Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lancia Ypsilon Momo Design
Lancia Ypsilon Momo Design
Lancia Ypsilon Momo Design
Lancia Ypsilon Momo Design
13 Fotogalerie

Stylovka za zajímavé peníze? Řídili jsme Lancii Ypsilon Momo Design

Tentokrát vám neukážeme nějaký vyloženě atraktivní youngtimer, ale věříme, že i tohle italské supermini může být zajímavé.

Možná si myslíte, že model Ypsilon je jen prapodivná škatule, která se dobře prodává v Itálii. Má ale docela dlouhou tradici. Všechno to začalo už v roce 1985, kdy pod Lancii patřila značka Autobianchi, jejíž poslední model Y10 se prodával i pod značkou Lancia. O deset let později se objevila první Lancia Y s poměrně povedeným designem, který navrhl Enrico Fumia. Určitě si vybavíte tu příď s malými světlomety.

My se ale posuneme do roku 2003, kdy se objevila druhá generace Ypsilonu. Opět ale šlo pouze o třídvířko na základech Fiatu Punto, tentokrát jeho druhé generace. Ypsilon už nebyl nízký malý hatchback, ale měl spíš vyšší stavbu karoserie. Design tentokrát vytvořil Mike Robinson a od předchozí verze se lišil dost radikálně. Byl prý inspirován starou Lancií Ardea, což vyniká zejména na velké a vysoké chromové masce.

V našem případě jde o faceliftovanou verzi s jinou maskou a kulatými mlhovkami, která podle mě vypadá lépe než starší model. Vzadu jsou na výšku orientovaná zadní světla a chromovaný rámeček kolem registrační značky. Právě zadní část se mi líbí snad ještě víc než ta přední.

Dvoubarevné lakování navazovalo na dávné tradice značky a objevilo se u všech akčních edicí, takže ani u Momo Design nemůže chybět. Skvěle vypadají i originální šestnáctipalcová kola. Celkově bych Ypsilonu dal za vzhled a styl asi plný počet.

Prémiový interiér?

Po otevření dveří mne překvapí jejich tloušťka a masivnost. Navzdory zvenčí miniaturním rozměrům (s výjimkou výšky přes 1,5 metru) nepůsobí interiér nijak stísněně. Jsou tu i kvalitní materiály (například příjemná látka na palubce a výplních dveří), protože Ypsilon měl být prémiovější alternativou ve třídě malých hatchbacků.

Slícování a zpracování je dobré i po letech a v autě stále nic nedrnčí. Navíc černou barvu rozbíjí spousta stříbrně lakovaných dílů. A také výbava byla vedle mnohdy spartánských Punt dost bohatá – autorádio s přehrávačem CD, posilovač řízení, nastavitelný kožený volant, centrální zamykání na dálkové ovládání, elektrická okna a zrcátka.

Sedadla edice Momo jsou čalouněná kombinací kůže a alcantary, jiný je v této verzi i volant. Sedačky tvarově vyhovují spíše menším postavám, ale jsou pohodlná. Milovníci sportovního tvarování a výrazného bočního vedení se budou muset poohlédnout jinde. Budíky umístěné uprostřed jsou trochu netradiční, ale vypadají dobře a sluší jím i bílý podklad.

 

Zadní sedadla na výšku pojmou dospělé pasažéry lépe, než byste od auta s takovým půdorysem čekali. Ovšem jen dva, Ypsilon je čtyřmístný. A i podélný prostor ujde, když lavici posunete maximálně vzad. Jestliže ale naopak preferujete místo v kufru, můžete jejím posunem zvětšit zavazadelník a udělat zadní sezení skutečně nouzové. Rozsah posunu je 27 centimetrů.

Navíc i zadní opěradla nabízejí možnost nastavení sklonu v rozmezí až 15 stupňů. Rozvor je pouhých 2388 milimetrů a dá se říct, že Lancia z něj vytřískala maximum. Výškově je prostor poněkud otevřen velkým panoramatickým střešním oknem, které ale krásně prosvětlí interiér a navíc je jeho přední polovina otevírací.

Jak jezdí?

Nabídka pohonných jednotek obsahovala naftovou třináctistovku pro spořílky a benzínové motory s objemy 1,2 a 1,4 litru. Druhý zmíněný s šestnácti ventily a výkonem 95 koní v 5800 otáčkách se nabízel i se šestistupňovou převodovkou, jakou má i testovaný kousek. Točivý moment je 128 Nm a najdete jej ve 4000 otáčkách. Výkon jde na přední kola s nezávislým zavěšením MacPherson a stabilizátorem, vzadu je odpružení pomocí torzních tyčí. Standardem byly vpředu kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vzadu bubnové.

Jenže provedení Momo Design nabízelo kotoučové brzdy i na zadní nápravě, takže z maximálních 175 km/h zastavuje o fous lépe. Není to ale žádný sporťák, na stovku zrychluje přes 10 sekund. ABS a EBD nabízela Lancia také vždy, stejně tak posilovač řízení (vybavený navíc režimem City, kdy volantem otočíte pouhým malíčkem), který pomáhá celkem hodně, přesto ale z řízení stále máte nějakou zpětnou vazbu.

Nelze říct, že by Ypsilon nabízel žádné nebo špatné řidičské zážitky. Má pouze větší náklony v zatáčkách, ale on je spíš miniaturním půdorysem určený do města, kde nabídne výborné manévrovací schopnosti. Ovšem originální šestnáctipalcová kola mu udělují poněkud tužší charakter. Pedály brzdy i spojky reagují dost ostře.

Když druhou generaci vystřídala v roce 2011 ta třetí, byla už Lancia na cestě k dnešnímu zoufalému stavu hledání vlastní identity. Třetí Ypsilon se dokonce na britských a japonských ostrovech prodával pod značkou Chrysler. Když byl prodej ostatních modelů Chrysleru v roce 2017 ukončen, mělo brzy dojít i na Lancii.

Zatím stále žije, ovšem pouze s modelem Ypsilon a pouze na domácím italském trhu, kde prodejní čísla stále ještě ospravedlňují převlékání Fiatu do luxusnějších šatů. Je ale otázkou, jak dlouho to vydrží a co se se slavnou značkou stane. Obávám se toho nejhoršího.

Ypsilon sice na první pohled tak nevypadá, ale jde o celkem důstojný model kdysi pokrokové značky. Možná technicky jde jen o převlečené Punto, ale převlečené důkladně a velmi pohledně. Myslím, že se v případě Ypsilonu nemá italská značka zač stydět. Ceny se pohybují v rozmezí 30 až 70 tisíc v závislosti na verzi a výbavě, což je méně, než na kolik vás přijde srovnatelni rivalové jako Škoda Fabia nebo Volkswagen Polo. Jako druhé auto do rodiny zapadne skvěle a svou roztomilostí určitě neurazí ani mužskou část rodiny.