Štítky k pneu nejsou vše: Tři hlediska nestačí
Společnost Goodyear Dunlop provozovatelům užitkových vozidel doporučuje, aby se při nákupu pneumatik nedívali jen na omezené hodnocení uvedené na novém evropském štítku. Vliv na spotřebu pohonných hmot a přilnavost na mokru patří mezi nejdůležitější parametry pro dálkové dopravce. Pro jiné oblasti však tolik významné nejsou, stejně jako dosud jen málokde omezená hlučnost vozidel v nočním provozu.
V závislosti na pozici pneumatiky a konkrétním využití, pro něž byla pneumatika navržena, mohou být další výkonnostní kritéria podstatnější než ta na štítku. Proto firma Goodyear Dunlop určuje výkonnostní parametry pneumatik podle typu provozu, kde se bude obutí používat.
U dálkové dopravy jde zejména o návěsové soupravy s jízdou po dálnici ustálenou rychlostí a téměř bez zatáček. Nízký valivý odpor a brzdění na mokru patří mezi nejdůležitější kritéria pro tento druh přepravy zboží.
Regionální dopravci operují na středních a krátkých vzdálenostech, což vyžaduje časté zastavování a rozjíždění se. Na městských a příměstských silnicích jsou pneumatiky často vystavované boční síle. Jízda po drsné, nestejnoměrné a poškozené vozovce je na denním pořádku. Goodyear Dunlop staví vysoký kilometrový proběh, dobrou celoroční výkonnost a vysokou úroveň odolnosti vůči poškození mezi tři hlavní kritéria. Teprve potom následuje přilnavost na mokru a hospodařením s palivem. To znamená, že dlouhá životnost pneumatiky (včetně protektorování) a dobrá celková výkonnost přinášejí dopravcům nejnižší provozní náklady, přestože vliv na spotřebu paliva i v tomto odvětví hraje významnou roli.
Vozidla ve smíšeném provozu a stavebnictví jezdí kratší a střední vzdálenosti. Z cca deseti procent se pohybují po nezpevněných vozovkách a výjimkou nejsou ani trasy v náročných podmínkách. Schopnost jezdit na měkkém povrchu a dlouhá životnost jsou pro pneumatiky používané u vozidel jako sklápěče a domíchávače betonu nezbytné. Proto se mezi prioritní vlastnosti obutí v tomto provozu řadí záběr na nezpevněné vozovce,
protektorovatelnost a kilometrový proběh. Zde jsou vliv na spotřebu pohonných hmot a hlučnost, které jsou uvedené na štítku, minimálně významné. Zásadní roli však u tohoto typu vozidel hraje přilnavost na mokru.
Městský provoz se vyznačuje častým zastavováním a rozjížděním se. Pneumatiky se občas dostávají do kontaktu s obrubníky a často na ně působí značné boční síly. V mnoha případech přenášejí vysoký točivý moment. Typické je také velmi rozdílné hmotnostní zatížení obutí.
Kilometrový proběh a odolnost vůči poškození jsou spolu s přilnavostí na mokru a protektorovatelností nejdůležitějšími vlastnostmi městských pneumatik. Mezi zásadní parametry se v zalidněném prostředí řadí rovněž hlučnost obutí, již vnímají mimo jiné cestující ve vozidlech městské hromadné dopravy. V tomto případě jsou podstatnými položkami na štítku pouze přilnavost na mokru a hlučnost.
Zimní období přináší podmínky, při nichž je přilnavost extrémně nízká, navíc dochází ke značnému střídání stavu vozovky: mokro, sucho, sníh či led. Záběr a přilnavost na sněhu a ledu jsou u zimních pneumatik dominantními vlastnostmi - aby bylo možné udržet vozidlo v pohybu a také bezpečně zastavit. Po dobrém záběru hrají další význam protektorovatelnost, přilnavost na mokru a kilometrový proběh.