Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru Cosworth Impreza STi CS400: Japonská střela s britským pasem

Aleš Dragoun
Diskuze (31)
Cosworth a Subaru? Před pár lety nemyslitelné spojení se stává realitou. Přichází Impreza STi CS400.

Firmu Cosworth založili Frank Costin a David Keith Duckworth v Londýně v roce 1958. O pět let později začala její spolupráce s Fordem. Motor DFV se stal legendou formule 1, na tratích automobilových soutěží zdobilo logo Cosworthu úspěšné Sierry i Escorty. Modrý ovál se stal v roce 1998 dokonce majitelem firmy, kterou krátce předtím koupilo německé Audi. To vše už je však minulostí, která skončila před šesti lety.

Letos se jako dodavatel pohonných jednotek vrátil do F1 a hlavně, jeho motoráři pracovali na úplně jiném voze: Subaru Impreza WRX STi. Pohonná jednotka se pod jejich šikovnýma rukama změnila opravdu hodně. Dvouapůllitrový přeplňovaný plochý čtyřválec dostal ojnice z vysokopevnostní oceli, nové písty, ložiska, jiné těsnění pod hlavou válců a vysokotlaké palivové čerpadlo.

Úpravy se dotkly i turbodmychadla, hlavně kompresorové skříně a regulačního ventilu plnicího tlaku. Přeprogramován byl software řídicí jednotky a kompletní revizí prošel výfukový systém. Agregát tak poskytuje výkon 295 kW (400 k) při 5750 min-1 a točivý moment 542 Nm při 3950 min-1. Zmiňovat se o tom, na kolik náprav je síla srdce přenášena, by bylo v případě Subaru nošením dříví do lesa.

Podvozek vyladili specialisté z firem Bilstein a Eibach. Impreza má nové kratší pružiny a sedí o 10 mm blíže zemi. Přední brzdy pocházejí od AP Racing a mají průměr 355 mm. Zvenčí se automobil od svých sériovějších sourozenců liší hlavně novými spoilery, v tom předním jsou integrovány mlhovky. Díky osmnáctipalcovým kolům se rozšířil rozchod o 12 mm. Uvnitř najdeme anatomická sedadla Recaro, středovou konzolu zdobí lesklý černý povrch.

Z 0 na 100 km/h zrychlí nabroušená Impreza za 3,7 s, tento výkon je srovnatelný s Lamborghini Gallardo LP560-4. Ford Focus RS nechává japonská střela s britským pasem daleko za sebou, o více než dvě vteřiny. Největší rychlost je elektronicky limitována na 250 km/h, což kompaktnímu hatchbacku bohatě stačí.

Chtěli byste si tenhle klenot postavit do své garáže? Smůla, pakliže ovšem nejste Brit. Všech 75 kusů zůstane v Albionu a bude mít tedy volant na opačné straně. Zákazníci si budou moci vybrat ze tří barev karoserie: stříbrné, červené a tmavě šedé. Pro Subaru tradiční modrá metalíza se tentokrát nekoná.

Na závěr ještě cena: 49.995 liber, tedy těsně přes 1,5 milionu korun.

Aleš Dragoun
Diskuze (31)
28. 5. 2010 17:46
Re: RS500 4x4?
Lifte, zkoušel jsi ono zmíněné DCCD v akci ? A nebo předchozí verze ještě bez DCCD ? Nejde o to, že by Imprezy bez DCCD nefungovali. DCCD jen umožňuje dosti zásadně měnit charakteristiku. A funguje to.
A paušálně bych také netvrdil, že AWD bude trochu ztrácet na ovladatelnosti. Vždy bude záležet na naladění toho kterého auta. Podívej se na Evo, které je v ovladatelnosti na absolutní špičce a to i přes to, že je to AWD.
28. 5. 2010 08:33
Re: RS500 4x4?
no tak teď jsem mírně řečeno na vážkách - subaru je jako značka "topící se" nebo máš na mysli pouze sportovní vystoupení značky? Pokud by šlo o ty soutěže, lze souhlasit s tím, že už je vlastně potopená a občasné výbuchy chuti se vrátit nezabírají - a to má kořeny v tom, co píšeš v příspěvku výše - je nepopiratelný fakt, že usnuli na vavřínech a probudili se "mrtví". Trochu mi i nesedí ta trapnost poslání STI či Prodrivu k ledu - není to snad logické rozhodnutí po vyčerpání potenciálu a neschopnosti šlapat výš u těch značek a není pak C. logická volba? Ano C. má výbornou reputaci a může na ní Subaru jen vydělat - je to parazitování? Ad barva - jistě dovedu si představit jiné barevné kombinace a je trapné, že se neodliší od konkurence, ale asi je to módní barva, jako u mnohých dnešních bílá....
27. 5. 2010 23:14
Re: RS500 4x4?
Ano uz diky koncepci bude vzdy AWD stracet trochu na ovladatelnosti, ale je hloupe se tim vymlouvat proc nedelam AWD, protoze to neni chyba spise charakteristika, ale ze Ford umi lepe podvozky nez Subaru, je neodiskutovatelny fakt, treba Subaru WRC na to v podstate dojelo, treba motor melo nejvykonnejsi v poli a pritom v poslednich letech si moc neskrtlo, protoze podvozkem nebo udajne tlumici nestihalo.

Samozrejme WRC neni civilni auto, ale treba geometrie naprav je u RS stejna a neber me za slovo, je to jen jeden z prikladu.

Subaru s WRC nepomohlo ani nizsi teziste, na kterem si tak zakladaji.

DCCD je pekne, ale sportovni auto by melo fungovat skvele uz bez elektroniky, ta je jen nastavba.
27. 5. 2010 23:13
Re: RS500 4x4?
To je fakt, ale poslapavanim vlastni historie taky ne.

Jinak jsem cetl nazor, ze spojeni Subaru Cosworth ma jeden hlavni duvod napravit skazenou reputaci, oni totiz Prodrive nebo STI jako firmy ve svych programech docela pohorely.

Tak ze se Subaru snazi v UK vyuzit pomerne dobre reputace Cosworthu, jenze tu dobrou reputaci ziskal Cosworth prave spojenim s Fordem.

Tak me prijde trapne od Subaru, ze STI nebo Prodrive posle k ledu, ale chlubi se reputaci, kteru vybojoval v UK Ford-Cosworth, tedy nekdo jiny.

Ale chapu, ze tonouci se stebla chyta. Uz i ta "cerno-seda" podivne pripomina na PR fotkach Subaru tu na RS500. Je to nahoda, co myslite? Rekl bych ze ne.

U Fordu by se meli probudit a byt take tak "chytri".
Avatar - bubucci
27. 5. 2010 16:59
Re: Kosvors
vím co myslíš, ale to není ona. Je to stříbrný kombík :-) a z GTčka tam zůstala snad jenom ta kastle.