázal vyhrát. Prodělal nespočet havárií, mnohokrát byl zraněný, ale vždy se tvrdošíjně vracel za volant.

Jeho posledním vystoupením se stal podnik v britském Goodwoodu na Velikonoční pondělí 23. dubna 1962. Pravděpodobně vinou zaseknutého plynu vyjel z trati a narazil do travnaté bariéry. Záchranáři ho vyprošťovali hodinu z vraku. V téměř beznadějném stavu byl převezen do nemocnice, kde pobyl skoro rok. Znovu se posadil do závodního vozu, ale po několika okruzích zastavil v boxu. „Pochopil jsem, že moje pohyby už nejsou automatické. Necítím jistotu a nemám takové reakce, jak jsem býval zvyklý. Už bych nedosáhl špičkových výsledků a s tímto pocitem nechci závodit,“ uvedl tehdy.

Tématu, proč nebyl nikdy šampionem, se dodnes věnují mnozí publicisté. Často se shodují na tom, že se nechtěl nechat ovládat vozem, ale ovládat ho sám. Moss buď neměl správný odhad pro volbu značky auta, nebo ho zkrátka nechtěl mít. Tvrdohlavě usedal do aut, o nichž musel vědět, že jsou výkonově slabší. Výjimkou bylo zmíněné období, kdy řídil Mercedes W196. Tehdy byl ovšem jeho týmovým kolegou Argentinec Juan-Manuel Fangio, jenž se stal v padesátých letech pětinásobným mistrem světa. Jinými slovy to bylo něco podobného jako závodit začátkem tohoto tisíciletí proti Michaelu Schumacherovi, který překonal Fangia, pokud jde o počet titulů.  

Hamilton je nejlepší

V roce 1980 se Stirling Moss vrátil k okruhovým závodům v britském šampionátu s týmem GTi Engineering a práci šéfa týmu se věnoval několik let. V roce 1990 byl uveden do Mezinárodní síně slávy motoristického sportu. Dostal řadu ocenění od různých motoristických organizací, stal se také ambasadorem značky Mercedes-Benz.

V roce 2017 vyrobil koncern Daimler Chrysler pětasedmdesát kusů vozu Mercedes SLR edice Stirling Moss. Každý kousek přijde v přepočtu na 83 milionů korun. Jedná se o speciál inspirovaný Mossovým vítězstvím v Mille Miglia 1955. Vůz s motorem o objemu 5,4 litru má výkon 482 kW (656 koní) a „umí“ maximálně až 350 km/h.

Dnes již devadesátiletý Moss zůstává i nadále patriotem. Svědčí o tom jeho odpověď na otázku, kdo je nejlepším automobilovým závodníkem současnosti. „Určitě Lewis Hamilton. S požitkem bývalého jezdce sleduji jeho nasazení a touhu pokaždé vyhrát. Hodně jezdců zajímají jen mistrovské body, a nikoliv vítězství. Závodníkem je pro mě ten, kdo se vždy snaží být první. Ostatní jsou jen řidiči,“ dodává Stirling Moss.  

Výběr z Mossových havárií

1953, Silverstone. S jaguarem se dvakrát převrátil. Po noci strávené v nemocnici druhý den vyhrál a zajel rekord trati.

1954, Le Mans. Na konci rovinky nevydržely brzdy. Okamžitým přeřazením na nižší rychlostní stupně a vyjetím do únikového prostoru zabránil nejhoršímu.

1955, Švýcarsko. Kamínek mu roztříštil brýle a utrpěl zranění oka. Ačkoliv téměř neviděl, dokázal vůz zastavit.

1955, Mille Miglia. Při tréninku zabránil srážce s vozem naloženým výbušninami, když strhl řízení do vedle stojícího náklaďáku.

1957, Monte Carlo. Přestaly fungovat brzdy. Při havárii si zlomil nosní přepážku a utrpěl menší zranění v obličeji.

1958, Monza. Na voze Maserati Eldorado selhalo řízení ve 260 km/h. Vůz vletěl na násep, odrazil se od zdi a jezdec vypadl ven. Přistál v příkopu a vůz dopadl těsně vedle něj.

1961, Spa Francorchamps. V rychlosti 220 km/h ulétlo zadní kolo auta. Utrpěl zlomeniny tří obratlů, obou nohou a nosu. Za tři týdny chodil bez berlí a za další měsíc už řídil.

Stirling Craufurd Moss

  • Narozen: 17. 9. 1929
  • Bydliště: Londýn
  • Stav: potřetí ženatý, manželka Susie
  • Debut: 1949 (Cooper 500)
  • Debut v F1: Švýcarsko 1951
  • Počet startů: 66
  • Vítězství: 16
  • Stupně vítězů: 24
  • Nejlepší trénink: 16
  • Nejrychlejší kolo: 19
  • Body: 186,64
  • Úspěchy: Vicemistr světa F1 (1955, 1956, 1957, 1958), Vítěz Mille Miglia (1955), Třetí na Rallye Monte Carlo (1952),  Držitel Řádu britského impéria O.B.E., Člen Síně slávy Mezinárodní automobilové federace (1990)

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

 

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - dokopy
23. 9. 2019 06:43
...
Raz viezol nejakého novinára po závodnom okruhu. V šmyku všetkých kolies si novinár myslel, že je to jeho posledná hodinka a vtedy Moss pustil volant jednou rukou a venoval sa výmene kazety v rádiu.
Avatar - pradeda777
22. 9. 2019 22:28
Re: Klobúk dolu
Řekl bych, že borce lákalo závodění právě proto, že bylo nebezpečné...Moss byl jeden z nich... :yes:
Avatar - speedfred
22. 9. 2019 19:58
Klobúk dolu
prežil hodne kruté časy pretekania keď pojem bezpečnosť bolo sprosté slovo a zomieralo sa snáď každý víkend. A aj keď bez titulu tak sa dožil sa tak krásneho veku.
Všetko najlepšie pane!