Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Střešní stan na auto
Střešní stan na auto
SsangYong Musso Grand se stanem Thule Approach M
SsangYong Musso Grand se stanem Thule Approach M
12 Fotogalerie

Střešní stany mají pravidla: Za zdánlivou drobnost hrozí pokuta!

Lukáš Volšický

Německý autoklub ADAC připomíná řidičům to nejdůležitější, na co by měli dbát při cestování se střešními stany. Výrazně ovlivňují jízdní vlastnosti aut i mohou přitahovat pozornost policistů.

Kempování ve střešních stanech je stále populárnější, protože je můžete nasadit na většinu dnes prodávaných i starších aut. Německý autoklub ADAC se však s letošní sezonou v plném proudu rozhodl připomenout základní poučky, protože s vidinou nezapomenutelných dnů strávených v přírodě můžete snadno zapomenout na to nejdůležitější. ADAC připomíná, že byste při jízdě se střešním stanem měli respektovat předpisy výrobců aut i základní pravidla bezpečné jízdy.

Střešní stany totiž výrazně ovlivňují a mění jízdní vlastnosti vozidla. Všechna auta se stanem na střeše jsou v nepříznivém počasí mnohem citlivější na poryvy větru ze všech stran a vysoké zatížení střechy má i negativní dopad na těžiště vozidla, což může vést k větším náklonům v zatáčkách i celkovému zhoršení ovladatelnosti. Současně byste neměli zapomenout na doporučenou maximální rychlost udávanou výrobcem střešního stanu.

ADAC uvádí, že většina výrobců střešních stanů, v závislosti na konkrétním modelu, doporučuje maximální rychlost 100 až 130 kilometrů v hodině. Tomu byste vždy měli přizpůsobit svou rychlost, protože zatížením střechy snižujete jízdní stabilitu vozidla i prodlužujete brzdnou dráhu. Větší čelní plocha také nepříznivě ovlivňuje spotřebu paliva nebo elektrické energie. Z toho důvodu by se střešní stany měly montovat na střechu vozidel jen při cestách za kempováním. Celoroční montáž na střechu vozu však nikdo nezakazuje.

Video placeholder
TentBox Lite XL Roof Tent • TentBox Roof Top Tents

Nejvyšší povolené zatížení střechy se běžně pohybuje od 50 kilogramů u malých aut do 200 kilogramů u dodávek. Informace o maximálním povoleném zatížení střechy můžete najít v návodu k obsluze vašeho vozidla, ale nenajdete je v technickém průkazu vozidla. Střešní stany jsou navíc považovány za náklad, takže musíte dodržet i nejvyšší výrobcem stanovenou celkovou hmotnost vozidla.

To je součet pohotovostní a užitečné hmotnosti vozidla, za jehož překročení řidiči hrozí pokuta. V Česku je přetížení vozidel kategorie M1 klasifikováno jako přestupek a s maximální blokovou pokutou ve výši 2000 až 2500 Kč bez trestných bodů. ADAC pak uvádí, že v Německu za to hrozí pokuta až 235 eur, tedy necelých 6000 Kč.

Není to však pouze o peněžním postihu od policistů, protože ADAC připomíná, že při dlouhodobém přetížení střechy vozidla může dojít k poškození její konstrukce. Součástí střešních stanů navíc je i další příslušenství, jako jsou podpěry nebo nosný žebřík. Při nákupu střešního stanu pro váš vůz se tedy vždy ujistěte, že dodržíte všechna technická doporučení, nebudete ohrožovat okolní provoz ani svou peněženku v případě pokut.