Subaru Cosworth Impreza STi CS400: Japonská střela s britským pasem
Firmu Cosworth založili Frank Costin a David Keith Duckworth v Londýně v roce 1958. O pět let později začala její spolupráce s Fordem. Motor DFV se stal legendou formule 1, na tratích automobilových soutěží zdobilo logo Cosworthu úspěšné Sierry i Escorty. Modrý ovál se stal v roce 1998 dokonce majitelem firmy, kterou krátce předtím koupilo německé Audi. To vše už je však minulostí, která skončila před šesti lety.
Letos se jako dodavatel pohonných jednotek vrátil do F1 a hlavně, jeho motoráři pracovali na úplně jiném voze: Subaru Impreza WRX STi. Pohonná jednotka se pod jejich šikovnýma rukama změnila opravdu hodně. Dvouapůllitrový přeplňovaný plochý čtyřválec dostal ojnice z vysokopevnostní oceli, nové písty, ložiska, jiné těsnění pod hlavou válců a vysokotlaké palivové čerpadlo.
Úpravy se dotkly i turbodmychadla, hlavně kompresorové skříně a regulačního ventilu plnicího tlaku. Přeprogramován byl software řídicí jednotky a kompletní revizí prošel výfukový systém. Agregát tak poskytuje výkon 295 kW (400 k) při 5750 min-1 a točivý moment 542 Nm při 3950 min-1. Zmiňovat se o tom, na kolik náprav je síla srdce přenášena, by bylo v případě Subaru nošením dříví do lesa.
Podvozek vyladili specialisté z firem Bilstein a Eibach. Impreza má nové kratší pružiny a sedí o 10 mm blíže zemi. Přední brzdy pocházejí od AP Racing a mají průměr 355 mm. Zvenčí se automobil od svých sériovějších sourozenců liší hlavně novými spoilery, v tom předním jsou integrovány mlhovky. Díky osmnáctipalcovým kolům se rozšířil rozchod o 12 mm. Uvnitř najdeme anatomická sedadla Recaro, středovou konzolu zdobí lesklý černý povrch.
Z 0 na 100 km/h zrychlí nabroušená Impreza za 3,7 s, tento výkon je srovnatelný s Lamborghini Gallardo LP560-4. Ford Focus RS nechává japonská střela s britským pasem daleko za sebou, o více než dvě vteřiny. Největší rychlost je elektronicky limitována na 250 km/h, což kompaktnímu hatchbacku bohatě stačí.
Chtěli byste si tenhle klenot postavit do své garáže? Smůla, pakliže ovšem nejste Brit. Všech 75 kusů zůstane v Albionu a bude mít tedy volant na opačné straně. Zákazníci si budou moci vybrat ze tří barev karoserie: stříbrné, červené a tmavě šedé. Pro Subaru tradiční modrá metalíza se tentokrát nekoná.
Na závěr ještě cena: 49.995 liber, tedy těsně přes 1,5 milionu korun.