Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Štítky k pneu nejsou vše: Tři hlediska nestačí

Petr Dalecký Petr Dalecký 31. 7. 2013 • 18:21
5
5
Hodnocení na evropském štítku nejsou zcela dostačující pro každou pneumatiku. Hodně závisí na uplatnění a hlavních požadavcích na ni.

Společnost Goodyear Dunlop provozovatelům užitkových vozidel doporučuje, aby se při nákupu pneumatik nedívali jen na omezené hodnocení uvedené na novém evropském štítku. Vliv na spotřebu pohonných hmot a přilnavost na mokru patří mezi nejdůležitější parametry pro dálkové dopravce. Pro jiné oblasti však tolik významné nejsou, stejně jako dosud jen málokde omezená hlučnost vozidel v nočním provozu.

V závislosti na pozici pneumatiky a konkrétním využití, pro něž byla pneumatika navržena, mohou být další výkonnostní kritéria podstatnější než ta na štítku. Proto firma Goodyear Dunlop určuje výkonnostní parametry pneumatik podle typu provozu, kde se bude obutí používat.

U dálkové dopravy jde zejména o návěsové soupravy s jízdou po dálnici ustálenou rychlostí a téměř bez zatáček. Nízký valivý odpor a brzdění na mokru patří mezi nejdůležitější kritéria pro tento druh přepravy zboží.

Regionální dopravci operují na středních a krátkých vzdálenostech, což vyžaduje časté zastavování a rozjíždění se. Na městských a příměstských silnicích jsou pneumatiky často vystavované boční síle. Jízda po drsné, nestejnoměrné a poškozené vozovce je na denním pořádku. Goodyear Dunlop staví vysoký kilometrový proběh, dobrou celoroční výkonnost a vysokou úroveň odolnosti vůči poškození mezi tři hlavní kritéria. Teprve potom následuje přilnavost na mokru a hospodařením s palivem. To znamená, že dlouhá životnost pneumatiky (včetně protektorování) a dobrá celková výkonnost přinášejí dopravcům nejnižší provozní náklady, přestože vliv na spotřebu paliva i v tomto odvětví hraje významnou roli.

Vozidla ve smíšeném provozu a stavebnictví jezdí kratší a střední vzdálenosti. Z cca deseti procent se pohybují po nezpevněných vozovkách a výjimkou nejsou ani trasy v náročných podmínkách. Schopnost jezdit na měkkém povrchu a dlouhá životnost jsou pro pneumatiky používané u vozidel jako sklápěče a domíchávače betonu nezbytné. Proto se mezi prioritní vlastnosti obutí v tomto provozu řadí záběr na nezpevněné vozovce,

protektorovatelnost a kilometrový proběh. Zde jsou vliv na spotřebu pohonných hmot a hlučnost, které jsou uvedené na štítku, minimálně významné. Zásadní roli však u tohoto typu vozidel hraje přilnavost na mokru.

Městský provoz se vyznačuje častým zastavováním a rozjížděním se. Pneumatiky se občas dostávají do kontaktu s obrubníky a často na ně působí značné boční síly. V mnoha případech přenášejí vysoký točivý moment. Typické je také velmi rozdílné hmotnostní zatížení obutí.

Kilometrový proběh a odolnost vůči poškození jsou spolu s přilnavostí na mokru a protektorovatelností nejdůležitějšími vlastnostmi městských pneumatik. Mezi zásadní parametry se v zalidněném prostředí řadí rovněž hlučnost obutí, již vnímají mimo jiné cestující ve vozidlech městské hromadné dopravy. V tomto případě jsou podstatnými položkami na štítku pouze přilnavost na mokru a hlučnost.

Zimní období přináší podmínky, při nichž je přilnavost extrémně nízká, navíc dochází ke značnému střídání stavu vozovky: mokro, sucho, sníh či led. Záběr a přilnavost na sněhu a ledu jsou u zimních pneumatik dominantními vlastnostmi - aby bylo možné udržet vozidlo v pohybu a také bezpečně zastavit. Po dobrém záběru hrají další význam protektorovatelnost, přilnavost na mokru a kilometrový proběh.

Témata
1. 8. 2013 09:10
Re: Další EU zmetek
Ked vyberam pneu, jednoducho si porovnam jej parametre priamo na stranke, kde to kupujem (ak to tam ma), bez toho, aby som kupoval nejake casopisy, kde to testuju (iba urcite modely, nie vsetky, ktore su na trhu). Na internete su maximalne tak tabulky s vyslednym poradim. Samozrejem, je to hodne zjednodusene, iba na 2 parametre, asi aby to pochopil aj obycajny clovek s plochym....bruchom ;-) ale aspon nieco. Otazne je, ako sa kontroluje pravdivost takych stitkov, EU to asi nerobi, ale vyrobcovia si to urcite skontroluju navzajom vramci konkurencneho boja a rozborky konkurencnych plastou.
Ked kupujem spotrebic, pozeram AJ na stitky spotreby, je to sice iba jeden parameter, ale zase lepsie, ako keby si to kazdy vyrobca meral podla svojho. Niektori by to neudavali vobec, ini by merali spotrebu v kludovom stave, dalsi v inych jednotkach, presne, ako je to pri vysavacoch a ich sacom vykone. Tam by sa hodil novy stitok :yes:
1. 8. 2013 06:33
Re: Další EU zmetek
Co je na tom dobrého? Štítek pro blbce.
31. 7. 2013 15:17
Re: Další EU zmetek
No proste dalsi EU kritik, nech je to ako dobre, ale je to z EU
31. 7. 2013 12:56
Re: Další EU zmetek
No nevím. Na jaře jsem kupoval nové letní a ty štítky mi základní orientaci daly. Na testy jsem se také díval, ale někdy mi přišlo, že si ve výsledcích i vzájemně protiřečí.
31. 7. 2013 11:46
Další EU zmetek
Člověk co má hluboko do kapsy koupí nejlevnější pneumatiku co je. A zbytek si vybere podle recenzí a testů.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku