Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru 3.0 H6: šestiválec pro lepší jízdu „na ledu“

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Japonská značka Subaru je známá propagováním stálého pohonu všech kol. Méně se ví, že pod kapotou mnoha Subaru pracují motory s protiběžnými písty. Šestiválec 3.0 H6 je vrcholem nabídky boxerů i nejsilnější motorizací řady Legacy.

Japonská značka Subaru je známá propagováním stálého pohonu všech kol. Méně se ví, že pod kapotou mnoha Subaru pracují motory s protiběžnými písty. Šestiválec 3.0 H6 je vrcholem nabídky boxerů i nejsilnější motorizací řady Legacy.

Subaru, specialista na stálý pohon všech kol pro silniční automobily, pracuje na jeho vývoji více než 30 let. Konstrukce sází na symetrické uspořádání hnacího ústrojí, které má řadu výhod. Sama symetrie je výhodná z hlediska jízdní dynamiky, protože zajišťuje vhodnou polohu těžiště automobilu.

Při průjezdech zatáčkou je pro náklon a celkovou stabilitu vozidla, důležitá také výška těžiště nad vozovkou. To bývá u sportovních automobilů řešeno snížením karosérie a umístěním motoru a dalších hmotných částí, co nejníže u země a současně co nejblíže středu vozu. U běžného automobilu má světlá výška i výška karosérie svá omezení, a tak Subaru sáhlo před lety k motorům s protiběžnými písty, které si vysloužily kvůli charakteristickému pohybu pístů také označení boxer.

Čtyřválcové boxery mají z principu nevyvážené setrvačné momenty druhého řádu, šestiválcový motor s protiběžnými písty je ale z hlediska vyvážení ideálem. K tomu lze připočíst kompaktní a nízkou stavbu bloku motoru, která nabízí snížení polohy těžiště celého automobilu. Širkový motor také efektivně využívá šířku motorového prostoru, která je k dispozici. Celohliníkový motor 3.0 H6 vybavený variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů má výkon 180 kW při 6000 ot./min a největší točivý moment 297 Nm při 4400 ot/min. O kompaktnosti konstrukce svědčí menší rozteče válců (98,4 mm) než u čtyřválcových boxerů (113 mm) Subaru. Motor je uložen vpředu podélně, což je výhodné právě u koncepce pohonu všech kol. Na motor navazuje převodovka, umístěná až za přední nápravou, což dále vylepšuje polohu těžiště nejsilnějšího Subaru.

Na našich fotografiích je jak samostatná pohonná jednotka, tak celé hnací ústrojí se symetrickou architekturou AWD, jak jsme je viděli na letošním ženevském autosalonu. Jednou z výhod boxerů je poměrně jednoduché řešení sacího a výfukového systému. Vše co souvisí s přípravou směsi a sáním je nahoře nad motorem, naopak výfukové kanály ležatého motoru ústí dolů pod automobil (výhodné z hlediska chlazení).

P.S.Nadpis berte prosím s nadsázkou, i vyspělý pohon všech kol má omezené možnosti.

Ondřej Láník
Diskuze (5)