Subaru Impreza: Do roku 2015 s drobnými změnami
Ač byl evropský debut čtvrté generace Imprezy již několikrát avizován, k prodejcům Subaru pro ni stále nemůžeme. Na starém kontinentu se tak nabízí pouze odvozený model XV. Marketingově je prezentován samostatně coby crossover, ale jeho základ je zřejmý. A nová ostrá WRX STI už nevychází z Imprezy, nýbrž z japonského kombi Levorg. To ale neznamená, že bychom se na modernizovanou Imprezu nemohli podrobněji podívat.
Co se oproti sedanům a hatchbackům prezentovaným už v květnu 2011 změnilo? Zvenčí hledejme úpravy na přídi. Jsou kosmetické, ale rozeznatelné. Spodní nasávací otvor v nárazníku má nyní dvě lamely místo jedné, kulaté mlhovky kromě plastových rámečků získaly ještě chromovanou „hokejku“. Nárazník sám dostal nové prolisy s vlnkou, které směřují doprostřed k masce a nikoli dolů jako dosud. A to je vlastně z exteriéru kromě aerodynamičtějších a menších zpětných zrcátek vše... Vzhled Imprezy se tak přiblížil nejnovějšímu šestému Legacy. Vnitřní prostor je lépe odhlučněn díky silnějším bočním sklům a větší porci izolace, zlepšila se kvalita materiálů.
Vozy Subaru byly i u nás často kritizovány za poněkud zastaralé informační systémy. Standardem zámořského modelu 2015 je však středový dotykový displej s úhlopříčkou 6,2 palce. Ten zvládá mnohé, od přenášení výstupu ze zadní kamery přes audio streaming po přenos digitálního rádia i připojení chytrých telefonů včetně iPodů, Bluetooth a USB, respektive AUX konektory. Samozřejmostí je dvouose nastavitelný volant s rekalibrovaným elektrickým posilovačem, tempomat, kompletní elektrické funkce, dělené a sklopné zadní sedačky a šestnáctipalcová kola. Všechny modely 2015 jsou vybaveny směrovými světly s trojblikem. Základní audio má čtyři reproduktory. Dále se dají koupit vyhřívané sedačky a zrcátka, sedmnáctipalcové ráfky, volant a řadicí páka v kůži, střešní okno, blinkryv zrcátkách a automatické mlhovky s regulací. Nechybí ani stereokamery EyeSight či bezklíčkový vstup a startování, záleží na zvoleném stupni a karosářském provedení. K dispozici je i větší sedmipalcová obrazovka s hlasem ovládanou navigací, on-line službami a šestireproduktorovým zvukem. Nad bezpečností bdí armáda airbagů včetně řidičova kolenního, o ABS včetně brzdových asistentů a kontrole stability se nemá smysl příliš rozšiřovat. Zmíněný EyeSight zahrnuje adaptivní tempomat, automatické brzdění před kolizí a varování při neoprávněném vyjetí z dálničního pruhu.
Zážehový čtyřválcový boxer objemu 2,0 l dává stále stejných 110 kW při 6200 otáčkách. Má variabilní časování ventilů a vačkové hřídele poháněné řetězy. 196 N.m/4200 min-1 se přenáší pochopitelně na všechna kola. U verzí s pětistupňovým manuálním ústrojím se o něj stará viskózní spojka, uzamknutím diferenciálu je dosaženo poměru 50:50, když kola podklouznou, posílá se víc newtonmetrů na ta protilehlá. V případě bezestupňového ústrojí Lineartronic CVT jde o variabilní rozdělení točivého momentu s elektronicky řízenou spojkou, bere ohled i na aktuální jízdní podmínky. Tato převodovka má také šestici předvolených rychlostí. Subaru of America u ní uvádí kombinovanou spotřebu 7,6 l/100 km.