Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Strakonický výrobce autotextilií Fezko loni utržil rekordních 1,465 miliardy korun

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Zájem zahraničních automobilek, především značek Daimler, VW, Ford a korejské KIA MOTORS, pomohl Fezku ke zvýšení obratu nejvíce.

Strakonický výrobce textilií pro automobilový průmysl Fezko zvýšil loni tržby o 6,3 procenta na rekordních 1,465 miliardy korun. Firma toho docílila i přes výrazně nepříznivý kurz eura, sdělil ČTK její ředitel Josef Blecha. Letos plánuje dodavatel potahů do aut další růst obratu asi o tři procenta. Poprvé by tak překonal hranici 1,5 miliardy korun. Zisk společnost nezveřejňuje. Fezko dodává potahy řadě světových automobilek.

Právě zájem zahraničních automobilek, především značek Daimler, VW, Ford a korejské KIA, Fezku pomohl nejvíce. Například meziroční růst obratu u koncernu VW dosáhl 89 procent, Ford přispěl bezmála deseti procenty. Export loni celkově posílil o 46 procent. Největším zákazníkem ale i nadále zůstává mladoboleslavská Škoda Auto.

"Významné nárůsty zaznamenaly také značky výrobců nákladních vozů R.V.I., konkrétně 320 procent, a MAN se 46 procenty. Podíl největšího odběratele Škoda Auto se tak dostal pod 50 procent, přestože objem výroby pro tuto značku nadále roste," uvedl Blecha. Před šesti lety přitom obchod se Škoda Auto zajišťoval přes 85 procent odbytu.

Loni v říjnu Fezko uzavřelo dohodu o spolupráci s japonskou firmou Seiren, což je dvojka na světovém trhu výrobců přízí, autotextilií a kompletních sedačkových systémů. Zatím jde podle Blechy o čistě komerční spolupráci v oblasti designu, vývoje a výroby. Fezko má Japoncům pomoci pootevřít dveře do evropských automobilek, Seiren zase Fezku k japonským výrobcům aut v Evropě nebo Asii.

Už dříve podnik našel partnery i v Indii a Jižní Koreji. Nyní připravuje vstup na dynamicky rostoucí ruský trh. Zatím ale nenašel odpovídajícího partnera. Tamní závod by vesměs zajišťoval dodávky pro světové automobilky, které si postavily v Rusku montážní továrny. Fezko se podle Blechy chce účastnit i na nových projektech koncernu PSA a navázat spolupráci s firmou Renault.

O Fezko se nedávno vážně zajímala investiční skupina RPG podnikatele Zdeňka Bakaly. Nakonec ale podnik nekoupila. A to přesto, že případnou fúzi povolil antimonopolní úřad. Podle dřívějších informací měl holding skrze firmu RPG Automotive získat 100 procent textilního podniku a 91 procent ve společnosti Fezko servis. Pro RPG by šlo o zcela novou oblast podnikání, zatím skupina zastřešuje hlavně aktivity v těžebním průmyslu, realitách, energetice a dopravě.

Fezko má kolem 500 zaměstnanců. Vyrábí hlavně potahy, látky pro dveřní výplně a hlavové a loketní opěrky. Ročně vyprodukuje přes pět milionů metrů látek. Dcerou strakonické textilky je i společnost Tonak Nový Jičín, která vyrábí klobouky.

Stoprocentním vlastníkem Fezka je nizozemská společnost Stark B.V., jež sdružuje evropské a americké investory. Základní jmění jihočeské textilní firmy je 150,6 milionu korun

Historie továrny se datuje od roku 1812. K výrobě známých fezů, který má firma i ve znaku, později přibyly přikrývky a bytové textilie. V roce 1993 se sortiment rozšířil o autotextilie. Tři roky poté firmu koupil Stark a podnik restrukturalizoval.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)